AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.901

M5 missljud från hjulhus

Sida 2 av 3
Oavsett vilken av dem det är så behöver du ju inte byta hela kardan-paketet!
Lämna in bilen på en billig verkstad som du litar på så byter han det med delar för långt under 1000Euro
Det låter ju som att din kille pratar om stödlagret?!
Som man kan se på bilden på realoem, så delen som koppar axelns två delar ihop, kan inte beställas skillt, det var där kostnaden kom, sade han också på BMW. Men på bilden ser det ju ut som att lagret och delen som jag ännu inte vet namnet på:) vi kallar den "förgrenaren" som påstås vara källan för missljudet sitter ju alldeles brevid varandra! Kanske han misstagit sig.

Tack igen lelle för dina råd. Om du har lust får du gärna presentera fler:)
Jag förstår nu vad du menar! "Knutkorsen" måste det vara!
Den "knuten" som är under siffrorna 11 och 12 här:Länk

Det är svårt för mig att ge dig några tips när jag inte själv kan se på bilen :(
Men min övertygelse, UTAN att ha sett bilen, är att ditt stödlager är slut.
Men för att se vilket måste man ha tagit in bilen och skruvat bort en massa kåpor under bilen. Har din verkstadskille gjort det så borde ju han ha rätt.
Ja precis! Så heter det. Och det går tydligen inte att beställa separat, utan hela axeln måste beställas.

Är det vanligt att knutkorset kan få ett missljud som påminner om ett trasigt lager? Speciellt som det där knutkorset endast har några graders lutning om ens det?
Det vet jag inget om tyvärr...
Ett tips är att ringa en BMW-verkstad och höra med nån av killarna på verkstadsgolvet hur ofta dom har behövt byta knutkorsen på M5:or. Skulle tro att det typ aldrig har hänt, men det behöver ju INTE betyda att det inte är felet på din bil.
Rättelse: Bytt kardanpaket på grund av dåliga knutkors. =)
Det sade han också, när jag frågade om det är ett vanligt fel + hur allvarligt felet är, sade han: Jag har aldrig sett en kardan knut som skulle ha gått av.

Men då verkar han ju ha koll på bitarna, bra! Om det inte ingår stödlager i kardanpaketet så köp för guds skull till det.
Hör av dig med hur allt gick sen!
Lycka till!
Ja det ska jag göra! Tack för hjälpen såhär långt!
Kolla här:Länk
Videon här:Länk

Utdrag från forum på m5board.com:

"welsh villo" säger nåt om: had this happen
wa r n i n g the rear coupling to the diff is about about to go ...

get it checked and changed asap
not big job and the part is not expensive
had mine done under warranty

the consequences of a flailing propshaft ... not nice

Welsh _Willo

Vad är det för något han menar med "rear coupling"?
Bör väl vara knutkorsen?
Tack för mailet lelle!

Jo, pratade med min kusin också, och han fick sönder knutarna på sin Volvo för många år sedan, han sade att han endast hörde klong-klong aktiga ljud under acc/motorbromsning. Jag har ju ett svirr-svirr ljud.

Börjar vara 99% säker på att det är stödlagret. För mitt ljud låter nog inte alls som det där...
Mitt ljud är inte på nåt vis som det i videon.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Jag håller tummarna för att det är stödlagret som gett upp så det inte blir så himla dyrt.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Var ju så brallorna vibbrerade i videon :-)

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Jo:) Jag känner inga som helst vibrationer heller.

Kommer ihåg de tidigare jänke-båtar vi haft, så brukade knutarna ofta bli dåliga, och nog fan märkte man det, båten vibrerade och lät som nån knackat i motorrummet med en hammare...

Ju mer man tänker på det låter lagret som en logisk förklaring.
Jag pratade med polaren för att höra lite närmare om hans symptom. Han hade faktiskt små vibrationer just i samband med att det durrade men dessa försvann när han ändrade gaspådraget. Ett dåligt stödlager kan ge vibrationer och ett slut stödlager gör det nästan garanterat.
Kan ju vara så att stödlagret är slut och detta har gjort att knutkorsen fått ta mycket mera belastning/stryk och därmed pajat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.