AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.900

M5 missljud från hjulhus

Sida 1 av 3
Tjaba!

Har ett riktig svagt missljud från höger fram hjulhus (tror jag) det uppkommer i ca 60-70km/ och hålls ända tills man saktar ner till ca 40km/h, då försvinner det. Kör man under ca 65km/h så uppkommer det aldrig. Om man kör länge (säg 30min) på landsväg försvinner ljudet också, om nu inte öronen vänjer sig. Ljudet är så lågt att en kvinna inte hör det:) Har man radion lite på hör man det inte. Utan man ska helst köra sakta, stänga av radio och fläkten, då hör man ett svagt ljud som lite ändrar i ton kanske 2ggr i sekunden. Ungefär som svirr-svirr-svirr-svirr, eller nåt i den stilen. Är det ett hjullager som håller på att säga upp sig? Det kommer inte från varken motor eller växellåda. Inte heller från bakaxel. Är 99% säker på att det är från främre höger hjulhus.
Om något hjullager är paj brukar man kunna höra det genom att svänga fram och tillbaka med bilen (som slalom) i berörda fartintervall (hitta en bra vägsnutt att prova på), ska då försvinna och återkomma beroende vilket framhjul du belastar. Slutväxeln annars? Det kan vara svårt att höra vart ljudet kommer ifrån från insidan av bilen.

Mvh,
/Wille
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Bayerische, har du tillgång till varmgarage ?

Prova isåfall att låta bilen stå inne c:a 1 dygn och provkör igen, har du tur är det bara is/snö någonstans.

Mvh
Sibbe
Länk Länk
Tack för rådet, men har inte riktigt tillgång till det efter att garaget har byggts om till mera bostad... Dessutom har det snart en vecka varit +grader och ingen snö i södra Finland.
Tror ljudet blir värre, eller inte värre direkt, men kommer tidigare, nu vid ca 10-20km/h istället för tidigare 60km/h.

Månne det inte är ett lager?
Är det ett hjullager så brukar du alltid kunna få ljudvariation genom att svänga åt något håll. Dvs om du svänger så försvinner antingen ljudet eller blir värre.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
OK, ska kolla det, E39 är rätt bra ljudisolerad, så måste köra med fönstret öppet. Men nu med -20grader startar man ogärna bilen...
Härligt!

Tack BMW för er utsökta kvalité!

Min kardanaxel måste bytas, därifrån kommer ljudet. Pris 1000euro.

Tack igen en gång BMW för er utsökta kvalité. Detta höjer totalkostnaden på 1,5år i service till ca 6000€ för M5'an.
Nja... Det verkar vara en konstig diagnos om man jämför med symptomen borde det däremot kunna vara stödlagret. Har bytt på en polares M5 han hade de symptomen. Men men BMW byter väl det också åt dig?
Annars tycker jag du ska be dom göra det när det ändå är isärplockat!
Tack för tipset Lelle, men vad är stödlagret? Är liksom helt kass på det här. Killen som kollade, har jag dock mycket goda erfarenheter av. Han har alltid haft rätt.
Det som är på bilden här med nr 1: Länk
Jag läste igenom dina symptom igen och undrar om du haft något "durrande" ljud som försvinner vid visst gaspådrag men återkommer vid andra? Det är så det börjar med stödlagret. När det är helt slut så "durrar" det i kardantunneln ordentligt.
Finns det inte på det här eller m5board.com något om vinande/ljudande diffrential som är ett vanligt fel på våra "ögonstenar"? ;)
Ja stödlagret verkar ju komma med när man köper hela grejen för 780dollar på Realoem. Fan, ja tänk om det kunde vara så bra att det endast skulle vara det lagret... Men kan han ha missat det? Han sade att felet var på (vet inte svenska benämningen) "Universal joint" som var sliten och därför hade börjat ge missljud. Men detta fel har uppkommit rätt snabbt, och låter verkligen som när ett lager är slut... Jävlar om man ändå kunde lite mer själv:(....
Hurudana symptom hade din polares bil innan du bytte lagret?
Enligt honom så började det med det svagt "durrande" ljud som han trodde var ett framhjulslager. Han bytte ett lager men symptomen var kvar och blev värre. När jag körde bilen för att testa så durrade/svagt "klonkade" det i kardantunneln (mittkonsollen inifrån) så jag tog för givet att det var stödlagret. Vi tog isär hela kardanpaketet och bytte stödlagret (tror lagret kostade 800skr på BMW) sen funkade det perfekt, inga missljud.
Ja, men då måste väl det antagligen vara samma fel på min. Jag menar lagret sitter ju precis intill "universal joint" som han påstod att var trasig. Vad heter universal joint på Svenska???:)

Ljudet har blivit värre och värre på min, det kommer inget alls när bilen är kall, idag körde jag ca 10km till BMW och inget ljud kom. Sedan när jag for hem var ljudet där hela tiden och blir värre och värre antagligen ju varmare lagret/axeln blir.
Aha denna nr 2?: Länk

Det är klart att har bilen körts hårt så kan detta vara dåligt, men jag tror mer på stödlagret. Men jag ser ju inte bilen förstås....
Hardyskiva kallas det.
Själv har jag stämpeln "kärring bakom ratten" t.o.m av Sambon så:) Bilen har i sin Historia ägts av +40åriga män. (Förutom mig då)
Nej, det var inte den, utan den grejen som förgrenar axeln på mitten, vinkeln ändras, jag hade antagligen fel engelska namn också:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.