AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.301

Val av baslåda till en e34

Ska bygga en baslåda i min e34, hade tänkt att dra upp ett basreflexrör genom hatthyllan så att Ljudet kommer in i bilen.

Undar om det är någon som har gjort så på sin e34 eller annan modell, och har ni använt en bas eller två ?

Jag funderar på att ta två stycken 12" basar, eller kan detta bli för mycket ?

Vill gärna veta hur ni har gjort på era bilar.
Ulke
Du kan med fördel bygga en bandpasslåda i din e34. Om du väljer 1 eller 2 basar avgör du själv...

En 6:e ordningens låda kan jag rekommendera exempelvis med st 12" basar, då kommer du att få dra upp 3 rör ur hatthyllan, men resultatet kommer att bli bra om lådan är rätt beräknad.....

Om du använder 1 bas i en 6:e ordningens så kommer det att innebära 2 rör ur hyllan....

Har du några element redan eller är du på väg att köpa?

mvh Ulke
Vad menas med 6:e ordningens ??

Jag ska köpa, så du får gärna komma med tips om bra basar samt steg, men det får inte kosta mer än typ 4500:-
hade en 15" i portad låda, basen spelade genom skidluckan och 2 portar upp genom hyllan, "styggbygge" men det blev førvånansvärt bra.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Portar och bas bör riktas åt samma håll/sitta isamma baffel.
Hade en merca en gång i tiden. 124-karossen med tanken bakom ryggstödet. Fick inte in nåt ljud alls i kupén ifrån basen (12" rockford hx2) ! Byggde då en bandpass låda som jag fick tips om, vilken ordning det va på den har jag inte en aning om. Men iaf så skulle det vara två kammare en 21l och en på 41l basen skulle riktas mot den mindre kammaren dvs magneten i den stora kammaren. Ett bas rör ifrån den stora kammaren igenom hatthyllan. basröret skulle vara på 6" om jag mins rätt men sås stort hade jag inte så jag använde ett lite mindre på typ 4". Det häftigaste med det hela tycker jag va att basen skulle vara polvänd ! Det blev skitbra !!! Trots att basröret va för litet. Men en låda att rekomendera tycker jag, om man har svårt att få in basen ifrån skuffen.
Intressant. Bör ha varit en riktig superhögtalare om den inte moddats...) Skämt åsido, bandpasslådor (och även andra) är känsliga byggen som inte får avvika från de beräknade parametrarna om det skall vara nån vits. Det kan bli bra verkningsgrad på en bandpasshögtalare, nackdelen är att de endast återger runt en oktav i sitt beräknade tonområde, det ställer krav på övriga högtalare i systemet om det skall bli bra.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Folke: Vad tycker du är konstigt med bmw-berkas bas?
Folke: Moddats ? En bra bas på den tiden Rockford fosgate punch hx2 hade 600 watt rms och 1000 max om jag minns rätt och med dubbla talspolar. Den är väl idag ca 5år gammal men som ny fortfarande. hehe Funderar på om man kunde dra in den i min 525 -93:a utan att behöva sno någon plats ifrån bagaget. Måste få plats med barnvagnen där. =)
Jag tolkar det som om man tog ett 4" rör istf 6", dvs en rätt bra avvikelse från den uträknade konstruktionen. Man kan ju inom vissa gränser göra samma avstämning med olika rördiametrar genom att samtidigt variera längden, kanske det var så det gjordes? Polvända element förekommer inte sällan i vissa sammanhang, bl.a på bandpasslådor, det är ju fasläget i rörets mynning som skall samarbeta med övriga högtalare i systemet. Effekttåligheten i sig är mindre intressant, verkningsgraden totalt är desto viktigare. Elementet i sig tål inte så mycket effekt om det inte får spela i "rätt" låda. Detta skall inte tolkas som kritik eller så, det viktigaste är att det spelar bra och ägaren är nöjd.

FP
HEHE non taken. Jag kommer inte riktigt ihåg måttet på röret kommer bara ihåg att det va mindre än vad det borde ha varit. Det va nån stoffe på Streetsound som räknade ut lådan åt mig och sa att basen skulle vara polvänd. Varför vet jag inte men provade man att vända polerna rätt så lät det skit.
Tänk så här: Polvänd gentimot vadå? Det är en sak när elementet sitter i en konventionell låda och spelar direkt mot omgivande luft, en helt annan sak i avstämda lådor, kaviteter, bandpasskonstruktioner osv. Då kan mycket väl fasläget vara rätt i portmynningen när elementet är polvänt ifh till andra högtalare i samma anläggning.

FP
Jag har byggt en basreflex-låda (70 liter) med en 12" JBL GTi bas i min E34. Har tagit hål i hatthyllan för basreflexröret (4"). Basen har jag placerat mitt för skidluckan som jag har öppen. Man ska ju egentligen placera port och baselement på samma vägg i lådan, men detta funkar utmärkt! De låga frekvenserna (djupbasen) kommer från porten och förstärks mot bakrutan. De lite högre frekvenserna (snärten) som kommer från baselementet dämpas inte av baksätet vilket gör att man upplever att de "två basljuden" integreras ihop till till "ett basljud".
Huvudsaken är att du blir nöjd och att den totala ljudupplevelsen i din bil är bra.
Fast din beskrivning av basreflexlådan haltar lite. Det kommer "bara" basljud i medfas med elementet från porten inom ett smalt område, och själva baselementet svarar för den större delen av återgivningen. Det kommer däremot givetvis mullrande bas inom ett större område om man lyssnar nära porten men ute i lyssningsrummet samverkar detta (fasläget) bara med elementet inom ett litet område. Port och element kan (i normala lyssningsrum) sitta på olika väggar i lådan utan problem, men i bilen är din lösning den mest gångbara, dock blir det "teoretiska" arbetssättet för många lådtyper, inkl basreflex, förändrat pga resonanser och bilens lilla volym ifh till basljudens långa våglängder.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.