AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.278

Bakdörren har gått i baklås kan detta bero på centrallåsmotorn ?

Jag har en e34 -89
När jag köpte bilen så talade dåvarande ägare om för mig att vänster bakdörr hade gått i baklås och det berode på att centrallås motorn hade hamnat snett.

Min fråga är nu: Sitter det en centrallås motor i varje dörr eller finns det en som går till alla ? (har hört att det bara finns en)

Och kan jag få upp dörren själv eller måsta jag ta en verkstad till hjälp ?

Tacksam för all hjälp jag kan få
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sitter en i varje dörr, och det är förmodligen motorn som är sönder eller kablarna som är avnötta.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Okej tack :D
ho
69
horvat
525 I 2001
325 I cmp 2002
320 IA sedan 1999
Hej!
Har själv nyligen utfört samma operation på min egen BMW. Det finns endast en centralåsmotor på 5-serien 89, vilken sitter i förardörren.Det fel du drabbats av är att säkerhetsspärren sitter i ett mellanläge vilket gör att du varken kan öppna dörren innifrån eller utifrån. Du måste tyvär åtgärda detta eftersom min bil åtminstone inte gick igenom besiktning med detta fel. Det första du skall göra är att plocka ut hela backsätet. Både ryggstöd och stolsdyna. Därefter skruvar du ur alla skruvar som finns i dörren. Den svarta list som finns längst upp på dörren var jag tvungen att avlägsna genom att med våld rycka bort den, enkel att limma tillbaka sedan. För att få loss dörrsidan när dörren är låst måste du först rycka dörrisidan uppot med en hel del kraft, så att du kan se att den släpper från fästerna längst upp på dörren. Sedan måste du med kraft få sprintarna att släppa som sitter längst med dörrens sidor, som i detta fall är låsta mot B stolpen och bakre skärmkanten. Jag andvände våld vilket gick bra denna gång. Ett problem kan vara att det även sitter en sprint mitt på dörrsidan vilket det skall göra om dörrsidan alldrid tidigare varit demonterad, som man skiter i när man sätter tillbaka dörrsidan eftersom det är ett helvete att få dit den. För att få loss denna får du försöka lirka bort sprinten genom handtagshålet som du flyttar på. När väl dörrsidan är borta sitter lås anordningen bakom en balk längs bak på dörren. Låsanordningen som skall bort har en Ubåtsliknade form och är cr 2dm lång, Sitter med två stycken skruvar på baksidan av låsanordningen. Du tar sedan enkelt bort låsanordningen från låsmekanismen och då skall dörren återigen gå att öppna från både in och ut sidan. En ny sådan låsmekanism kostar cirka 600kr på skroten men se efter att det är rätt modell. 1990 bytes denna ut och 1987 har den ett annat utsende.
Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.