AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.305

Funderar på e46 modelen ang utrustning och fel

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har tänkt mig en e46:a touring med automatlåda typ 330 från 00-02.
Har tänkt åka ner till Tyskland och köpa en där.
Vad är det för standart utrustning på dem?
Navigering bör vara på den jag söker, inte ett måste men helst.
En del 3-serie av e46 har navigering med en liten "display" och en del har en "tv skärm".
Självklart föredrara jag en med " tv skärm" men man kanske inte får tag just med en sådan utam med en liten "display".
Vad är det för skillnad på dem? vilka funktioner "fattas" i den med liten "display"?
Hur fungerar navigation med några år på nacken? Nåt man borde tänka på? Behövs dom uppdateras?
Som jag har förståt det hela så är e46 lik väldigt mycket e46 i grund o botten. Det är bara designen som skilljer dem åt. Så dom borde väl vara fria från mycket barnsjukdomar eller?
Kombi delen är väl lite större än e36 touring eller ser det bara ut så?
Hur är det med baksättet? mera plats i e46:an?
Vad har ni för tjänste vikter på era 330 touring manuel/touring? Vad får ni dra med era bilar B och E- kortet?
X utrustade bilar är det nåt att ha?
Har funderat på disel 330, men det blir väl för dyrt att äga pga av skatten och kanske t o m svårsåld eller vad säger ni?
Kommer jag på nåt mera så frågar jag.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
kom igen nu alla, ni som äger eller ägt en e46:a kan väl svara på frågorna.

MvH Bmw 4-ever
Skillnaden mellan radionavi och navi pro är att radionavi har pilvisning och inge mer. Navi pro har kartvisning + pilvisning med rätt mjukvara.

De väger 1505 kr har jag för mig.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Om du söker så kommer du att hitta flera trådar och barnsjukdommar med mera.
har själv suttit och läst en del trådar innan jag köpte min.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
nja jag tänkte se oc höra folks osikter som har ägt bilar medd navi vilka man fördrar eller om det kvittar vilken man väljer med och hur det är bla annat med 330ixa om det är nåt att ha eller ska man föredra vanlig 330!

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
har ala e46 färddator? Finns det olika nivåer på dem med från liten till stor?
Skillnaden mellan 01 och 02 angående stora navigationen (skärm alltså) är att 01:an har 4:3-format och 02:an 16:9 (widescreen). Har själv en 01:a med 4:3 och den fungerar fint men visst skulle det vara flashigare med 16:9. Uppgraderade den nyss med senaste skivan och kan säga att den är mkt väluppdaterad även i Sverige.

Om du funderar på en 330d så gör en kalkyl på hur många mil du behöver köra innan det lönar sig med diesel. Brytpunkten kommer ju ganska tidigt om du kör relativt mycket per år och kanske dessutom har tillgång till billigare diesel, men kör du som medelsvensson och tankar på macken så lönar det sig knappast.

/M.A.
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Rolex: vet du hur det är med färddatorer på e46:an? Var sitter dsc knappen på dessa?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
dsc knappen sitter på mittkonsolen framför växelspaken. Det står DSC på den.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Brytpunkten för när det lönar sig med diesel kommer ofta tidigare än man tror. Självklart är det många parametrar som väger in men om man förutsätter att inköp, service och övrigt underhåll är likvärdig och bara räknar på bränsle och skatt så hamnar brytpunkten på 1350-1500 mil/år. Efter brytpunkten så spara du 3-4kr per mil med en diesel.

När det gäller Navi så föredrar man självklart den större och då gärna i 16:9, dock så fungerar radionavigationen bra.

Fr o m modellår -02, dvs bilar tillverkade sep 2001 och senare, så kom en facelift som enligt min mening gör en del positivt för utseendet och säkerligen gör bilen mer lättsåld när du vill sälja den.

Trist för 330i och även 330d är att den är relativt dyr att försäkra men 328:an du kör idag är väl inte gratis den heller...

___
//Ulf
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
det skulle kosta att försäkra (e46) helförsäkring ca 12000kr om året och 325 skulle gå på 11400! Min nuvarande går på 8000kr....men det blir billigare och billigare för mig hela tiden eftersom man börjar närma sig 30 sträcket. Minns när dom ville ha 28000kr för min 530 v8 när jag hade den och nu skulle dom ta max 8500kr!

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.