|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 530 D Touring -02 med MK 3 navi radiomodul BM54 i skuffen. Tyvärr har radion blivit heldöd, inte ens den fyrkantiga lampan lyser. Jag har spänning fram till modulen i skuffen, men jag skulle gärna ha ett kopplingschema över plinten på modulen. Det måste finnas mer "lådor", var sitter tex förstärkaren? MVH Pelle Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab | |
Ras.mus |
1. Kolla säkringar i första hand då... 2. Har du monterat NÅGOT nytt allt den senaste tiden? Radion styrs genom bilens bus-system och vad jag har förstått kan det lätt störas ut om man kopplar in något felaktigt! 3. Kolla ETK på länken nedan. Länk 4. Som jag förstår det sitter radiodelen längst ut mot plåten, sen sitter eventuella tv-modul, förstärkare, gps, navi osv innanför. Man måste alltså plocka bort inredningen för att komma åt. Det brukar vara på vänster sida längst bak i bagageutrymmet det sitter. Kolla ETK ovan för reservdelsnummer så kan du identifiera delarna rätt! Allmänt: Ett tips för att få fler att läsa är att ha en mer specificerad rubrik! Ex. "Var sitter förstärkaren i en E39" hade säkerligen lockat till sig de som vet. Däremot din rubrik verkar vara mkt "jobbigare" att svara på så då kollar inte så många.. (Sen får du ta detta i denne tråden, annars blir det snabbt så att folk inte läser de trådar som intresserar dem eftersom det blir fullt av orelevanta inlägg!) |
|
Tack för tipsen! 1 Säkringarna är hela, jag har spänning fram till radiodelan som ligger i golvet i skuffen på min touring. 2 Jag har monterat timer och fjärrkontroll till Webaston, men problemen började några veskor senare. 4 Har ingen TV, men cd läsaren till navin, cd växlaren och telefonmodulen sitter till vänster. Bakom skärmen sitter ju banspelaren vad finns mer i mittkonsollen? Kan verkstaden felsöka mitt problem via datorn, blir dyrt om dom ska riva i bilen. Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Paa skrev: "Säkringarna är hela, jag har spänning fram till radiodelan som ligger i golvet i skuffen på min touring." Om du inte har DSP eller HiFi så har du alltså en business stereo. Då är slutsteget inbyggt i radiomodulen som du har hittat! Länk till schema på "plinten" Länk Tobmag |
|
|
Jag har en BMW professional BM 54 Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Slutförstärkaren sitter inbyggd i radiodelen, c:a 4x15W. Enklast är att följa de tvinnade högtalarkablarna om man är osäker på var förstärkaren sitter i olika bilar. FP |
|
|
Jag har haft radiodelen som sitter till vänster om reservhjulet hos en radioreperatör, och han säger att det inte finns någon förstärkare/slutsteg i den. Går det att felsöka radion via diagnosuttaget? Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Bilen har varit strömlös ett par gånger, kan den tappat "minnet"? Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
| Den bilreparatören skall du nog inte lita på! Det sitter inbyggd förstärkare i BM54 , det är ett måste för dom utan originalsteg.Jag vet att så är fallet. | |
|
Det stämmer Folke, högtalarkablarna finns där enligt schemat jag fick av tobmag, min radiomek har tydligen fel. Har du något tips på hur jag felsöker, allt ljud är borta, navin funkar men inget ljud, inga knappar som har med radion att gör funkar men jag kan fälla fram bildskärmen för att nå kasetten.Telefonen funkar när jag pratar i luren. Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Känns spontant som förstärkaren är i "mute" läge. Stift 4 på pluggen bak på radiodelen är mute (oftast vit/brun kabel). Denna får inte ligga på jord eller nära noll volt, då är det nånting utanför stereon som drar ner och isf blir det tyst i högtalarna, förutom från telefonen. Mät på denna kabel eller klipp loss den (du kan ju alltid skarva ihop den sen) och se om du får tillbaka ljudet. Dock borde knapparna funka även vid mute kan man tycka, fast man vet aldrig. FP |
|
|
Jag hade samma symptom på min för ett år sedan, hittade ingen i Sverige som kunde reparera eftersom inga cheman finns tillgängliga. Till slut skickade jag den till Becker i Tyskland som lagade den, totalkostnad ca. 2000:- inkl. frakter |
|
|
Det är en möjlighet. Man får isf kolla vem som är tillverkaren, både Becker, Blaupunkt och Philips är OEM för olika radio och förstärkare i BMW. Loewe och Siemens är exempel på andra som gör elektroniken i olika moduler och system. FP |
|
|
Det är en becker, och jag har för mig att lampan lyser när radion är i mute läge. Stigge var din helt död, lyste inte lampan, ingen information i displayen? Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Min var helt död. Jag har för mig att de bytte några transistorer |
|
|
Stigge har du någon adress? Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Jag skickade den via: Zeab Södergatan 19 243 31 Höör |
|
|
Stigge Jag såg ett gammalt inlägg av dig att du fått problem när du installerade en fjärr. Hur gick det sedan? Jag installerade oxå en fjärr strax innan min radio dog. Pelle BMW 530DA -02 Mustang -65 Cab |
|
|
Det var så klumpigt av mig att jag inte ville avslöja det. Jag hade glömt ansluta ena kontakten till klimatkontrollen, så kan det gå om man får brottom och ungarna ska hämtas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.