AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.407

e46 328 vs S60 T5

Sida 5 av 8
Spajjjs: Hur svårt är det att trycka gasen i botten? Växlingstider spelar ganska liten roll i farter över 100 km/h.

Det finns världens längsta diskussion i ämnet, vilket du säkert redan känner till. 0-100 blir S60 T5 ifrån åkt av 330n.100-200 är de klart jämnare dock till t5:ans fördel.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Det börjar likna snacket som HD-mupparna brukar häva ur sig när japanska motorcyklar kommer på tal. "Jamen jag har ju 50 ÄKTA hästar, inte sånt där japanskt skit, de varvar ju bara men det händer inget". Jag har bara två fudneringar, den ena är varför så många inte förstår att man torskar om man har 50hk mindre och den andra är varför BMW inte under alla år har byggt turbomotorer som 99% av jordens biltillverkare gjort.

Min bil: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Blandade svar och tankar.

När det gäller vilka som vandaliserar BMW-bilar eller inte, så kanske man kan fundera lite på hur många BMW-killar som utan att fråga har "råkat" få loss en M3-vinge eller annat atraktivt från dyrare BMW-bilar, som sen har hamnat på den egna 318. Eller har alla unga killar verkligen kvitton på alla dyra M-grejor på deras snik-BMW?

För mig så är det en variant av vandalism det med.

Sen har ju BMW faktiskt byggt en del turbobilar, direkt eller indirekt kan man väl säga. Vi har ju 2002 turbo, 745 turbo, och en radda Alpinor med turbo. Till det ett gäng turbodieslar. Och lilla F1-turbon med.... ;-)

Dr Tinnitus
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Doktorn: Klart de har byggt turbosnurror, dieslarna med självklart men vad jag tänker på är motorer såsom VAG 1,8 , 2,0t, Volvos 2,0 , 2,4 2,5t , SAAB 2,0 , 2,3t , Mercedes 1,8 , 2,0 , 2,3 Kompressor osv. Bruksmotorer med olika användningsområden alltså. Tänk er en 2,5 liters sexa med 0,5 kg överladd, 250hk och en hög och plan vridkurva från tomgång. Och lätttrimmad ;)

Oljekyld: vill du ha bruksbil med turbo så kan du ju välja ett annat märke, som VAG, saab ,volvo eller mercedes ;). Nej BMW har väl velat utmärka sig genom att göra bra (suveräna) sugmotorer. Turbo ger en del fördelar (lättrimmade tror jag inte står på plussidan hos tillverkaren, iaf inte om det görs av kunden) men också en del nackdelar. Dessutom får ju, som du skriver, motorerna en annan karaktär. På gott och ont. Men jag kan till viss del hålla med dig, skulle vara kul med någon turbomodell. Helst då i någon version i den högre skalan. Har du missat diskussionen om nya 335?! Framtiden får utvisa!
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag vill ha BMW med turbo, annars hade jag köpt nån av ovanstående modeller :). Klart BMW gör bra motorer och jag är mycket nöjd med min, men det ena utesluter inte det andra. Jag har kikat lite på 335 och tycker det är mäkta spännande och bra att BMW äntligen börjar kika på överladdning.

M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Keiser

Vad menar du med de der 6 min????

M34ever: var bara en överdrift som underströk min poäng. Visst kan man trimma "hur mycket som helst" men bilarna är inte byggda för så mycket hk så de går sönder. Generellt sett dimensionerar man sin produkter efter specen och jag tror inte bilindustrin är undantagen (med tanke på den hårda konkurrans som är). Således är en bil med 200hk byggd för 200hk när du sen ökar det till 350 hk går den sönder. M3an o andra sidan är byggd för 350 hk. Sen exakt hur länge de håller varierar väl naturligtvis!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag tror tvärt emot "keiser" och menar att det flesta bilar är ganska överdimensionerade. Många gånger sitter det ju samma komponenter i bilarna oavsätt om det handlar om 2,4 snik eller T5. Och samtidigt MÅSTE ju sakerna hålla och då vore det mycket konstigt om man inte överdimensionerar något.
Toyota Supra är tydligen dimensionerad för 1000 hk utan att behöva byta något alls. Prata om överdimensionering :)
De manuella Getrag lådorna tål ju i princip alltid minst 50% mer effekt än vad de är spec:ade för.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det finns ju dessutom ett antal audi S2 med 500-600 hk som fortfarande kör med original låda :)
Ja men nämnda supror går väl sönder?! Läs om alla dessa övertrimmade turbobilar så har de nog bytta ganska mycket under tiden de kört (Länk. Nja hävdar nog att de flesta bilar är dimensionerade för det de är specade för. Sen är de naturligtvis byggda för att hålla (och på så vis "överdimensionerade") men ökar du effekten från tex 250-260 hk till 350-360 (M34evers länk) så blir ju påfrestningarna betydligt större. Skulle vilja se om det sitter samma grejor i volvos "300hk vagn" (R) som i övriga... Sen är det klart att det finns komponenter som är lika. Dessutom finns det bilar som är klart överdimensionerade (o lämpliga att trimma), tex är väl slk baserad på c-klass och vad jag hört så är den väldigt problemfri (lättare slk på tyngre c-klass).
Ja men nämnda supror går väl sönder?! Läs om alla dessa övertrimmade turbobilar så har de nog bytta ganska mycket under tiden de kört (Länk. Nja hävdar nog att de flesta bilar är dimensionerade för det de är specade för. Sen är de naturligtvis byggda för att hålla (och på så vis "överdimensionerade") men ökar du effekten från tex 250-260 hk till 350-360 (M34evers länk) så blir ju påfrestningarna betydligt större. Skulle vilja se om det sitter samma grejor i volvos "300hk vagn" (R) som i övriga... Sen är det klart att det finns komponenter som är lika. Dessutom finns det bilar som är klart överdimensionerade (o lämpliga att trimma), tex är väl slk baserad på c-klass och vad jag hört så är den väldigt problemfri (lättare slk på tyngre c-klass).
Om det är så enkelt då skulle sabb,volvo och alla andra "turbo"tillverkare sälj bilar med minst 300 hk(bara chip för 4000:-) Har sett många,många sönder chipade turbo bilar.Det är alltid nåt man måste göra på dem för att dem ska rulla.Nu snackar jag inte om bilar där man har lagt 100 000:- på förbättringar.Tror inte att samma grejer sitter i volvo 2,4-140 hk och t5-260 hk
Med tanke på M3 e36 3.2, e46 och M5 e39 så tycker jag inte att Volvo har några större problem med sina maskiner, trimmade eller ej.

Är det någon som hört om något konkret ras på en chiptrimmad 5cyl-motor från Volvo, det rullar ju ett gäng där ute.

Flåklypa
Ingen aning hänger inte på något volvoforum... Men om man ökar belastningen minskar marginalerna, det är väl ganska självklart eller?! Jag hade nog inte hört talas om problem med m3 heller om jag inte läst på forumet här. Jag har definitivt hörttalas om problem vid chipning (dock inte 5 cylindigar volvos, har inte så många i bekanskapskretsen med sådana :)). Sen är det ju inte bara motorn som kan gå sönder...
Jag köpte inte min bmw för att trimma den iaf.....170 glada hästar räcker utmärkt. Dessutom går det inte att ens jämföra körglädjen bilarna emellan!

Länk
Den största faran vid chippning anser jag vara programvarans utformande. Det gäller att ha koll på höga temperaturer och spikningar, annars kan man rasera en motor på några sekunder.
Sedan är det självklart så att marginalerna minskar vid ökad belastning men frågan är ju vilken säkerhetsfaktor man har från början, en traktortillverkare borde ju ha ganska stora marginaler. ;-)
Det är turboagget som tar mest stryk även om livslängden på lager i motorn också minskar men från vad och till vad? Jag har ännu inte hört om någon rasad volvofemma som är chippad och dom har ju funnits i 12 år nu.

Raymond.
Körglädje verkar vara något av ett nyckelord här, varför inte köpa en Alfa 75....då får man körglädje i massor.

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag körde 8000 mil (10 000-18 000) med en trimmad saab ng900 2,0T. Chip, avgas, filter, downpipe och borttagen värmeplatta. Istället för 185 hk gav den istället 260 hk. Jag fick byta kopplinen vid 13 000 mil. Men bytte enbart till original. Och det gick hur bra som hellst. Med tanke på allt snack om saabs veka lådor så blev i alla fall jag positivt överraskad att det höll så bra.

Jag hade för övrigt en kompis med samma trim vars bil också den höll ihop utan problem.

Jag tror de som kör sönder sina bilar ofta är sådana som sysslar med streetracing och dyligt. Då är påfrästningarna betydligt större...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Annars håller jag med flåklypa. Jag vet ingen som har rasat sin motor för att man har chippat den. Men i forum som detta är det inte sällan folk skriver att de har "hört" någon som rasade motorn efter chippning, eller att deras "kompis kompis" har gjort det. I många fall kan man ifrågasätta sanningshalten i alla dessa påståenden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.