AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.406

e46 328 vs S60 T5

Sida 2 av 8
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Tja

Det är kanske lite o ta i att en 328 tar en T5, men glöm inte att 328 är lättare och har egentligen lite över 200 kusar. Det är skam för Volvos 250 hp att ens vara jämfört med en 328.

Enbart stilrent!!!!
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
En 328 är väl inte jämförbar med en T5? 0-100 då, men det finns många bilar som går lika där trots att en del ska vara snabbare och en del långsammare och det beror på en enda sak, nämligen vem som sitter bakom ratten. Du må vara världsmästare i Top Fuel, men i fart så är 50hk inget du tar igen på att du kan växla..... Min bil väger ungefär 1530kg och hur mycket mer kan en S60 T5 väga? Är den fylld med betong?

Min bil: Länk
Mocke

En skam att T5'an jämförs med 328?
Ja jag förstår ju som sagt vad inte varför nån ens skulle jämföra dem
då Volvon piskar 328'an på alla sätt och har en acceleratonsförmåga
i lite högre fart som 328'an inte kommer i närheten av.

Skulle vilja se det test där 328'an har mer än 200 hk uppmätt
på drivhjulen..........

sw
Det är en sak att jämföra två bilar och en annan att jämföra två förare.Visst om man tittar på tekniska data då ser man att t5 vinner på alla sätt,.men om person A ska tävla mot person B då är det en annan sak.Då kan vinna vem som helst.Det är det som är roligt med det hela att trots att man har svagare bil vågar man ställa upp och rejsa mot starkare bilar.
Har nyligen ägt en V70 t5 automat iof trimmad bänkad till 285 hk men de är ju gubbtrim,, har en M5 nu o de va jämt skägg till 190 då bmw började tugga ifrån vi starta från 65 km/h för o slippa hjul spinn från volvon,, från o är ju en annan femma,,
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Wadstedt79

Exakt, allt säger att den borde göra det, och själva tanken att vi diskuterar det och att killen som startade tråden vann 0-100 med en billängd gör det till en skam.
Volvon borde vara tveklöst snabbare.
Och 328 har inte över 200 hk på drivhjulen men däremot i motorn har den ca: 204 enligt test i erkänd svensk biltidning, orkar inte leta tråden nu, men om du gör det så finns det tråd om detta.

Enbart stilrent!!!!
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Ingen som ens har kikat det minsta på de två länkar till testresultat jag lade in tidigare?? Ingen som har ens den minsta kommentar till dem? Förstår ni vad de visar? Vilka tider för 0-100 hade bilarna?

Bara nyfiken liksom... :-)

Dr Tinnitus

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skum diskussion de här, känns som alla är överens om att Volvon är snabbare i alla farter. Att du vann beror väl som Volvo-föraren sa på att han spann bort sig i starten och du kunde vinna till 100km/h.
Ja....om han skulle haft sommarsulor och fått en bättre start kanske resultatet sett annorlunda ut..
Dr Tinnitus skrev:
"Ingen som ens har kikat det minsta på de två länkar till testresultat jag lade in tidigare?? "

Jodå, intressanta siffror och "bra" 0-100 tid för Bmw:n.
0-100 på ca 6,8sek
0-160 ca 16,4-16,5 sek
0-180 ca 21,3sek
100-150 ca 7,2sek (inkl 0,5sek växling)

Denna 330 är alltså ca 5sek snabbare till 180 än 328ci. Länk

Intressant att se att Volvo-killen lyckas smälla i växlarna på 0,2-0,3sek medan Bmw-föraren tar goda ca 0,5sek på sig..

T4 -99
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Varför försvinenr det en massa inlägg från mig? Jag har inte skrivit nått dumt vad jag vet. Jag blev imponerad av Volvons tider från stillastående, och inte förvånad över hur mycket bättre den gick i fart, växlingarna reagerade jag också på , men 850-lådan har ju väldigt bra rykte om sig bland de som åker fort rakt fram.

Min bil: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
SotaM.

Så där ja, skit kul att se någon läsa ut lite djupare saker ur dessa kurvor, för det är ju just möjligheterna att analysera en massa saker som är intressant.

BMW-killen var faktisk jag själv. Jag lånade denna -03 330i touring av en kompis för att köar lite tester med mätutrustningem, i första hand var det loggmöjligheterna av OBD2 som jag var intresserad av att testa. Men va fan, en testrepa på accelerationen hinner man väl med :-)

Jag fick alltså till denna tid för 0-100 första gången jag körde bilen och på 2-3 försök för att känna av hur koppling och grepp lirade ihop och vilket startvarv som var lämpligast. Jag växlade så fort jag vågade för att vara säker på att inte riskera en miss och kanske misshandla eller skada lådan. Man kan nog växla lite snabbare med det är nog inte så himla lätt

0-100 gick på 6,82 s och 107,8 meter.

Volvon ägs av en bekant och var vid tillfället helt original förutom chiptrim. Killen är precis som du noterat i grafen, en jäkel på att få i växlarna tokfort, och alla växlar.

När jag kikar i loggarna från en STCC-bils styrsystem så kan man se att den med sin sekventiella låda växlar på ca 0.15-0.25 s.

Volvon kördes inte vid samma tillfälle som BMW: utan det är mätningar från olika tillfällen som lagts på varandra för att se vilka skillnader det är mellan dem.

Volvon fick i denna repa 0-100 på 5,70 s och 85,9 meter.
För att få reda på hur långt efter i sträcka BMW:n är i denna jämförelse så kikar man på hur långt Volvon kommit när BMN:n nått 100 vid 107,8 m. Volvon har då nått 119,9 m och ligger alltså 12,1 före BMW:n i detta läge och har nått 112,69 kmh.

Det man kan se är ju hur mycket det finns att vinna i tid på att kunna växla fort.

Säg att man måste växla två gånger till 100 och att den ena bilen växlar på 0,2 s och den andra växlar på 0,5 s. Det ger ju bara det ca 0,6 sekunders fördel för den snabbväxlande killen.

Dr Tinnitus
Dr Tinnitus>> Hur många meter ökar Volvon sitt försprång mellan 100-150 där den är ca 1,3sek snabbare än Bmw:n (Vovlo ca 5,9sek mot 330:ns 7,2sek)?

T4 -99
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
SotaM

Svar kommer efter idrottsgalan.... :-)

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Så ja, heja Rickardsson.... :-)

Om jag för enkelhetens skulle kollar dessa bilars tid för 100-150 och hur lång sträcka det tar för dem att köra detta så får man ju svar på hur mycket det skiljer i sträcka mellan dem på denna distans.

BMW

100-150 i denna repa = 6,89 s på 241,3 meter

Volvo

5,44 s på 192,9 meter.

När Volvon når 150 efter 5,44 s och 192,9 m så har 330i på samma 5,44 s nått 139,17 kmh och avverkat 148,9 m. Volvon har alltså ryckt ifrån med 44 meter vad jag kan se.

Dr Tinnitus
Det kan inte stämma.
Jag ser dock ingen lucka i tillförlitligheten, det är bara mitt sunda förnuft som säger att det är för mycket. Vi pratar om att den tappar 1.5-2 billängder i sekunden i snitt mellan 100-150....det är en otroligt stor skillnad.

Flåklypa
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Flåklypa.

Jo, även jag reagerade på att det kändes alldeles för mycket, men jag kan inte heller se att det ska vara nåt fel.

Jag jobbar på saken och återkommer när jag dubbelkollat allt på alla vis. Ok?

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Nu så.

Jag har gjort en snabbkoll på graferna och loggarna och räknat lite på det ochbdet ser ut som om jag gjort en blunder någonstans men fan vet var!?

Det jag fick fram nu säger att Volvon ligger 12,6 m före när den når 150, medans 330i då har nått 141 kmh.

Nu känns det bättre, men jag återkommer med en närmare specifikation på det hela.

Dr Tinnitus
Th
41
Thomas Elgström
E46 330 Ci Sport
Har vid ett flertal tillfällen kört riktigt hårda repor mot en kompis T5:a, och bilarna håller riktigt jämn takt. Dom meter man vinner i starten med bakhjulsdriften är ungefär dom meter man har till godo i BMW:ns fördel när det går tillräckligt fört för att knappt kunna hålla sig kvar på vägen. Men...

...Alla vägar är inte raka. Visst håller bilarna en gämn takt när man gasar i väg från ett rödljus, men så fort det börjar svänga hänger inte en S60 T5 trotts ett mycket kompitent chassi med i 330:ns tempo.
330:n håller på bana gämna steg med en S60R.
Jag har ägt 328 förr, har kört S60 T5 och V70N T5. Bägge volvobilarna är klart snabbare över 50km/h. En 328 bör jämföras med en 2,4T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.