AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.213

Ska tändningslåset fungera vid besiktning?

Bilen: 525tds -92
Förra påsken skulle jag ifrån fjällen då nyckeln inte gick att vrida runt.
Efter att ha blivit bärgad hem så mekade jag isär styrkonsollen och konstaterade att det hade kärvat mellan rattlåsdelen och det elektriska. Med lite våld kunde jag bryta runt den igen, men rattlåset var då helt dött (=rattlåset som tjorvat från början?)

Lösningen jag körde med fram till snuten tog mitt körkort var den elektriska prylen lös och en nyckel från ett hänglås. Vad som oroat mig under den tiden var att rattlåset skulle ge upp och låsa mitt under färd, fast det har aldrig visat någon som helst tendens till det. Detta är ju GIVETVIS en ren trafikfara, men jag hinner ju inte få några nya grejor innan jag hade tänkt besiktiga bilen. (bilrep har fallit i glömska under tiden jag varit utan körkort...)

Så mina funderingar är då:
- Måste man ha ett tändningslås med nyckelfunktion, eller duger min "tjuvkoppling"?
- Är rattlåset något som ingår i besiktningen? Nyckeln sitter i låskolven och ratten är olåst.

Kan ju även passa på att fråga om man måste rycka ut baslådan + ha en heltäckande skiva över där baksätet ska vara (eller om det räcker med att täcka batteriets poler) vid en vanlig kontrollbesiktning av lätt lastbil?

- Men jag kan ju ha fel!

E12/E28-problem/lösningar finns här Länk
Jag kan ju iofs demontera låskilen till rattlåset!

- Men jag kan ju ha fel!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tändlåset och rattlåset kontrolleras vid kontrollbesiktningen.
Tändlåset kontrolleras avseende funktionen, det ska fungera "normalt" utan risk för störningar. Om du har tändningen med en nyckel eller med en annan form av brytare spelar ingen roll, men det får inte finnas risk för kortslutning, eller att läget oavsiktligt ändras.
Rattlåset kontrolleras endast avseende risken att det oavsiktligt går i under färd.

När det gäller lastbilen får du gärna ha baslådan i lastutrymmet vid besiktningen, det spelar ingen roll. Sitter batteriet öppet måste polerna skyddas för att förhindra risk för kortslutning.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Som ur en bok!
Tack så mycket, Jeppe!!

- Men jag kan ju ha fel!

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Min saab 900 gick igenom med switch till tändningen och startknapp. Inga problem med det alls.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.