AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.290

Ni som har bytt insugsmembran på M60/M62

Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Min bil har då & då under de senaste månaderna haft lite orolig tomgång samt att den har gått ner på c:a 341rpm vid slumpmässigt utvalda rödljus...(har dock fungerat utmärkt, utan tvekan, när man sedan kör iväg). Detta oftast under den närmaste tiden/körningen efter kallstart.

För några dagar sedan så lade den av helt..bara bloobloo-blooh och sedan stannade den. Försöker man starta så hoppar den igång i ngn millisekund men sedan bloobloooo och dör igen. Steppar man på gasen så kan man få den att snurra från bloobloo-bloo till att nästan tända på alla 8 för att sedan bloobloo och dö igen.

Bensinpumpen verkar vara okej (lyssnat att den startar bara). Bensinfilter, tändstift, olja, oljefilter osvosv är bytt nyligen. Så efter en stunds läsning om "insugsmembran" så låter det helt klart som att det är det som även har drabbat mig (vill minnas att jag t.o.m har haft det vinande ljudet vid gaspådrag som en del beskriver). Min fråga till Er är nu;

Vad behöver jag köpa? Har du som läser detta kanske bmw's artikelnummer på prylarna jag behöver? Jag tänkte passa på att byta packningarna 'runt' insugsmembranet när jag ändå håller på.

Tack på förhand !
rsarits
Packningarna följer med, och handlaren vet vilket membran du behöver.
Något att tänka på är det rör i aluminium som går från sidan av membranhuset och framåt längs motorns vänstersida (i färdriktningen), det röret kan vara lite svårt att få dit, det skall bara tryckas på plats, men det är trångt.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Lysande! Har nu delarna och kommer bege mig ut i mitt svinkalla samt minimala garage ikväll.

Ligger andan på så försöker jag dokumentera förfarandet och skriva ihop ett 'mek-tips'. Detta eftersom det är ett relativt vanligt fel.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
En pannlampa underlättar bytet... Det är aningen trångt. Var försiktig så du inte strippar torx bultarna. Bultarna är riktigt grunda så se till att du håller verktyget exakt rakt. De kan sitta lite hårt. Andas djupt och ha tålamod. Det går.
Lycka till.

DANNE
Min bil:
Länk
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Förbaskat !

Bytte igår...inga problem förrutom att det var väldigt trångt. Men som Dandelue säger; Tålamod =).

MEN...bilen går fortfarande som en påse skridskor, dvs detta avhjälpte inte mitt problem. Dock har jag en fråga som jag hoppas ni har svar på.

Insugsmembranet har ju 4st anslutningar vara 2st är pluggade. Till 1st ansluts en liten slang och till den andra ansluter man ett aluminiumrör som var c:a 20mm i diameter. Detta rör fortsätter framåt och ligger mellan cylinderna. På min så är detta rör inte anslutet ngnstans i andra änden!? Det ligger alltså bara ovanpå motorn och skramlar..detta måste ju vara orsaken till mitt fel? Jag menar, det skall väl inte mynna ut i intet?

Vet ngn var detta skall anslutas så dela mer än gärna med er av den informationen. Jag försökte hitta var det skulle kunna tänkas anslutas igår men kylan, tröttheten och värken i kroppen över att ha suttit på en V8:a en timma gjorde att jag inte orkade tok-leta =).
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag skulle gissa på att ditt problem ligger bränsletrycksregulatorn, kolla så att det inte är skador på vacuumslangen till regulatorn, det brukar påverka tomgången en hel del!

Angående den lösa slangen: Länk är det objekt nr 7 på biden?

i så fall rör det sig som vevhusventilationen, på BMW V8/12 motor är vevhusvent inbyggd i "locket" till insuget.

___
Vagnparken: Länk
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Japp objekt nr 7 är det som ligger och skramlar.

Om den hänger löst som det gör på min...orsakar det just sådana problem som jag har tro'? Bilen startar och går på 1-3 cylindrar (beter den sig som iaf) och sedan dör den.

Tack igen!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tror inte det, eller rättare sagt så vet jag inte hur det påverkar motorn.

Det enda jag vet är att man kan få ner bilens avgasvärden en del genom att rycka loss vevhusventilationen.

___
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Nej nu svarade du fel. Jag ville höra; -"javisst, exakt dem symptomen uppstår då. Sätter du fast den så kommer motorn gå fint igen"

=).

Jag skall se om jag får dit biten ikväll. Meddelar hur resultatet blir.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag håller tummarna :-)

___
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
nähäpp. Röret på plats men..

Den går nu förvisso...men det är en riktigt pendlande gång och den går inte 100% rent. Dessutom så lägger den av helt tvärt. Ibland efter 10sek och ibland efter 30sek. Dock går det att hålla den vid liv om man pumpar lite försiktigt på gasen.

Min tanke är nu; Kan det vara så att en 'reset' av DME'n skulle hjälpa? Jag menar..om insugsmembranet var defekt så har ju styrsystemet försökt kompensera det under tidens gång och nu när det sitter ett friskt membran så blir ju värdena 'felaktiga' igen...?

Hjälper inte det så tänkte jag på bränsletrycket....och är det ok så kanske det är Lambdasonden som är defekt? Eller så har jag kanske bara fel färg på däcken? o_O Har någon ytterligare tips på vad det kan vara så tas det emot tacksamt!
Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
troligen har oringen nr 8 eller 9 hamnat på sne så den dar tjuvluft, prova med startgas på dessa ställen.
Bara en gissning
Lycka till

Oo=[][]=0O
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.