|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag besiktatde min 325-89 i går och fick nerslag på att inte ena parkeringsljuset i fram fungerade med en ombesiktning som följd. Bilen är importerad. För att få något ljus i huvudtaget måste man dra ut ljusknappen helt, då tänds ena parkeringsljuset (vilket troligen gjorde att besiktningsmannen trode den var trasig). När man sedan vrider till första läget på tändningen så hoppar det andra parkeringslyset igång och allt funkar som det ska. Så frågan är om det är fel på min bil eller om det var besiktningsmannen som gjorde en miss? Till saken hör att jag var på toaletten när han kollade lysena :) Hur fungerar era parkeringsljus? vore bra att veta var man ska börja nån stans. | |
|
Förmodligen fel kopplat ! första läget = parkering ljus andra halvljus gör dina behov innan bes. Alltid bra vara med när man bes. omöjligt för bes mannen att veta detta ! Länk |
|
|
Det är en kombination av ett fel på din bil och en "miss" från besiktningsteknikers sida. I första läget på ljusknappen ska du ha parkeringsljus, alltså positionslyktor tända både fram och bak. I andra läget på knappen ska du ha positionslyktor fram och bak samt halvljuset tänt. Fungerar positionslyktorna med tändningen till räcker detta föra att uppfylla kraven vid kontrollbesiktningen, det finns alltså inget krav på parkeringsljusfunktionen. Antingen måste du haft fler brister, eller också var positionslyktan en gammal brist? Annars ska inte anmärkningen medföra krav på efterkontroll. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
En förtydling av problemet. På protokollet står det "positionslykta, fram höger, ur funktion" Hade inte pappret framför mig när jag skrev så jag skrev parkeringsljuset (kanske inte är samma sak, men problemet gäller alltså positionslyktan). i både läge 1 och läge 2 på ljusknappen lyser bara vänster positionsljus fram och vänster bak. När man sedan vrider till läge 1 på tändningen fungerar båda två i fram och bak. Sedan i läge 2 på tändningen hoppar halvljuset i gång. Eftersom bilen är importerad fungerar lysena lite annorlunda. En annan fråga. Kan man överklaga på nogot sätt om det visar sig att besiktningen har gjort fel? |
|
|
I princip är det samma sak, det är ju samma glödlampa. Bortsett från halvljusautomatiken skiljer det ingenting om bilen är importerad eller svensksåld, ljuset på din bil fungerar inte som det brukar på E30. Det finns ingenting som säger att det inte får fungera på det viset, men vid den kontroll man normalt utför vid en kontrollbesiktning förefaller positionslyktan fram höger vara ur funktion. Har det blivit fel vid kontrollbesiktningen ska du ta kontakt med platschefen på stationen där besiktningen utfördes och berätta vad som hänt. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tackar för svaren som givit mig lite ljus i mörkret. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.