AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.652

Ventiler M50

Hej. Har alltid haft lite tickande ventiler i min motor. Men i dag när jag körde till macken ca 5km bort ok jag kom fram så hörde jag kraftiga missljud från motorn. Uppfattade att det kom från ventilerna. Så jag undrar om m50 motorns ventiler är självjusterande? Eller kan det vara Kamkedjan som behöver spännas? Mvh Jimmy
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
jupp.. det är hydraliska tryckare och automatisk kedjespännare.

VAd kör du på för olja när bytte du senast

Bimmer
Vet att jag får mothugg när jag säger att jag bytte till biltemas delsyntet 10/40 sist och det är ca 800mil sen sist.
Provstartade bilen i går och körde lite.
I början när bilen var nystartad lät det inte så mycket men när jag kört lite så ökade rasslet igen
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Rassel? Kan det vara kamkedjespännaren som tappar tryck vilket gör att kedjan slackar?
Kan hjälpa att byta motorolja. På min 525i -91 så var ventillyftarna bara tysta med esterförstärkta oljor (Valvoline Synpower, Motul Ester E-tech m.fl.) de tätar bättre, så testa en sådan.
Men det bästa är väl att låta en van BMW-mek lyssna på motorn, det är ju billigare till en början än att exprimentera med dyra motoroljor.

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Nu kan jag inte särskillt mycket om oljor men skulle inte en 5-40 olja vara bättre..prova att byta olja. Kanske är som Davve säger

Bimmer
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
518 jimmy. Kom att tänka på en sak till. En av de oljor jag testade när en av mina ventillyftare trilskades var Valvoline Max-Life, den klarade uppgiften i ca 500 mil, sedan knackade det lite igen. Kan vara så att din nuvarande olja är "förbrukad" då du kört 800 mil med den? De andra esteroljorna klarade serviceintervallerna utan problem.
Jag hade först låtit en BMW-verkstad lyssna och uttala sig om problemet, beroende på vad de tror kan du sedan testa en bra olja. Alla esterförstärkta är helsyntet och av de dyrare märkena, men det kan det ju vara värt kanske?

------
BMW CS #04839

Okej tack så mycket för tipsen. Ska låta en expert lyssna på det sen får vi se vad som händer.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Återkom gärna med hur det går, alltid intressant att se hur saker och ting utvecklar sig!

------
BMW CS #04839

Blev att jag sökte runt här på nätet en kväll för att kolla om jag hittade något intressant om ventillyftare. Och eftersom jag ska flytta till egen lägenhet nästa månad och behöver pengarna till annat så bestämmde jag mig för att chansa på att byta olja och filter först. Såg också att det var 930mil sen jag bytte sist. Och jag gjorde en chansning på biltema olja igen. Och i dag bytte jag oljan.
Och tro det eller ej. Slammrandet var nästan som bort blåst och motorn gick mjukt och fint igen. Tror helt enkelt att jag får göra tätare oljebyten på 525an i framtiden
Mvh Jimmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.