|
|
|
|---|---|
|
Har funderingar på att köpa en M3 CSL. Men jag har faktiskt inte ens kört en...! Undrar om det finns några brister och fel på CSL:en? Kanske någon detalj man kan bli missnöjd med? Har hört om lite bristande kvallité på diverse lister samt att stolarna/stolsinställningen skulle vara lite sådär. Är det ställbara kränghämmare? Hur mkt kan man ändra och ställa på chassit? Kommer chassit, bromsarna, stolarna till korta och är föremål för eftermarkandsprylar? | |
|
Höfläkt, Tyvärr får du reservera en hel del i din budget för både chassi och bromsar. Original chassi har inga inställningar alls. Men det är betydligt bättre än vanliga E46 M3 mest på grund av hårdare fjädrar och krängningshämmare fram samt lite andra mer race inpirerade hjulinställningar. Så om man ska uppgradera chassit så är det minst dubbelt justerbara Koni Sport eller Moton Clubsport som gäller. Och bromsarna är samma som på vanliga E46 M3 förutom att skivorna fram är lite större. I övrigt så är det inga större kända fel eller problem med kvaliten. Dock så tenderar länkarmar till krängningshämmare fram, bakre stötdämparfäste, subframe bushings, rear trailing arm bushings, bakre undre länkarmar, mm att gå sönder vid bankörning så man måste kolla dem ofta. Stolarna är högst personliga och för mig så fungerar de inte alls (kramp i övre delen av ryggen) vid längre turer. Det bästa CSL forumet finns på länken nedan med massor av information och många har ägt både GT3 och CSL. Länk /RS2 |
|
|
Är det denna du funderar på? Länk |
|
|
höfläkt är GT3 oslagbar prestandamässigt och blir man nöjd om man byter en sån mot en M3 stämer det att det är ett djävulst drag i dom hur är bilen helt enkelt?? fundersam har kollat på en röd och en silver. |
|
|
Jag har tyvärr inte kört, men dock suttit brevid en som accar fullt i M3 csl, och visst rör det på sig. Men den största upplevelsen var ändå - Motorljudet i kupén vid fullaccs!!! Så fruktansvärt härligt racingljud alltså! Det påverkade säkert mig att tycka den gick "snabbare"... Nicke |
|
|
diou: röd csl? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| röd csl LOL....måste vara imolas gamla m3 ;) | |
| glöm mitt ovanstående inlägg :D | |
|
mena från M3 till GT3 |
|
|
Ah, sorry.. då klarnar det lite. Hade däremot gärna sett en imolaröd csl :) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
förlåt att jag hijackar tråden Höfläkt men kunde inte låta bli eftersom vi talar om alternativa csl- färger: med lite fantasi skulle man kunna ta den för en CSL, även om imolaröd fortfarande lockar.. Länk M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Men de svarta CSL är snabbare än de med silver färg! :-) /RS2 |
|
|
Tack för ditt svar RS2. Om jag förstår dig rätt, så menar du att det är tveksamt gällande mervärdet på en CSL contra en vanlig pga att jag ändå måste uppdatera/montera eftermarknadsprylar såsom chassi, hämmare, bromsar mm? Lite det som man sluppit när man åkt GT3 och som jag tyckte var så trist med BMW... Av dom som jag könner som kör CSL idag har nästan alla pillrat med bilarna. Om vi tar bort Fransson/Herr carbon så har Jan Oplustil bytt både chassi och bromsar, Åke Berg bromsar. Gaute Sjögren vet jag inte..? OclBrorsson fick väl aldrig till chassit på sin bil. Det jag utgår ifrån idag är ju GT3:an (i clubsport-utförande). Den har någotsånär låg vikt, ställbar väghållning, ställbara hämmare, ordentlig diff, tätstegrad låda, skalstolar med 6p bälte, bur och ställbar vinge. Nu skall vi se, vad har CSL- kolfibertak ich en sekv.låda. Kanske skall CSL:e köras orginal ändå... diou, låt oss köra samtidigt på bana får du se. |
|
| Griseknoen, ingen speciell så direkt. Men gärna en svart med klima | |
|
Höfläkt, Det är nog en bra sammanfattning. Och jag håller helt med om att GT3 är mer komplett för banracing ifrån fabrik. Nedan kan du läsa mer om CSL i den officiella press releasen. De flesta CSL ägare i England har bara bytt bromsar till AP Racing. Och ska man förbättre chassi så måste man upp på Moton Clubsport eller liknande. Länk Angående Richard på OCL/Brorssons så fungerade det nu med original krängningshämmare bak. Bakvagnen och diffen på både CSL och M3 fungerar bäst utan alltför hårda fjädrar och för mycket rebound. /RS2 |
|
| ok men min fråga var trycket på en GT3 är det stor skillnad kortfattat mvh micke kommer ev köpa en sådan men clubsport blir det ej nog silver eller röd gt3:a mvh micke | |
|
diou - vadå trycket...?! Man köper väl inte en GT3 för att åka rakt fram?! Skall du köpa GT3 så SKALL du köpa en Clubsport, punkt. CS:en värderas mycket högre i andrahand och efter flera år i Porscheklubben så vet jag att det är CS som uppskattas. Att köpa en "vanlig" anses vara lite av ett misstag. En banbil skapad för bana, som inte har det där en banbil skall ha... Gällande "tryck" så är det bara att kolla 0-200-0 så har du facit. Obs jämför bilar med samma däck. Nu får vi se om moderator raderar detta inlägg för att den inte stod BMW i varannan mening. RS2 - du verkar ha kört en del men jag känner inte igen dig genom ditt nickname, vem är du? Tyvär gick det inte att signa upp sig på hemsidan du nämde överst. Hur många kan det vara som åker CSL här på forumet månne? Vilka säljer väghållning till CSL i Sverige? Hade inte Bilstein något... Vad har diffen får påverkan på hur hårda fjädrarna är? Mvh Stefan Larsson |
|
| men jag hittar ba en som har varit piskad på banna ja vill ha en i bra skick men men | |
|
Så du vill ha en GT3 som inte varit körd på bana...? Till att...inte köra på bana eller? (=jag vill ha en gaffel, men jag vill inte äta med den) RS2 vad åker du för bil och hur mycket bana har du kört? |
|
|
Höfläkt, Vi har säkert setts på någon Porsche träff tidigare. Testa att registera dig på BM3W igen (det går inte med hotmail adresser). Tyvärr så blir det inte så mycket bankörning för mig längre (jobb och familj kräver nästan all tid). Men det skulle vara kul att köra Radical en säsong om man hade lite pengar över. :-) Jag har bl a en E46 M3 sedan många år och därför har jag lite koll på just denna bil. Sedan har jag varit på väg att köpa en CSL både som ny och begagnad. Men om jag ska ha en sådan bil så har jag bestämt mig att blir det en 997 GT3 istället. Om jag hade köpt en CSL så hade jag bara modifierat chassi och bromsar men inget annat. Förlåt om jag var otydlig angående hårdare fjädrar bak. LSD diffen är ganska effektiv men kan få problem med traction rakt fram om det är lite ojämt och ut ur långsamma kurvor med för hårda fjädrar och för mycket rebound. Det var bl a detta som OCL/Brorssons hade problem med när de skulle köra superstege första gången. Så nu tror jag de har original CSL krängningshämmare igen och mjukare fjädrar bak. Men som du vet så är det alltid en kompromiss med olika inställningar. /RS2 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.