|
|
|
|---|---|
|
Bilen har varit på service idag. "airbag-lampan" har lyst ett tag och vi trodde det var "mattan". i stolen. Men det är visst bältessträckarna. VAD GÖR JAG? kan man åtgärda detta själv? benka | |
|
Problemet gäller 523-98. benka |
|
|
Jag är oxå intresserad. Är det någon här som har gjort det och kan beskriva hur man ska gå tillväga? |
|
|
Det kan man åtgärda själv, om du får felkod på bältessträckaren så kan det va så att du får byta ut den/dom. Men det kan även vara kablaget till sträckaren, oavsett vilket så får men skruva bort aktuell stol för att komma åt att utföra arbetet. Om du måste byta sträckaren så ser du på ett bra sätt hur man går tillväga när du har tagit ur stolen. När du åtgärdet felet så måste du åka in till verkstaden igen för att få lampan släckt, denna släcks alltså inte av sig själv när felet är åtgärdat. M.v.h Anders |
|
|
Tack Vet ni vad delarna kostar? Någon som har bilder? |
|
| Jag kommer inte ihåg exakt men en 15-1600kr för sträckaren och 350-400kr för kablaget. Bilder har jag inga men bältessträckaren är den du sätter ditt säkerhetsbälte i. | |
| Någon som vet om airbagen fungerar fastän lampan lyser? | |
|
Benka: Nej det gör den inte enligt den verkstad jag brukar anlita, de säger att hela systemet är inaktivt när ett fel har upptäckts. M.v.h Anders |
|
|
Är det någon som har probletet nu i Januari 2026? Jag har byt idag bältesträckare. Jopreic |
|
|
Jopreic, beskriv problemet lite mer, vad har du för felkod? Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej Ola, tack för fråga. Jag hade felet för ett år, "MRS: Belt tensioner driver". Man kunde raderar den med Autel AutoLink AL619, men det var tillbaka 2 eller 3 dagar efter. Det gick att besikta iaf. Nu köpte jag en belt sträckare (den delen på höger sidan av föraresättet). Min bil hade en skarv under sättet som senare läste jag det var en BMW recall ( jag har en kopia av instrutionerThis Service Information bulletins supersedes S.I. 72 03 00 dated May 2000. SUBJECT Repair Instructions for Seat Belt Tensioner Ignition Circuit) . Jag viste inte och tågit bort den. Efter allt, radera felet och det fungerar nu. Men det var konstigt den skarv som BMW gjorde...jag undrar bara om den kommer att hålla nu eller om jag måste skarvar den igen. Tack Jopreic |
|
| Länk | |
|
Det kommer säkert fungera jättebra. Att BMW hade en recall på den där berodde på att det var lite för korta kablar och det kunde bli glapp när man rörde på stolen. (Har jag för mig) Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.