|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min M3 3.2 har gått drygt 9000mil med RR-vanos utan några problem. Men folk verkar ju livrädda att köpa en M3 med RR-vanos. Är dom verkligen så värdelösa som de flesta tror eller har det förstorats upp? Jag undrar hur många som kör med RR-vanos och hur långt era bilar gått.. | |
|
M-peror; med all respekt - det skapas nya Vanos-trådar varje vecka på det här forumet, börjar bli liiite tröttsamt. Du har fått rådet av en annan, i en annan tråd: Sök igenom tidigare diskussioner istället, där finns allt du efterfrågar...hundra gånger om :) |
|
|
12000 mil med RR vanos. Enligt ägaren till "min" verkstad som jag har god kontakt med verkar problemen med RR vanos lite förstorat. va inne och pratade med honom om mitt spruckna tråg och sen kom vi in på Vanos. han sa att otroligt många har kommit med sina RR vanosbilar och velat att han skulle byta den, men efter att de kört bilen i sin Vanostest så har det i de allra flesta fall visat sig att det inte varit några poblem. Endast ett fåtal har behövt bytas. Bara för att man har RR vanos är det inte ett givet fel på bilen som många verkar tro. sani: håller med... lite väl många vanostrådar nu //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Sani: Det jag undrar är hur många som kör med RR-vanos och hur långt bilarna gått. Kan va kul att se hur vanligt det är. Har sökt och funnit en hel del ang vanos, ja. Men jag vet fortfarande inte hur många som kör med RR-vanos. Det är ju ingen som tvingar dig att läsa igenom trådar med innehåll som du tycker att du känner igen heller. |
|
|
a_wingard73: Håller med, tror att det är lite förstorat problem, Mycket är nog beroende på dyra reparationskostnader om det väl går sönder. |
|
| RR-Vanos 6.500 mil, låter helt perfekt. inget skrammel alls vid vare sig kallkörning eller varmkörning. | |
|
M-peror: Länk Sani: Håller med dig till 110% |
|
|
9800 mil...går fint, inga onormala ljud Har kompis som har kört med det också..kommer inte ihåg hur många mil han kom upp i innan han sålde den, men han hade aldrig några problem med den iaf... ///Henrik |
|
| 96:a 14500 mil och RR vanon som funkar utan problem. | |
|
RR-vanos: 5500 mil inga problem nu men rasslade en hel del i somras, efter rek byttes oljan till den som motorn ursprungligen är designad för och vips så är hela motorn tystare inte bara vanosen. Spinner som en katt. Mvh PG |
|
| snart 7000 mil, RR-vanos. Kom också ihåg att trots alla vanostrådar på detta forum har det ännu inte uppdagats ett enda fall där ett vanosras har inträffat! Det säger väl en del om hur uppblåst detta är! | |
|
Innan jag sålde min bytte jag RR Vanos till Sachs och den hade då gått 8900mil, den hade inte "rasat" men lät som en fiskebåt, gick ojämt och utan kraft på låga varv. /// mstrutsen |
|
|
Orginal RR 13500mil utan problem (ännu). ----BMW ///M3--- |
|
| Kan väl vara den som kommer med lite erfarenheter från "ras" sidan. Totalt vanos haveri vid ca 6000 mil. Bilen servad enligt boken och aldrig pressat den innan den var ordentligt varm och generellt sett ganska snällt körd. Inga direkta varningssignalerna bortsett från det "rassel" som nämns, men man kan ju och bör inte byta på grund av rassel. Om det rasar så rasar det och jag fick helt enkelt byta vanos när det hände. | |
|
Drygt 15000 mil med RR vanos. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
krackelacke: Vad exakt "rasade"på din vanos när du säger totalt haveri? Vet av en 3,2:a som gått drygt 20000 mil med RR utan probelm. _______ //Niklas |
|
|
Koni Vanos växellådshaveri var beskedet. Yttrade sig som ett våldsamt oljeläckage ned på grenröret med omedelbar effektförlust. Kraftig rökutveckling var en sidoeffekt av det hela (trodde ett tag att bilen skulle kunna börja brinna). Jag var tvungen att parkera direkt och ta bärgare därifrån till BMW verkstad som konstaterade felet och bytte ut hela enheten. Vid tillfället för haveriet låg motorvarvet på ca 2500 v/min och hade så varit under de senaste 5 minuterna. |
|
|
4700mil med RR och spinner som en katt. Men jag vet att första ägaren bytte vanosen pga oljud under sina 500mil. Om den första vanosen var en RR eller Sachs vet jag inte. Z3MPOWER |
|
| Det verkar som att körstilen inte påverkar något nämnvärt. Vanosen kan tydligen ge sig när som helst likaväl som något annat. bara att hålla tummarna att att inget händer då. | |
|
M-peror; 1. "Kan va kul att se hur vanligt det är." har lite svårt att förstå varför det är kul? 2. Att jag svarar dig, gör jag lika mycket för din skull, som för näste man i kön för att publicera en vanos-tråd... 3. "Det verkar som att körstilen inte påverkar något nämnvärt" Håller ej med - alls. Är, tvärtom, 99% säker på att haverierna beror på att man kört med oljetemperaturer <85 grader & >3500 rpm under en längre period. |
|
|
14800mil,RR-vanos.Aldrig hårt kört innan oljan blivit varm.Går fint. M3-97 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.