AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.100

Reservhjul på "burk"

Montoya
Hej

Jag undrar om dessa burkar är pålitliga ?
och hur funkar de nån som kan dela lite kunskaper, kan man åka med en sån istället för riktigt reservhjul om man inte ska färdas långt !
fördelar /nackdelar

tacksamm för svar !
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Reservhjulet är en del i bilens krockskydd. Det är beräknat för att hjälpa tll vid en kollision bakifrån som en bärande del. Därför är det inte jättebra att ta ut det.

Vad jag vet så är dessutom risken stor att punkaspray förstör aluminumfälgar.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Dessutom lagar det inte hur stora hål som helst. Om däcket exploderar lär du behöva bärgare...
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har annvänt mig av punkteringsspray ett par gånger, och det har fungerat bra.(permanet bruk) Och några frätskador på fälgarna har jag inte märkt något av, vare sig på alu eller magnesium fälgar.
Stente om däcket exploderar så lär man oftast behöva en bärgare ändå, vare sig om man har ett reservhjul eller inte med sig...
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Däcksfirmorna är dessutom måttligt imponerade av denna gegga i däcket när dom ska fixa punkteringen permanent/byta däcket, själv skulle jag inte byta ut reservhjulet mot en burk med däcksfix.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

I Porsche är det väl flaska istället för hjul. Har svårt att tänka mig att den skulle förstöra fälgarna, Sen ska väl sörjan inte ligga kvar alltför länge förstås, men vad vet jag.

Är det vikten du är ute efter "Juan Pablo" ?

Mvh
Anders S.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Nya m3an her inte heller reservhjul. Kompressor + spray är det som gäller.
ri
52
rille
730i 92
316i 92
sprayen är väl ändå en tillfällig lösning. lite i stil med saabs minihjul - funkar bra till närmaste däckhandlare. ingen biltillverkare byter ut sina riktiga reservhjul mot gegga förutom när det gäller att sprara utrymme i en för liten bil, typ porsche, ferrari mfl.

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Tycker inte att det är något fel på "punkaspray" , har använt det själv flera ggr med bra resultat. Det man måste tänka på är att skaka burken väl samt värma den riktigt. Om man inte gör detta blir inte allt innehåll skum utan en del stannar kvar i vätskeform , med konstig obalans och kletiga fälgar som följd...

MVH David Öfverdahl-Forslöf
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Fick punka idag.... Kör med ett sommardäck nu, men det blir nug en spray ikväll. Billigt och bra har jag hört..
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Spray kan fixa för tillfället om man inte orkar byta hjul... Ggummiverkstaden lär inte bli glada när dom ska skrapa bort den härdade smeten från fälgen som sagt var.....
Lagade ett däck på min förra 320i -93 med punkaspray och det fungerade väldigt bra.

Som David skrev så är det viktigt att skaka burken väl, värma den och tömma det trasiga däcket helt på luft om det finns något kvar.
Följ anvisningarna och kör sakta direkt efter användning så att 'smeten' centrifugeras bra.

Tycker ändå att man skall ha ett riktigt resevhjul.... eller bärgaren på kortnr. i telefonen :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.