AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.053

släcka abs lampa

da
24
dave_333
325td - 95a
1602a - 70a
Jag har bytt bytte abs givarna fram på min 325a då broms lampan lyste, nu fungerar ABSen för första gågen men lampan lyser fortfarande, vad göra?

Är det möjligt att släcka dessa lammpor med "släck verktygen" som finns.

TobbeBMW
Lyser lampan så är något fortfarande fel i systemet, det utför en "självkontroll" vid varje start o är något fel då så lyser lampan.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

dave: Först måste vi reda ut begreppen då jag tycker du blandar ihop de båda systemen.

- ABS lampan har "endast" med ABS systemet att göra. Troligen en trasig givare, ny kostar ca 900kr på BMW om jag ej minns fel. Efter byte av trasig givare så nollställer systemet sig själv efter några sekunder från start om inget annat är sönder i systemet.

- Bromslampan " (O) " du nämner låter som slitagevarnaren till bromsbeläggen. Denna givare förbrukas och måste bytas. kostar ca 125kr på BMW. Systemet skall sedan nolla sig själv.

Vilken lampa lyser? ABS-lampan eller Slitagelampan?

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
da
24
dave_333
325td - 95a
1602a - 70a
Det är abs lampan som lyser, inte (o) lampan.

Som jag skriv i mitt första inlägg har jag redan bytt givare, (860kr/st) abs funger när jag brommsar!

Tips?
Ni
6
Nisseblixt
328 iA Coupé -96
Du kan ju prova att koppla loss batteriet en stund, funkade för mig iallafall..
Ji
2.380
Jimmyboy

Dave: Oki, testa då att koppla bort batteriet en stund som "Nisseblixt" skriver.

Lycka till

da
24
dave_333
325td - 95a
1602a - 70a
redan testa det! inge lycka för mig..
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Som sagt, inte för att idiotförklara någon, men är du 110% säker att ABS lampan lyser och inte slitagevarnaren?

För, att ABS fungerar OCH att abs lampan lyser är omöjligt :)

Den skall lysa en stund efter start (kontroll) sen slocka (allt OK), att den fortsätter lysa trots att den fungerar är extremt konstigt.

Nästan så man kan tänka sig internt styrfel, men å andra sidan ska den sätta sig själv ur funktion då..

Nä, pallra dig hit till verkstan så kikar vi lite mer ingående.. nummer har du ju bevisligen :P

Mekaniker i Umeå, skrik till om ni behöver hjälp :)
Ji
2.380
Jimmyboy

Magican: precis vad jag satt och försökte författa ihop. När lampan lyser skall systemet vara satt ur fuktion automatiskt.

Meddela gärna här i tråden var felet ligger om ni lyckas hitta det, så ev. framtida, likadana problem kan lösas.

Mvh Jimmy

da
24
dave_333
325td - 95a
1602a - 70a
Skriv om du stannar kvar på jobbet något i kväll så skall jag svänga förbi dig, bara jag inte beöver jobba hela kvällen (Ringer i så fall före)
da
24
dave_333
325td - 95a
1602a - 70a
en fråga, kan någon förklara hur abs lampan skall lysa/se ut? För mig är det inte (o) lamppan som lyser, men den är dock rätt lik denna enligt mig om det nu är abs lampan.
abs lampan lysser fast givarna är bytta. man måste släcka den
manuellt på bmw verkstad.. har gjort det på min bil igår efter ett givarbyte. då fick bilskadefirman åka till bmw för att släcka lampan efter bytet så jag fick vänta extra lääänge..
ma
597
magican
E36 328 Coupe
på min E36 så STÅR det ABS på den lampan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.