AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.499

varför pendlar tomgången?

gr
5
gröning
BMW 318 is
Har en -93 318is där tomgången är riktigt svajig. Vid starter går motorn riktigt ojämnt men efter ett tag (10sek.) går den rent men med svajande tomgång. detta problem har dykt upp för ca 4-5 veckor sedan och det varierar hela tiden.

Jag ringde till verkstad som sa att man MÅSTE göra en gammal hederlig felsökning á 1000:-/tim och det gick INTE att koppla in den mot dator STÄMMER DETTA?? känns lite dyrt om jag inte ens vet om de kommer att hitta felet.

Är det någon som kan ge tips vad det skulle kunna vara å vad jag ska titta på (vakumslangar, tomgångsmotor osv osv.) tips som jag skulle kunna förmedla till han som brukar titta på bilen när det blir fel på den.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
kolla insugspackningen
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
vakumslangar är vanligt...

men det går att koppla den mot bmw's dator.
för mig kostade det 500 kr att få felkoder utskrivna i kalmar...

på min var samtliga utbytta när jag köpte den.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
TobbeBMW
Defekt luftmassemätare eller lamdasond är en trolig kandidat, bara koppla ur den ena o testa, fungerar det så har du hittat felet, annars testa den andra.

När min lamdasond lämnade in hade jag mycket svajig tomgång pga för fet blandning.
gr
5
gröning
BMW 318 is
Tack för svaren jag ska prova och lämna informationen till mekanikern. Lustigt att bmw i uppsala sa att man INTE kunde koppla den mot datorn, när man uppenbarligen kunde det??

Förresten var sitter insugspackningen och hur kollar man den?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Samma symptom berodde på tomgångsmotorn (heter det så?) på min 318 8v.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Läs om styrsystem, sen "självsvängning"

kort förklaring

Något är inte OK (läckage, regulator går tungt, liknande)

-Styrenehten noterar för låg tomgång, försöker höja den
-Det går tungt men den jobbar på
-tomgången ökar men för mycket
-måste sänka den
-samma visa
-Oj, för lågt
-Upp igen
-Värre & värre & Värre..

Är & Bör värden .. huvva.. hemska minnen från styr & reglar lektionerna i skolan :)

Men annars så, spreja startgas överallt och se om den påverkar tomgången, isf är det läckage där, kontrollera funktion på tomgångsregulator/motor/ventil (tror jag täckte alla ord där)

Lycka till

Mekaniker i Umeå, skrik till om ni behöver hjälp :)
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
insugs packningen sitter mellan insúget och toppen kolla bara om sed ser lite blött ut ha motorn på togång och så sprutar du med stargas och går den upp i var på så läcker det där du sprutar änev på vakunslangarna det kan juu även vara lamdan och luftmässmätarn...:)

Börna bör man annars dör man
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.