|
|
|
|---|---|
|
Hej... Bilen en 525:a -89:a parkerade bilen för ca 1,5 månad sen. sen har bilen stått still sen dess. bogserade bilen till mitt garage i helgen för jag skulle byta vattenpump i den, väl utanför garaget, försökte jag starta den så man kunde köra in... men den startade ej. tänkte att de kanske är vatten i soppan ( endast ca 5 liter i tanken och stått ute) så vi puttar in den, jag byter v-pump... sen när jag är klar fyller jag i 10 liter frisk bensin. gungar bilen för att soppan skall blandas... å försöker starta... ingen tändning alls :-( det luktar soppa i avgasröret, så bensa får den... tog loss ett tändstift såg ingen gnista... mätte spänningen till tändspolen 12 volt in på båda kablarna... aha tänkte jag så jag provade med en annan tändspole, funkade inte iaf, :-( visserligen inte rätt t.spole som ska vara till denna bil, men ändå... så nu vete fasen... några förslag? Min förra pärla :-) Länk | |
| prova med startgas enkelt och billigt!prova sen om där är gnista från spolen genom att hålla kabeln från spolen mot jord när du kör på starten! | |
| Testa med några andra tändstift. Alt. köra av dom du har under gaslåga en stund. | |
|
dd: ingen gnista :-( EBS: har testat med annat tändstift hållt mot gods för att se om gnista uppstår.. Men har nu provat med en tändspole som garanterat funkar, ingen skillnad... även provat annan styrbox, men osäker om det är samma för sista siffran stämde ej, min bil 0 261 200 172 den andra styrboxen 0 261 200 173... provade med den s-boxen, men ingen skillnad... jag misstänker att det varit massa fukt i lådan som s-boxen sitter i så jag undrar va de tre reläna är till somm sitter där? tillkommande soppa la jag slangen i en petflaska den fylldes fort när man vred på tändningen, så s-pumpen funkar ju garanterat... Snälla hjälp!!! blir tokig på bilfaen!! Min förra pärla :-) Länk |
|
| ingen gnista!har du ström till spolen? | |
|
dd: japp 12volt på båda... Min förra pärla :-) Länk |
|
| om du har ström till spolen men ingen gnista,och du är säker på att spolen är hel kolla tänkabeln till fördelarlock och locket/rotorn! | |
|
tädkablarna är ca ett år gamla... fördelarlocket och rotorn har rullat 20mil... Min förra pärla :-) Länk |
|
| mer förslag ??? | |
| Mät på minussidan av tändspolen, du ska ha en pulserande spänning på den när du kör med startmotorn. Om du har ett mätinstrument för kamvinkel så kan du använda den för det. | |
|
LeeRoy: Tråkigt att det inte funkade med grejorna du lånade. Btw, det ska gå med min styrbox, den ända skillnaden ska ju va att min är gjord för 2,5 och din för 2,0? Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Drutten: går det att mäta pulserande spänning med vanlig voltmeter? får ta och kika på det.. tack skriver här igen när det är kollat... Subidius: jupp surt som faen... har dina grejer hemma, så jag kommer ner med dom i helgen vi får höras..! men tänkte på de reläna som sitter där vid styrboxen vad gör de? fästena till dem e trasiga så de har legat på botten av styrboxlådan och jag mistänker att det har snöat in där vid kontakterna och de kanske brunnit?? Subidius har du lust å låna ut de åxå :-P Min förra pärla :-) Länk |
|
|
Drutten: mätte med en vanlig voltmeter (multimeter) spänningen låg hyfsat stabilt ändrade sig bara 0,1volt.... oki så de ska inte va så? va e de då? Min förra pärla :-) Länk |
|
|
LeeRoy: jag tänkte att vi skulle åka upp till K-vik och hämta vev och ramlegerna om du har tid, kan ju ta det samtidigt isåfall. Vi får höras! Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
Subidius jepp vi hörs..... men tillbaka till bilen??? blir tossig på den...!!! hur kan den gå sönder av att bara stå? Min förra pärla :-) Länk |
|
|
NU GÅR DEN IGEN :-) !!!! Bytte kabelhärva i bilen igår... vred sen om startnyckeln startade efter 3 sekunder :-) :-) :-) Min förra pärla :-) Länk |
|
|
Grattis! Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.