AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.254

Multiratt från E39 i en E34?

Ulke
Fick en idé eller såg rättare sagt en annons där man hade en multiratt från en E39 i en E34.....

Någon som har bytt, eller vet om det går smidigt? Farthållaren osv....

mvh Ulke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ägaren till den bilen sa att airbagen inte var inkopplad.

___
//Ulf
Ulke
Ok, trodde nästan att det skulle skita sig på något sådant.......

Är väl egentligen mest sugen på att byta ratt från min 4-ekrade, inget fel på den egentligen men tycker att en 3-ekrad skulle vara snyggare. Jag är dock inte sugen på att åtsidosätta några säkerhetsfunktioner eller så....

Någon som har en bild på M5 E34 ratten eller vet om den passar direkt utan mods?

mvh Ulke
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
den trekrade M ratten är mycket skön i E34, hade en i min E34 så jag mailar en bild

mvh
Göran

Min bil
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Ok..det sket sej..du har visst ingen e-postadress:-(

///Göran

Min bil
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Länk
här kan du se ett exempel på den (Dock inte min)

///Göran

Min bil
Länk
Ulke
Forrt

Är den med eller utan Airbag?

mvh Ulke
Ulke
Haha jag har väl e-mail...

blev tvungen att kolla själv för säkerhets skull....

mvh Ulke
Ad
8
Adnan Ruhotina
BMW 540IM -95
Hej M5 E34 ratten är utan airbag...Det är jag som har M5 E39:ans ratt i min det går säker att koppla in airbagen till min E34:a men jag har inte haft tid o ta fram ett elschema till ratten...Men på något sätt så går det säkert!
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej..jaaa, det har du:-) man har tydligen ändrat för Powerusers, förr kom det upp e-post då man klickade på namnet.

Nej min var utan airbag.
Kanske någon här vet om det är någon skillnad i utseende om den har airbag. Det är i alla fall en väldigt skön ratt.

mvh
Göran

Min bil
Länk
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Hej. har en e34 touring -93. Fått span på en multiratt från en e39, och undrar hur smidigt det är att koppla in airbagen, funktionen på dom andra knapparna är av mindre betydelse, möjligtvis lyset i knapparna. Ngn duktig bilelektriker som kan det här eller ngn som gjort samma sak?
Anledningen till ev byte är snyggare + mindre ratt....
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
Fick detta svar på forumet för ett tag sen av en kunnig, när även jag undrade om multiratt fr E39 till E34 passade rakt av, med stereokontakter osv....det ansågs lite "overkill":

"Det funkar inte riktigt så enkelt. Utöver den rörliga delen så måste du ha den fasta delen i rattstammen osv. Det är inte en enkel överföring mellan knappar och stereo som isf skulle kräva en stor mängd släpkontakter osv utan funktionerna överförs på en databuss med ett par ledare, sen tillkommer funktionerna för airbag och signalhorn, ev rattvärme osv. Det sitter även en s.k. klockfjäder som överföring för de mera kritiska signalerna i ratten.
Bilen måste således ha systemet med databuss osv för både stereo och multiratt osv, det ingår en hel del moduler, bl.a i kombiinstrumentet för att sy ihop det hela.
Tror nog du får inrikta dig på E39.P"

"FP"

Bearclaw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.