AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.345

Ska man vara noga med att grundlacka bilen vid omlackering?

Visa användare
139
Hemsö Danne
BMW 325 -87
Ska lacka om bilen nu innan sommaren i samma blåa kulör som jag har den nu,det är lite rost jag har lagat så det är fläckvis med grundfärg här å där..och lacksprickor i huven,ska man vara väldigt noga med grundlack nu när man lackar på en lack?...vad händer om man inte grundlackar den alls?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Grundarbetet är A-O i all målning och lackering ingen lackering blir bättre än sin grundlack.

///MVH Hasso
Länk
säger som hasso, förarbetet är iaf 85% av resultatet...lackade min touring i somras, visserligen är det en garagelack så att säga så ur professionell synpunkt så är den inget att ha, men nu i efterhand så ser man många missar som man inte orkade åtgärda när man gjorde förarbetet...

så var väldigt noga med förarbetet! eftersom man lägger väldigt mycket tid på det så kan det vara bra att om man t.ex. jobbat intensivt med det i kanske några dagar att man tar en paus, annars ser man inte felen...

MVH
Johan K
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Om man säger så här...
Jag förmodar att Hemsö Danne skall lackera hela bilen, eller kanske allt utom taket?
När man gör ett så stort arbete så finns det oftast partier som är lagade/riktade/spacklade osv. Dessa ytor är väldigt viktigt att man lägger grundfyller på, sen finns det säkert ytor som är oskadade eller kanske bara nån ytlig repa i klarlacken , på dessa ytor kan det vara onödigt att lägga grund på , det gör ingen skillnad annat än det blir mer materialåtgång och mer jobb.
Man väntar med att slipa dessa ytor tills grunden skall slipas för lack , dvs med 500 el 600 korn papper, (800 korn för silver)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.