AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.777

Köp av BMW M3 E46 i England (SMG?, Nav?, Pris, Övrigt?)

Efter att ha sökt och läst en hel del på forumet kommer nu mitt första inlägg. Jag är på väg att köpa en BMW E46 2003 och har några frågor som jag inte hittat svar på i några andra trådar.

Tänkbar bil:
Bilen ska köpas i England, där jag bor, och en kompis 65-åriga mor ska sälja sin M3 2003 Coupé (ja, det är faktiskt hon som kört den) som har gått ca 4000 mil, ska ha all utrustning utom SMG och navigator. Silver, 19” hjul, svart skinn samt något ”modifierad” Harman Kardon paket som enligt uppgift skulle ha kostat £4000. Det som främst får mig intresserad av denna bil är att jag vet att den vårdats och körts väl.

Specifika frågor:
(1) Pris: De vill ha ca £25k (340tkr) för bilen, vilket ligger i linje med de billigaste jag hittar på autotrader.co.uk. Efter att ha läst andra trådar förstår jag att bilar utan SMG och Nav har lägre andrahandsvärde. Hur mycket bör man pruta då bilen saknar detta? Bra argument för lägre pris mottages gärna.

(2) SMG: Konsensus här verkar vara att SMG är att föredra. Funderar dock på hur den lådan håller relativt den manuella. Ser fram emot en del trackdays och någon runda till Ringen. Kommer jag ångra mig om jag tar den manuella?

(3) Navigator: Då London är en svår stad att hitta i kommer jag att skaffa mig någon form av navigator. Hur bra är standardnavigatorn relativt t.ex. en TomTom?

Då jag ändå kommer att skaffa mig en fartkameravarnare (som är lagliga här) så får jag ju ändå en extra pryl på instrumentpanelen och kanske då bör välja en kombinerad varnare/navigator.

(4) Den fria servicen går ut i Mars (3 år) så jag kommer att kolla upp bilen på en verkstad noga innan den går ut, för att försöka få det fixat gratis. Är det något speciellt jag ska tänka på?

(4.1) Läste om problem med vevlagren fram till maj 2003. Vad heter vevlager på engelska?. Borde det vara åtgärdat på ordinarie service?

(4.2) Finns det risk att oljepumpen pajar även på en 2003:a?

(5) Övrigt att tänka på?

Tacksam för alla svar!!
pli_bmw:

Välkommen ska försöka besvar ngr frågor:

1.Det finns flera bra och sämre bilar i Sv dock vet jag inget om utdbudet i uk.

2.Det som är vana åkare brukar föredra man lådor på ringen, men tydligen ska det gå att åka sjukt fort även med SMG runt. Jag stod i samma sits för ngr år sen och ångrade inte mitt val jag hade valt en SMG 10ggr av 10 utan att blinka körde ca:2500mil underbart.

3. Jag hade navi i min fungerade perfekt 2utomlands resor min erfarenhet med Tom Tom är liten men visst om det inte finns i bilen så är det ett bra val.

4.pass

4.1. När är bilen byggd om jag minns rätt så var det bara fram till dec 2002 kan vara någon månad till och då ska detta vara bytt på garantin. Kan i och för sig vara andra regler i UK då jag vet att det skilde sig på hur man gjorde i Tyskland vs Sverige.

4.2 Det finns alltid en risk med att saker går sönder på en bil men detta fel yttrar sig sällen på 2003 men återige när är den byggd.

5. Skicket,däck,stenskott,

personligen hade jag inte köpt en M3 utan smg och navi men det är jag:)
Tack för svaren Starre!
Håller nog med om att SMG och navigator är ett stort plus. Det jobbiga är att bilen jag beskriver ovan har en så bra historia. Ska dock helt klart provköra en med SMG innan jag bestämmer mig.
pli_bmw:

Om du behöver snabbare svar så är tipset att mejla till en som heter RS2 det han inte kan om M3 finns inte hälsa från mig. Via sök funktionen så hitter du säkert honom han har bra koll på UK och Tysklands. Ser att det var ganska länge sen han var in loggad 2006-01-01

Återigen ta reda på mera info om bilen som fatum för produktion och när servicen är gjord är det något fabriks fel som är åtgärdat så SKA det står i serviceboken. En SMG låda kräver tyvärr flera mil för att man ska förstå den och känna denna underbara låda återigen jag är blev helt såld efter mina underbara mil med SMG. För att du ska förstå hur underbar den är så rekomendera jag denna länk:

Länk
Starre:
Har läst artikeln du rekommenderar och känner att det måste bli en rejäl provkörning av en M3 med SMG.
pli_bmw,

Här har du engelskt BMW M3 forum där du oxå kan hitta svar på dina frågor.

Länk

/RS2
pli_bmw:
välkommen till forumet och ett bra första inlägg. Instämmer med Starre vad gäller SMG, och jag tror en provkörning kommer ge dig en mycket klarare bild av skillnaden mellan systemen.

Förstår att du lockas av den välskötta bilen och dess historik, men tänk på att London trots allt är en relativt tacksam begagnatmarknad för prestigebilar. När nya M3:an kommer ut kan du med sannolikhet förvänta dig en orgie av E46:or på marknaden, då de flesta i Kensington hellre skulle ta tunnelbanan än parkera en "gammal" modell utanför huset. ;)

Stirra dig inte blind på historik och skötsel av just den här bilen. Utgå ifrån det du behöver och försök ha tålamod så hittar du med sannolikhet rätt bil snart. I slutändan gör du inte ett dåligt val, oavsett SMG eller ej..

Kör försiktigt.

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
RS2: Har redan registrerat mig där :-)

mbolo:
Övertygad om att det åtminstone kommer att finnas en "gammal" M3:a på gatan om ett år i Kensington - Min!!! Tror dock att din analys är korrekt beträffande utbudet av M3:or om ett år. Känns dock som att det värsta värdefallet har skett på 2003:or vid det här laget. Jag försöker i varje fall leva med den illussionen...

Redan nu är utbudet mycket riktigt bra. Hittar 137st 2003:or som kostar under £30k på www.autotrader.co.uk varav 60st i London.
pli_bmw:
haha, inget illa ment of Kensington- bor. Vi kanske till och med bott grannar tidigare? :)
Kan tänka mig att E46:an nått någon slags tröskel vid det här laget, precis som du säger. Ett flertal 2003:or under £30k borde ju erbjuda något som lockar?

En nyfiken fråga bara, svenskreggar du bilen eller kör du hel- brittiskt? Svensk reggning borde ju "underlätta" när det gäller congestion- charges?

M Coupe
UK marknaden är den näst största för BMW M efter USA vilket gör att det finns ett väldigt stort utbud av begagnade BMW bilar till salu och även lite mer ovanliga M bilar som CSL (30% av alla tillverkade finns i UK) faller extremt snabbt i värde.

/RS2
mbolo:
Jag kommer att regga bilen i England. Problemet att man inte får ha bilen längre än 6 månader i England utan att registrera den här. Det trodde jag först inte var något problem - hur ska myndigheterna kunna kolla det? Kruxet är att jag behöver boendeparkering för att dels kunna hitta parkering överhuvudtaget (speciella platser för boende i området) och dels slippa kasta bort pengar i P-automater. Det enda som är billigt i London är just boendeparkering, enbart £110 per år för hela Kensington & Chelsea. Och boendeparkering får man bara för 6 mån för en utlandsreggad bil utifrån vad jag hört. Man borde dock kanske byta bil var 6:e månad... :-)

Det finns många BMW M3 som lockar. Ska på en provkörning av en 2003 M3 på lördag hos en BMW handlare. Delvis för att testa SMG, men bilen i sig är i högsta grad intressant. Silver med svart läder, SMG, Navigator/TV, Harman Kardon, 19", sollucka mm. £29k.

RS2:
Hoppas att prisfallet på 2003:or mattas av om någon månad... :-)
pli_bmw:
låter som om du har en intressant kandidat på gång. Men baseras verkligen boendeparkerings-kontraktet på vilken bil man äger? Har själv haft möjlighet till parkering kopplat till kontraktet, men i det fallet gällde samma villkor som för hyreskontraktet.

I annat fall, vad hindrar att man ansöker om ny 6- månaders period för parkering när tidigare löpt ut? Har man hyreskontrakt som löper längre bör det ju tala för att man stannar i landet, vilket jag annars antar är orosmomentet hos council?

M Coupe
mbolo:
Kanske finns möjlighet att komma förbi problemet med 6 månadersregeln. Ser dock egentligen ingen vits bortsett från biltullarna då. Ska ändå inte köra bil till jobbet. Försäkringskostnaden är faktiskt ganska OK, eller vad sägs om £1600 (22tkr) per år för parkering på gatan i London utan bonus? Faller med 30% efter 10 månader.
pli_bmw:
otroligt, låter billigare än i Sverige. Å andra sidan måste man fälla in backspeglarna på gatan i London ;)

M Coupe
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Är det bara jag som ser en nackdel med att ratta på fel sida i bilen?
B3
81
B3
Alpina B3 3,3
Mmmm... vilket pucko ja är, du skulle ju ha den i England och inte i Sverige :p
Provkörde en E46 M3 med SMG i helgen och det var precis lika bra som jag förväntade mig. Kändes dock ovant med SMG-lådan. Antar att man vänjer sig, men manuell känns fortfarande aktuellt.

B3:
Ja, högerstyrd i Sverige hade varit lite bökigt. Känndes dock ovant även i England, men är trots allt att föredra i längden.

Måste passa på att tacka för alla bra råd. Hoppas kunna börja bidra själv på forumet, när köpet är klart.
pli_bmw:
kommer över till London för veckan, så ser jag någon frustande fickparkera & svära över sin smg, vinkar jag glatt och antar att det är du ;)

Skäm åsido, lycka till med biljakten & uppdatera oss gärna..

M Coupe
pli_bmw:

Exakt det tar ett tag innan man vänjer sig med SMG men efter ca:50-100mil så kan man inte vara utan. Det viktiga är nog att försöka släppa sitt vanliga tänkande och inse att elektroniken växlar bättre än du själv.

När jag funderade på en ny M-bil så var/är valet självklart SMG skulle aldrig köpa en M-bil utan SMG inte eftre 2000mil med M3:an.

Fortsätta att hålla oss inform about the car situation in UK:)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.