AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.237

Multiratt fron 9/98 i en non multiratt E39 12/97

ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Kan man byta over evt. via adapterkablar? Eller er det et stort dyrt projekt?

Det nya ratten står. passar kun 9/98 och fram. Men burde det inte kunne eftermonteras?

I princippet vil jeg kun ha airbag til at funka, eftersom jeg har andet Stereo än original. Det eneste fordelen är fartpilot och ljuss i knapperne.

Hoppas nogon kan hjälpe.

Länk
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Airbag anslutningen är den samma på 98 och 97.
Airbagen blev anorlunda 03/1999 då den blev "intelligent" dvs den har två laddningar en mindre och en större, dessa airbags har även två kontakter.

Splines på rattarna är identiska på pre 03/1999 och efter 03/1999, det som skiljer är airbagen.

ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Men han Säger at han ratt har 2 laddningar?? Men samtidig passar den til 9/98 och fram? Hmmm...jeg våger bare inte köbe det om det inte skulle passe.

Speedy

Forresten har jeg INTE multiratt i bilen nu?

Länk
Fr
9
Frank_DK
530i e39 sedan
Jeg har selv fået monteret multirat i en e39 fra o4/97 (hvor der hverken var fartpilot eller multirat i forvejen) - ikke noget problem....

Se følgende link til hvordan og hvad, der skal bruges:

Länk

- god arbejdslyst.

Mvh. Frank
ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Gjorde du det selv Frank?

Problemet her er jo at manden jeg skal købe det af siger airbag er anderledes. Der er 2 sprængladninger i samt at navet måske har et andet mønster eller noget.

Länk
Fr
9
Frank_DK
530i e39 sedan
Nej, jeg fik arbejdet udført hos Schmiedmann, det tog ca. 7 timer at få monteret. Jeg kender ikke til de forskellige airbags, men jeg tror du kan få et kvalificeret svar fra Mogens på:

Länk

Mvh. Frank
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Enligt reservels listan på Länk gäller de uppgifterna som jag nämner här ovan.

Kan det vara så att han sälger en e46 ratt? De kan ha haft den denna airbag före 03/1999. Om airbagen har två kontakter så är den inte kompatibel med styrenheten från din -98. För att vara riktigt säker kan du montera bort din airbag för att kontrollera hur kabeln serut.

koppla bort batteriet och skruva sedan bort torx skruvarna bakpå ratten.
Sedan är det bara att lyfta airbagen mot dig. nu ser du om du har en eller två kontakter på airbagen.

Mig veterligen finns inte någon adapter som får nya airbagen att fungera med den gamla.

Stam kablarna finns dragna redan dragna. så det som behöver göras är att dra en kabel från stammen till kontakterna på ratten.

Länken som "Frank_DK" hade visar hur du går tillväga.

Lycka till!
ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Tackar Speedy.

Tror jeg hittade svar.

Det låter som om jeg må hitta et M5 ratt. Det kommer bli det eneste som passar på min bil.

Frank_DK:

Puha det må ha været meget dyrt :) Tror jeg finder et gammelt M5 rat og smækker i. Det skulle nok kunne la sig gøre.

Länk
Fr
9
Frank_DK
530i e39 sedan
hamannBMW:
Jeg synes ikke umiddelbart, det var dyrt, da jeg ikke har den nødevendige kunnen selv!! Timeprisen var 373,75 inkl. moms, hvilket blev omkring Dkr. 3.000 - dertil kom stumperne, som kan købes brugt mange steder... Jeg så da de skilte bilen ad og jeg blev rigtig glad for ikke selv at skulle holde styr på alle de ledninger, men jeg havde heller ikke fartpilot i forvejen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.