AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.638

Kamrem / vattenpump

Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Tjohopp
Ska byta kamrem till helgen. Beställde på motornord idag. Nu har jag en fråga..
Varför byta vattenpump samtidigt?? (har hört att man gör det). Är den förbrukad? Eller byter man bara för att det är lätt att komma åt och att den bara kostar en 500:ing??

Vad jag förstår plockar man ändå så pass när man byter kamrem så då är det "lika bra" att byta den samtidigt då det är ett vanligt fel att vattenpumpen ger sig på E30. Fick det gjort på min 323i nyligen och det var inte mycket extra arbetskostnad för det ingreppet.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Ok då så tar jag en sådan ocså då. Medföljer det packning eller behöver man köpa den lös?? Deställde som sagt på motornord.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
beroende på fabrikat och köpeställe brukar det följa med packning,kommer den från motornord borde det följa med,annars är det väldigt lätt att göra en egen!jag har aldrig bytt pump bara för att man byter remmen!känn på den hur den känns!enda anledningen till att byta är om den drivs med kamremmen(då byts den alltid)eller om du vet med dig att du skall ha bilen i många mil till!
man byter oftast vattenpump samtidigt som remmen just därför att det är väldigt lätt att komma åt när man rivit allt, behöver man byta den senare så får man riva ner allt igen! visserligen inte särskilt mycket jobb, men kan man undvika det så är det inte fel! jag tog den billiga vägen och sket i att byta pumpen på min nuvarande e30 när jag bytte rem på den...tänkte ta det samtidigt som jag renoverade toppen 1500 mil senare men det blev inte av då heller, så den haverar men snart :)

kan inte nog poängtera att man samtidigt som remmen NATURLIGTVIS byter spännrullen också...motornord tar 425 kr för en kamremsats, inte mycket att fundera på...skiter man i att byta spännrullen så är det som att byta olja men inte filter...

MVH
Johan K
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Precis Bmwfreaken redan nämnt så kommer man inte åt att byta vattenpumpen utan att ta bort kamremmen och allt det andra som är ivägen. Det är ju tänkt att grejerna ska sitta där i ca 6000 mil sedan så ur det perspektivet tycker inte jag att den extra kostnaden för pumpen blir så farlig.
Jag bytte pumpen också när jag bytte rem, delvis för att det fanns ett glapp i pumpen.

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
Davve; inte fasen behöver man ta bort kamremmen för att byta v-pump... enda man ska tänka på när man byter v-pump är pinnen med fjädern som är till spännaren lossnar...

Min förra pärla :-)
Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
LeeRoy. Det är så trångt och bökigt att få ut pumpen så jag vill inte påstå att det går att byta utan att lossa remmen. En en gång sträckt rem bör bytas...

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
mycket diskussioner om remmar!det går mycket bra att sätta på en rem som varit avplockad!det man bör tänka på är att sätta den på rätt håll som den satt innan!om en kamrem är så känslig att det inte skulle gå att ta av den och sätta på den igen,skulle man aldrig våga köra med den!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.