AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.410

Ibus, Radio och växlare

Ras.mus
Har nu försökt installera en Ice-Link i min bil med sisådär resultat. Det funkar inte...

Min frågor är:
1. Visst har väl alla E38:or I-bus?

2. Vad skiljer nyare och äldre radioenheter i E38? Förutom att kontakterna är annorlunda då alltså...

3. Vad skiljer mellan cd-växlarna?

4. Är det så att de äldre växlarna som inte har en i-busledning till sig styrs genom radioenheten? Alltså att ibus-signalen går till radion och där görs om till styrsignaler till växlaren?

5. OM 4 är sann, hur lurar man då radion till att tro att en växlare är på plats? Då borde man ju kunna koppla ibus-ledningen till växlaren (eller i mitt fall till ice-linken) och styra den direkt från i-bus. eller?

6. Går det att byta ut den gamla radion som sitter i min 95:a mot en nyare variant? Då borde det ju vara en som kan använda nyare cd-växlare och då borde kanske ice-linken fungera direkt?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
1. Ja
2. Så länge det är modellen monterad i höger bakflygel - inget väsentligt vad jag vet
3. P har signalering i runda DIN kontakten, PI har I-bus i stromkables tre-poliga kontakt
4. Så måste det vara, men har ingen riktig aning om hur.
5. JA!! Jag har gjort detta.
6. Ser inte vitsen, se dock 2.

Jag vet att det finns minst två Dension iPod adaptrar för E38/E39 - en som förutsätter PI-kablage, och en som man pluggar mellan multi-kontakten bakpå radion. Den senare metoden borde ju vara 'ofelbar'.

Mvh Björn
Ras.mus:
Vad är det som inte funkar?
Jag fick inget ljud när vi installerade icelinken, men det var den fyrkantiga kontakten som ersätter växlarkontakten som var vänd 180 grader, vände dena och det kom ljud! men meny problemen kvarstår, har dock inte betalt installationen ännu, och kommer inte att göra det förrän det fungerar tillfredställande.
Ras.mus
Balmgren:

Det är den senare som man pluggar in mellan multikontakten och radion jag har! Det som händer är att radioenheten inte "hittar" densionen (cd-växlaren). Den dyker alltså inte upp när man trycker på Mode-knappen för att ändra till växlaren. Verkar som om radioenheten inte får någon signal att växlaren är på plats. Vet du hur radion får veta detta?

PowerM:

Vad har du för en E38? Är det en äldre som min eller nyare?

Dension föreslog också att byta håll på den kontakten du nämner, det hjälpte dock inte...
Menyproblemen du talar om, vilka är det? Samma som mitt att inget hittas eller något annat?
Ras.mus

Jag har en 97:a, jag kan spela dom fem första spellistorna i Ipoden, väljer jag skiva 6 som är för menyval till Ipod, kommer jag in i menyn men kan inte trycka enter någonstans.
Jag får upp artist och låttitel på nav displayen, men kommer som sagt inte in och kan ändra i menyerna i Ipoden.
Ras.mus
PowerM

Okej, men det räcker för min del... Antar att du kan byta låt fram/tillbaka också? Vet du när din bil är tillverkad samt vad du har för reservdelsnummer på din radio/växlare? Bara om du vet alltså, e ju ett jäkla jobb o montera ner allt för att ta reda på det...
Ras.mus

Vet tyvärr inte nummret, och som du säger är det ju lite jobb att riva bort allt.
Jag kan styra låt byte med ratten och på stereon, spellistorna byter jag med knapp 1-5 på radion.

Tror bilen är tillverkad 09/96.
Ras.mus
Och vilken typ av radio/stereo har du? Har du vanlig navigering Mk1 eller nyare? Har du DSP? Business radio eller professional? Vilken växlare hade du? Den med rund mellankontakt med någon sorts skruv-ringar som håller ihop den?
Ras.mus
Jag har business radion utan DSP och navi MK1, och växlaren tror jag har rund kontakt, men inte några skruv ringar vad jag kommer ihåg, skall kolla hemma för kabeln är bortplockad.
Ras.mus
Har du bmw reservdelsnumret på växlaren går det ännu bättre! Som det ser ut nu har jag nämligen exakt samma konfiguration som du, vilket måste betyda att det SKA fungera! Härligt...
pa
182
paa
530DA Touring -02
Frågar här eftersom jag inte fått svar på mina tidigare frågor. Var sitter förstärkaren i en E39 touring -02?

Pelle
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
Ras.mus
Fel tråd kanske men...

Ser ut (i ETk) att sitta i bagageutrymmet någonstans.
Länk
pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag vet, men ingen behagar svara när jag startar en ny. I bagaget sitter en "låda" men den innehåller tydligen bara själva mottagaren där finns ingen förstärkadel/slutsteg. Allt ljud i min bil har försvunnit, det började med att radion tystnade korta stunder, men nu är allt heldött. Navin funkar på bildskärmen men ljudet finns inte, inte handsfree på telefonen heller. Tacksam för tips

Pelle
BMW 530DA -02
Mustang -65 Cab
to
319
tobmag
525iT -03
Paa

Du hittar den till vänster om reservhjulet under en plastkåpa, förstärkaren alltså såvida du inte har DSP

Tobmag
De
53
Denta*
Bmw 728i -97
POWERM & Ras.mus..
har en e38 tillv. 03/-97 business med radio bandare 4:3 navi/tv utan växlare
Brl o maxxcount säger att ja ej har ngn I-bus i min e38 vilket
icelinken behöver för att stereon ska hitta den o kunna styra den
men ni verkar få det o fungera?!! vad har ni för kablage?...
hur vet ja om ja har samma förutsättningar som ni när vi i princip har likadana stereos...

HJÄLP MIG!!! :0(

man kan åka till månen i en plåtburk..!
men man kan inte få ordning på bilen..?
Ras.mus
Jag fick det inte att funka med icelinken. Fick använda en vanlig AUX som jag kopplade in mellan växlare och radio. Har ett 4pols switchande relä som väljer ipod eller växlare. Sen får man trycka fram/bak osv på ipoden... tyvärr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.