|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett problem som bara blir värre. Motorn stiger i temp om varvet är under ca 2000 rpm, oavsett om bilen står still eller körs. Om man kör på 2500 rpm så står tempen som den ska. Jag vet att systemen måste luftas och detta är gjort flera gånger efter att jag har gjort försök att hitta felet. Nu har jag bytt vattenpumpen och trodde att det skulle hjälpa men det gjorde det inte, den gamla pumpen såg bra ut. Rev isär värmeventilerna och där hittade jag ett fel, båda pinnarna hade gått av. Nu är dom borttagna i väntan på nya, men problemet kvarstår. Oljan i motorn ser bra ut. Avgaserna verkar normala. Tacksam för alla ideér... | |
|
Och den tappar inte vatten? Hur ser vattnet ut? Har du högt tryck i systemet när du luftar? Luftar du i uppförslut? Hur många gånger har du luftat? Hur ser termostaten ut? |
|
|
Om motorn har stigit lite över normal så åker det ut lite vatten om jag öppnar locket. Vattnet ser bra ut, ingen olja. Varje gång man har tappat systemet på vatten så har jag luftat minst två gånger. Det är svårt att säga om vatten mängden minskar, men det kan vara så. Skruven som sitter bredvid locket på kylaren. Jag tyckte det såg ut som om det bubblade lite i mitten på den när jag hade luftat klart senaste gången. Är den till för att släppa ut överflödigt vatten eller är den paj? |
|
| Kontrollera vid kall motor om den tappar vatten. Personligen så hade jag försökt att lufta den en gång till med öppen värmekran (full värme i cupen) ståendes i uppförslut eller med upp pallad front. Dra INTE luftningsskruven för hårt för då kan den pajja. När den är stängd så skal inga bubblor komma ut. | |
| Och självklart så har du motorn på vid luftning men det visste du förståss redan. Du kan få lufta ett par gånger. Och om skruven är kass, eller om den läcker någon annanstans så lär du inte lyckas lufta bort problemet. | |
|
Ska kolla lite närmare på luft skruven, och sedan lufta igen i lite lutning. Tack för tippsen! |
|
|
Kan det inte va fläktkopplingen som strular? |
|
|
Ok efter divere problem med en 525 m20 sa luftade vi riktigt mycekt. körde mycket och luftade ordentligt. Trodde toppen gatt men det var luftbubblor. Mätaren gled över mittstrecket ibland och var dum, sen hoppade den tillbaka. Observera hoppade. Kollade pumpen pá den me men det var inget fel pá den heller. Visade sig senare att det var en spricka pa undersidan av kylslangsanslutningen pa kylaren den övre grova slangen. Gärna uppfröslut med nosen, blev bra till slut men det tog láng tid. -Phil |
|
| Visst, det kan vara fläktkopplingen. Skulle inte förvåna mig om JONTEP hade rätt. Länk | |
|
När jag åker i 90 km/h och varvet är runt 2000 rpm så stiger tempen, borde det in te räcka med den fart vinden? Så jag tror inte på fläckten men det är ju värt att kolla! Däremot hittade jag en liten spricka i luftskruven som sitter på kylaren, troligen dragit den för hårt någon gång. ska fixa en ny och prova igen. Stort tack för ALLA tips!!!!!!!!!!! |
|
| fattar inte varför så många har problem att lufta sina m20 motorer?det är som vilken annan bil som helst!m50 motorn däremot är en helt annan sak!tänk på att om si batt är dåliga så kan mätarna bete sig hur mystiskt som helst!!! | |
rsarits |
Dåligt flöde genom kylaren? Termostaten kanske inte öppnar så mycket som den borde |
|
Nu har jag bytt luftskruven på kylaren och hela värmeventilpaketet. Nu gick det att lufta som man ska när värmeventilerna fungerar. Men efter typ två dagar till jobbet så började tempen stiga igen. Det verkar komma ut kylvatten någon stanns runt kylar locket och det hade försvunnit ca 3 liter på 15 mil. Kan det va topplockspackningen / toppen som stuckit. Det finns en antydan till gegga i kylvattnet, inte mycket men ändå, men kan det komma från värmepaketet som nyligen började fungera igen efter byte av värmeventiler eller är det ett faktum att det är dax att renovera toppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.