|
|
|
|---|---|
|
Har lyst på M5 eller B10 BiTurbo.... Hvordan er deleprisene på Alpinaen i forhold til M5? Noen som har kjennskap til begge disse bilene, så kom gjerne med tips/anbefalinger... | |
|
Jag har ju båda två som du ser. Dock en 3,8 l. såg att du frågade om en 3,6 l. Priserna på en biturbo och en 3,6 l är ju en viss skillnad. Jag kan ge dig priser på vad jag tycker att man kan hitta fina bilar för: (andra får gärna tala om för mig hur fel jag har.) 91- M5 3,6 ca 16000mil = 75.000:- sek 92- M5 3,8 ca 16000mil = 110.000:- sek 92- Alpina biturbo ca 10.000mil = 175.000:- sek Detta är förutsatt att bilarna är i god kondition. Stirra dig inte blind på svensksålda med serviceböcker. Är du inte kunnig själv så finns det alltid folk som kan hjälpa dig med att kolla om bilen är ok. I mina ögon är en svensksåld bil värd 0:- mer än en import.(de lär väl finnas folk som inte håller med om de) |
|
|
Hvordan er Alpinaen i forhold til din M5'n? Er den merkbart sterkere? Hva med delepriser og vedlikehold? Har du hatt problemer med noen av bilene? |
|
|
En fråga bara...Hur många M5/B10 från 91-93 tror du på fullt allvar har gått 16000mil????Ja skulle säga att de snarare gått över 23000mil allihop, speciellt import-bilarna,inget omt om de annars!!Har själv en svenskåld -90 med 23000 ärliga mil,har jämfört den mot många import bilar som gått runt de 16000 o då kan ja säga dig att mina 23000 känns som 8000....En liten reflektion bara |
|
|
Eftersom jag haft en BiTurbo så vet jag att den, jämfört med M5, skiljer sig på följande punkter: -Accelererar snabbare; -Accelererar med bättre ork genom hela hastighetsregistret; -Har högre toppfart; -Känns mer exklusiv eftersom den byggdes i endast 507 ex; -Bättre lågvarvsegenskaper genom bättre vrid; -Känns "lättare" i sitt uppförande, M5 känns litet klumpig i sitt uppträdande. Angående reservdelspriser så är de inte låga till BiTu. ALPINA-delarna är ju gjorda i små serier, därav priset. Dock är det ju högkvalitativa, kraftiga saker, som kanske är värda sitt pris. Har jämfört med delar till B6, 2.8 t ex, och där är BiTurbo "billigare". Exempel: bromsklossar fram, BiTu 2800:-, B6 3600:-. Skivdiametern mellan dessa modeller är snarlika, 332mm/326mm. Skriver mer senare. MVH/erik |
|
|
Då kan jag fortsätta litet till......... Som jag ser det så är "problemet" med B10 BiTurbo, och alla andra ALPINOR med för den delen, inte att ha råd att köpa dem, utan att ha råd att hålla dem i det skick som krävs. Krävs för att de skall hålla värdet och inte minst för att bibehålla specifikationerna efter vilka bilarna byggdes. Det krävs att delarna är fräscha för att klara ALPINORNAS prestanda. Men om man är beredd att slanta upp så får man toppenbilar med i vissa fall oöverträffade prestanda. Att bilarna gått långt behöver inte betyda att de är slut för det. Om service skötts riktigt och riktiga delar(=ALPINA original) satts in så fungerar de bra ändå. Innan jag valde min BiTurbo så provkörde jag en annan som gått 19000 mil och var välservad. Den kändes mycket tight och hade de fina prestanda som en BiTurbo skall ha. Tittade samtidigt på en annan med 13000(?) mil på mätaren som var helt nerkörd! Så om du är BiTurbo-spekulant(tycker alltså att du skall välja en sådan framför M5) så leta noga fram en bil som är välservad med s-bok. Ingen s-bok = inget köp! Du blir inte besviken, men kommer att ha väsentligt mindre "cash". (OBS för nya M5 med V8´an gäller inte ovan sagda!) MVH/erik |
|
|
Dawwe: Vad får dig att tro att din bil som då råkar vara svensksåld är ärligare än en tysk? Jag kan utan problem kolla alla BMW som sålts i tyskland, service miltal. Ännu enklare än en svensk. Om sedan någon skruvar den emellan service eller besikning kan vare sig du eller jag ta reda, (om de nu är bra skruvat.) Och de finns M5 med dom miltalen jag nämde. Hellre en 20.000 milare från Tyskland än från Sverige. Förklaring...Mildare Vintrar...Mindre kortkörning mm Richman: Jag kan informera dig om att bromsarna gått upp i pris... 3250:- (köpte för 2 veckor sen) Mpower75: Skillnaden i drag finns. Jag har nu mera trimmat b10:an, nu är skillnaden stor. De är ju som du förstår kanske drygt 100hk mer samt ca 150 nm. Jag har inte haft problem med nån av bilarna. Småsaker har man ju bytt, så som V-pump, fläktkoppling, bromsar, generator, framvagns detaljer, bakvagnsbussningar, hardyskiva. (men de är ju slitdelar man får räkna med att byta.) Som richman sa så är delarna (dom som skiljer sig från 535:an) till Alpinan mycket dyrare. (de är dom flästa delarna) |
|
| B10Biturbo394: Du har alldeles rätt, min bil KAN oxå vara skruvad. Vad ja skrev var ju att de 23000 milen som min bil har gått(med full servicebok) kändes betydligt fräschare än en 16000-18000 milare från tyskland. Kan oxå hålla med om att bilar från tyskland har mindre rost o så. Däremot är jag helt övertygad om att alla M5/B10 har fått visa va de går för vare sig de e svensksålda eller ej o att de som från början köpte dessa bilar har haft gott om pengar o därför kört många mil de första åren. Så egentligen tycker ja att mätarställningen på en äldre M5/B10 är relativt ointressant,de e skicket som avgör. | |
|
B10Biturbo394: Kan du fortelle litt om trimningen, hva har du gjort? Har du bilder av din biturbo? |
|
|
Mpower75: Ber om ursäkt att jag inte hört av mig, har haft unibetorgie hela förra veckan. Trimmningen är inte så avancerad, Följande är gjort: Grundladdtryck uppställt från 0,4 till 0,8 Bytt spridare från 310cc till 435cc Ny mappsensor Bytte nått motstånd så tryckmätaren i bilen funkar efter nya inställningarna. Laddtrycket uppställt från 0,8 till 1,4 (4500rpm) sjunker till 1,3 vid 5500rpm Mappning... Jag har tyvärr inga bilder på bilen. Inom kort: Byte intercooler (iveco 500mm med alugavlar om nån har) Byte oljekylare Byte fläktar från t25 till t28 (snart är snön borta, då ska ni få se mina nya 18") |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.