|
|
|
|---|---|
|
Jag ska byta spridare på min biturbo och undrar vad man ska ha för storlek för att hamna på 450-500hk och som passar rakt av utan att bygga om något? Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk | |
|
Storlek omkring 500ccm... Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
Oj det lät stort jag gissade på 400cc men där ser man, Vet du om det passar från nån annan bil som skulle passa. Har läst att en del använder volvo och porsche, men är det samma Ohm? Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Måste säga att jag inte kan mycket specifikt om alpinas motorer. Men spridarna som sitter där BORDE vara högohmiga. Orginal bränsletryck vet jag inte men det är 3bar på de flesta (alla?) samtida bmwmotorer. Det finns högohmiga spridare som är ratade till 465cc@3,8bar som jag tror kommer från volvo. Dessa är relativt billiga och säljs av bla PPF. De säger att de flödar en bit över 500ccm om man höjer bränsletrycket till 4,5bar. Så om du skaffar en justerbar bränsletrycksregulator (omkring 1000:- för en färdig eftermarknadsprodukt) kan du alltså använda dessa. Annars finns det högohmiga spridare ratade omkring 500cc@3bar oxå, men oftast mycket dyrare och inte lika vanliga/lätta att få tag på. Du borde redan nu ha spridare som flödar omkring 400cc. M5 e34 har spridare på 380cc. Min bil: Länk "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
|
en orginal BiTurbo har 318cc på sina spridare,, samma spridare sitter även i Audi 200 Turbo Quattro, Spridarna för övrigt är högohmiga har hört ngt om 16ohm,, men iaf. Turbocenter säljer lågohmiga spridare som passar men då måste man montera resistorer (motstånd) men kostar bara 80kr per spridare hur som helst går spridarna loss på ungefär 1500kr/st vilket är mkt,, så om någon hittar billigare alternativ är jag sugen på att få veta ;) Morgan: för att få ut 450-500hk måste du höja laddtrycket till typ 1,0-1,2bar och det pallar inte turboaggregaten och defenitivt inte orginal spridarna. Speed limits are for pussies |
|
|
FreakPutte, Att spridarna måste bytas är jag helt införstådd med där av mitt inlägg här för rådfrågning om vilken storlek som borde vara lagom, men att turboaggregaten inte skulle palla 1,1-1,2 tror jag inte på då jag vet några som har gjort så och även varit i kontakt med Turbocenter som kunde fixa det. Men jag vill komma undan lite i pris så jag tänkte köpa spridarna begagnade och byta själv och låta någon kunnig eller någon firma mappa om motorn. Jag tycker ca 20000 är för dyrt som TC ville ha för den operationen. Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
ja jo helt klart är det för dyrt för en sådan operation,, men angående aggregaten så visst håller det om man inte utnyttjar full effekt så väldigt ofta. En bekant till mig laddar 1,2 och hans aggregat höll mellan 500-700mil. Nu kör han med Garret GT28RS agggregat som i princip är outslitliga om de sköts rätt på BiTurbo motorn. Kan kanske tipsa om dahlbäck racing kanske kan fixa fram nya spridare då orginal är likadana som audis,, Inget jag forskat i men det kanske är lönt!?!?!? Speed limits are for pussies |
|
|
Ingen som har lite siffror på effekten man når genom olika typer av modifieringar på just BiTurbo´na ?? Speed limits are for pussies |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
531.2499999999999ccm blir uträkningen på 500 hk å 6 cylindrar GASA MERA^^ |
|
Det blir ju bra då jag köpte spridare som ger 465cc vid 4bar och ca 425-435cc vid 3bar Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Vad för några spridare köpte du Morgan. Märke? Var? Nya eller beg.? Tack på förhand Speed limits are for pussies |
|
|
FreakPutte: Det var nya gröna Bosch 0280 155 968 tror jag det var, ska kolla det imorron när jag är hemma Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
Japp nu har jag kollat och det var det nummret, 0280 155 968 Mvh Morgan Alpina Club Schweden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.