AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.655

Vinterförvaring UTE!

19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Hej
Har en bil som behöver förvaras några månader ute, har fram tills nu stått i garage -men nu måste den parkeras ute och undrar om man skall använda överdrag eller ej, någon som har erfarenheter att dela med sig av?
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Lägg INTE på en presenning! Jag hade det över en äldre Golf 2:a en gång i tiden. Sabbade lacken då presenningen slog emot karossen vid blåst och skapade med tiden en repad lack. Vet inte vad det finns för alternativ men som sagt...

/Bo-Erik
Länk
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

2,8 power, tack för ett snabbt svar, jag funderade på ett formsytt överdrag i typ tunn nylon eller vad de nu kan vara för material, någon som har erfarenhet av detta?
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
Japps, täck inte bilen med presenning. Skaver bara på lacken så fort den rör sig med vinden.

Jag skulle nog rekommendera ett enkelt "tak över huvudet". Ett "partytält med väggar" typ, så bilen står under tak utan att något som kommer mot lacken.

Om inte detta går, skulle jag ställa den utan skydd. Däremot se upp för nedfallande grenar, plogbilar, fågelspill m.m. En öppen yta utan träd alltså.
/J

______
Joel - Länk
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
Ett partytält som sagt! men se till att det är rejält fastsatt bara! det är nog den billigaste lösningen!! MVH
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Ja, det var ett bra alternativ. Såg att du bodde i Sthm. Bor du i lägenhet i stan och därmed inte har någon egen tomt blir det ju lite svårare förstås :)

/Bo-Erik
Länk
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
...hehe, det blir ju iofs svårt om man bor i stan, eller i lägenhet utan möjlighet till tomt där bilen får stå i fred.

Du har ingen kompis eller "kompisens vän till vännen på jobbet" som har t.ex. ett kallgarage till en radhuslänga?

______
Joel - Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm..."Partytält" låter ju "sådär"...Saknar nog stabiliteten i vinterstormarna+snöovädren som "tänkas komma skall"...Tycker jag iaf.

Försök att hitta ett garage att hyra...Även fast det kanske känns som omöjligt att hitta ett vettigt i närheten :/

Skippa överdragen om den ska stå ute hur som helst anser jag.
Till mer skada än nytta..

Mvh Janne.
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Tack för alla tips, verkar bli utemodellen med bar himmel som känns bäst, underhållsladdaren får göra sitt..

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Överdrag (ej pressening) har jag bara positiv erfarenhet av, det som biltema säljer har suttit på i 5 år, skyddar lacken mot blekning/fågelskit/rutorna fryser aldrig så man behöver skrapa dem om man ska köra/man kan ställa av bilen nyvaxad och ha kvar vaxen efter detta samt att då den är vaxad skaver inte tyget mot lacken, vilket det endå inte gör pga sin mjukhet och tunnhet. Jag har haft såhär på 2 bilar under ca 5 år och det fungerar perfekt!

Viktigt är att luften måste kunna blåsa under bilen och att man undviker att ställa bilen på gräs vilket binder fukt som ger rost i underredet bla.
FRIFART:

Är det detta du menar?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.