|
|
|
|---|---|
|
Min 323a beter sig märkligt, sedan några år tillbaka har bilen dragit lite höger eller vänster när man kört. Nu har detta förvärrats och bilen kan plötsligt (rätt läskigt) dra ganska mycket åt höger och i samband med det bromsas bilen upp och ett ljud uppstår som bevittnar om att någonting ligger och skaver. Jag har konstaterat att höger framhjul har ett hyffsat glapp, gissningsvis några mm och att bromsskiva + hjullager inte är varma. Detta fenomen måste bero på styrled (inre/yttre) eller spindelled, frågan är vad och hur kan jag kolla upp detta? Finns det risk för att en sådan led kan gå av/ge upp på annat sätt så bilen ej går att styra? | |
|
Har kollat upp detta noggrannare och när en kille hjälpte mig att känna på lederna mot framhjulet kunde han inte känna något glapp vid dem när jag ruckade på hjulet. Problemet måste således sitta närmare styrväxeln, jag vet att jag vid senaste besiktningen fick information om ett mindre glapp i styrväxeln men ett glapp i styrväxeln kan väl inte ge upphov till glapp endast vid höger hjul fram utan båda i så fall? |
|
|
Låter som anliggande frambromsar. Smörjde upp bromklossarna i oket och problemet var borta. E |
|
| Fast det är omöjligt då frambromsarna dvs skivorna inte är varma efter långkörning då detta uppstått samt inte skiljer sig åt, dvs lika slitna både hö+vä. Om man kört i ca 30 minuter och inte använt bromsarna kan väl inte helt plötsligt höger främre ok låsa upp sig och bromsa bilen? | |
TobbeBMW |
VET du att hjulet faktiskt går tungt i samband med att detta händer?? Eller är det så att felet ligger någon annanstans än i själva hjulet, styrningen, drivlinan eller så. Utgå från en punkt och arbeta enligt elimineringsprincipen dvs, plocka bort saker som du är/blir säker på att det inte kan vara, då borde du hitta felet. |
| har du styrservo på bilen kan det vara fel på den,det blir mer tryck på kuggstången åt endera hållet,men att det skulle bromsa upp bilen låter inte troligt,kanske två fel? | |
| Tycker att du borde ta det säkra före det osäkra och faktiskt lämna in bilen om du inte är helt säker på vad som är fel, just styrning och bromsar är fruktansvärt trevliga "tillbehör" när de fungerar. | |
|
Ehhhhh okej nu var det exakta problemet konstaterat, ujujuj. Det var minst sagt glapp i hjullagret, ca 10mm kanske. Grejen var den att när bilen ej var upphissad och stod på marken var glappet uppskattningsvis ca 2mm, vilket inte är "livsfarligt" direkt utan skulle gott gå att ha väntat med ca 50-100mil till så man kunde i lugn och ro fixa det i helgen. Att däcket låstes upp och det knastrade och slog och dunkade berodde på att allt hjullagret hade gått torrt, dvs hjullagerfettet var "uppbränt" !!! För att kunna köra hem bilen blev jag tvungen att ta någonting bara att fetta in lagret med tillfälligt bara för att det inte skulle gå varmt (vilket det hade gjort då bilen kollades). Jag hittade bara en burk vaselin och tryckte in det, körde ca 8 mil och inga problöm uppstod, lagret var inte ens ljummet efter detta :-) , men det lär ju inte vara att föredra i det långa loppet. |
|
| hade du haft 10mm glapp i hjullagret hade du inte kört 100mil!!!!!glöm det! | |
| dd såhär menar jag, om glappet vore endast 2mm vilket jag först trodde när jag vickade på hjulet (innan jag hissade upp bilen) skulle läget varit sådant att jag lätt hade kört 50-100mil till. Med 10mm glapp och inget hjullagerfett tror jag att 1-2mil vore max sedan skulle hjulet ha lossnat då lagret totalskurit, vilket höll på att hända bevisligen. Jag återkommer med information om hur lagret ser ut, efter byte av det nya. | |
| ok! | |
| Det yttre hjullagret fanns inte, bara små stålrester som bla var fastetsade på den gängade pinnen som allt sitter på. Tyvärr "vräkte" jag på för mycket hjullager fett och allt går trögt, måste jag avlägsna fettet eller kommer det att funka endå?, dvs att fettet fördelas så att hjulet kan snurra fritt? | |
| beror på hur mycket fett du la i utrymmet mellan lagren tror jag!alltså om fettet har nånstans att ta vägen. | |
| JA det blev ganska mycket, typ halvfullt, men jag ska pröva och montera dit allt så får jag se vad som har hänt efter några mils körning. Hjulet borde gå lättare sedan efter att fettet arbetats in och smörjning finns ju garanterat. | |
| kör en runda och känn om navet blir varm,blir det inte det är det ingen fara1 | |
| Då har man avverkat ca 10 mil, inget varmt lager eller ens ljummet samt inget glapp. Tyvärr har jag då glapp i mitt vänstra framhjulslager men det får fixas i slutet av månaden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.