|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Men när man monterar ex blockvärmare, vart gör man då av elkontakten? Jag har M-paket på min E46. Ska man borra hål i plasten i fronten eller hur löser man det på något fiffigt sätt? Går det att få ut den bakom nummerplåten? |
|
| Jag har också M-paketet och jag monterade kontakten bredvid dimljuset. Det blev kanonbra och du slipper göra hål i fronten. | |
|
Har preci låtet lokala BMW montera Defa kontaktvrmare och kupevärmare på e46touringen. Hålet fram är väldigt litet och diskret - sätt det lagom högt så det inte stänker onödigt mycket på det när du kör. Syns knappt även om de tagit ett lite hål i min spoiler. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| jag kör audi a4 quattro numera och på den har jag en dieselvärmare, oj va underbart att bara trycka på fjärren åsså är motorn å kupen skitvarm på 20 min :) det är mycket mer effekt med en sån, här i norrbotten orkar en kupevärmare aldrig hålla bra temp i kupen när det är kallare än 20 | |
|
Det får vara hur det vill med effektiviteten med blockvärmare....... Jag har ikväll monterat en Calix 750W "traktorvärmare" och en 12V cirk.pump som jag beskrev tidigare. Bökigt att få ur all luft i systemet, men sen.......Jäklar vilken fart på den värmaren ! Ska kolla efter en kall natt hur varm motorn blir. Är den tillräckligt varm monterar jag en termostat som får starta kupéfläkten, skönt med varm bil. /S |
|
|
Koppla gärna in en batteriladdare som startar samtidigt med värmaren, cirkulationspumpen + kupéfläkten drar en del ström.: Länk Mvh |
|
|
Aha! Jag har nu Defa blockvärmare 400W (värdelös), har siktat in mig på en Defa 1500W värmare att sätta mellan block och kupeelement + cirkulationspump, ev använda den befintliga elpumpen. MantaMania: Vad är det för pump du satt dit? En liten detalj: 400W i 3,5 timmar = 1,4kWh, motortemp ca 25 grader över omgivningen, asymmetriskt fördelat. 1500W i en timme = 1,5kWh, motortemp ca 50-70 grader över omgivningen (gissningsvis). |
|
|
Hej ! Jag hittade en pump från en Webasto/Ebresprächer på skroten.... och anväde ett litet 230V relä som startar den. |
|
|
Ah, smart. Ang. att låta kupefläkten starta, jag har för mig att bilen stänger luftintagen när man slår av tändningen? Å andra sidan läste jag i monteringsanvisningen för Webasto Thermo Top bensinvärmare att man skall "tjuvkoppla" in sig direkt till kupefläkten. För att det skall fungera måste ju luftventilerna stå i lämpligt läge när bilen stängs av, tex allt på vindrutan. Man hör ju att de intar något visst läge när man slår av bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.