|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Blev med BMW idag, en 330 Touring -02. Jag lider med motorn när det kallt, så jag ska montera motorvärmare! Kontaktvärmare verkar vara det som gäller, har hittat både DEFA och Calix. Är det någon som kan rekommendera den ena framför den andra? Hittade en eminent tråd om monteringen, men inget om vilken som är bäst, typ mest effekt eller bäst verkningsgrad, så jag hoppas på hjälp här. | |
|
Hej jag monterade en defa i min 330d fungerar skitbra. BMW luleå monterade den när dom hade rabbatterbjudande på jobbet å grejerna tidigare i vintras (bor i luleå) Jag har för mig att dom tog strax över 3000 för allt och defa har alltid varit bra & pålitliga värmare. Mvh anders |
|
|
Jag har också defa i min. //Player |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vet inte om Calix har modiferat sin infästning så man slipper tappa av vattnet pga fastsättning med avtappningsbulten för kylsystemet. Fanns bara Calix när jag monterade på min 528. Defa kom redan från början med en bättre infästningslösning så de är nog attt föredra för smidigaste lösning ///MVH Hasso Länk |
|
Låter som om DEFA är att föredra. Verkar vara en lätt operation, för en gångs skull. Sen får mn ju lägga en hel dag på att "optimera" kabeldragningen. Tack för svar! |
|
|
Då var det monterat! Blockets värmare gick som en dans, sen tog det några timmar att få till kabeldragning, montering av kontakt samt kupévärmare i kupén. Sen skulle ju handsfacket tillbaka också, men nu hoppas jag få en varm bil i morgon bitti. |
|
|
vad kostade kallaset? Det var inga problem med installationen? MvH Bmw 4-ever |
|
|
1950:- på Autoexperten för Defas grejer, dvs kontaktvärmare, anslutning och grenuttag i kupén. Det gick rätt bra, var lite klurigt med montering av kontakten för 220V. Tänkte montera den monteringsbygel utan att borra, men det slutade med ett prydligt 25mm´s hål i kofångaren.... Intressanta annan händelse i garaget idag. Tema var "montera motorvärmare". Vi började med garagepolarens flång nya Subaru Legacy. Tog mutterdragaren och skulle lossa frostplugg (insex). Gick inte, trots 300nm dragare. Vi gav upp på det, och gav oss på montering av kupevärmaranslutning. Demonterade och letade, men hittade inte ett enda hål i torpeden som gick att använda. Fick ge upp även där :-( Sen tog jag tag i BMW:n. Blockvärmaren satt på plats efter 30 min, sen tog det några timmar innan allt var på plats, men i morrn har jag varm bil! Subban är antagligen byggd som en båt, dvs allt under vattenlinjen är tätt! |
|
|
Men det var väll skönt att det löste sig så jäkla enkelt? Samt jisses vad enkelt det hela verkade vara? Harkel/Host, varför gör inte Alfa Romeo på detta sättet? Hade! /po |
|
|
Det hade inte varit så enkelt om inte pappa_po hade hjälpt till! |
|
|
Väcker en gammal tråd till liv eftersom jag inser att jag måste montera motorvärmare på min bil och de firmor jag hört med vill ha 2000:- för själva jobbet och så svårt kan det inte vara att få tiil kabeldragningen. Däremot är jag mer tveksam till kupevärmare eftersom jag är rätt less på bilar som blir till isstatyer när det snöar och snön smälter för att sen frysa :-( Till Calix finns det ett värmeskydd men det hittar jag inte till Defa så min fundering är om det behövs och om det behövs om det Calix har passar till Defa? |
|
|
Jag köpte Defa till min 330Ci och installerade rubbet själv, det är väldigt enkelt såvida man inte har tummen mitt i handen. Motorvärmaren tar inte många min att montera om man har en billyft. Man smetar på "Heat Zink paste" på värmaren och sedan är det bara att skruva dit med en bult, allt medföljer och instruktionerna är busenkla med bilder och allt. Kabel dragningen är lite upp till var och en hur man drar men man bör lossa handsfacket inne i bilen om man vill dra kablarna lite snyggt. Jag monterade allt på min bil och det tog kanske typ två timmar eftersom jag aldrig hade gjort det innan. Jag köpte rubbet på mekonmen för ca 2500kr (kabelsats,motorvärmare,instegskabel m,m) |
|
|
Ang värmeskyddet vet jag inte |
|
| Jag har en defa Kontaktvärmare som sitter mot oljetråget men den funkar skitdåligt är det 25 - så måste jag ha i den i säkert 6 timmar det måste ju vara så att det är fel på den. jag har börjat slänga under en kupevärmare model gammal kalix en timma i 25- och det är som att starta mitt i sommaren bruka rikta den mot oljefiltret och övre kylarslagen på min 330 xd tipps till dom som inte har motorvärmare | |
| Det är väl helt enkelt så att en värmare som värmer vattnet är betydligt effektivare än en kontaktvämare. När vattenttemperaturen stiger så sätter självcirkulationen igång och hela motorn blir varm. | |
| Jag har bara funnit sån där kontaktvärmare på defa till min 320D. Där står det klart och tydligt att den bara förvärmer oljan och inte är lika effektiv som en vattenkokare. Kan det va så att det inte finns vattenvärmare till E46an eller är det bara just dieseln? Man vill ju inte spendera 15000 på en dieselvärmare... | |
| Kan ju svara på min egen fråga där. Calix har en vattenvärmare som ersätter en bit kylarslang. Verkar busenkelt att installera och så blir motorn varm istället för bara oljan. Det kanske är enda sättet för att få vattenvärmare? | |
|
Väcker en gammal tråd igen..... -8 i morse och ingen värmare i min 300i. Har tittat på blockvärmare men har svårt att tro att den ger någon nämnvärd effekt (400W) än att höja oljetempen några grader. Iaf. om man som jag har en hyresvärd som monterat timer i uttaget på max. 2tim. Någon som testat slangvärmare ? På min lokala tillbehörsbutik säger dom att vanliga slangvärmare är skit numera, är tydligen konstruerade för att gå sönder om dom blir överhettade, även under mycket kort tid ! Jag har en fundering på att montera en "traktorvärmare" med cirk.pump och montera den som en webasto....... Är det nån som gjort nåt liknande, och isf. hur funkar det ?? Mvh Staffan |
|
| Defas kontaktvärmare funkar bättre än man kan tro. Det är märkbar skillnad med och utan tycker jag. | |
| (DEFAs) Kontaktvärmare är en "oljevärmare" som man ska betrakta som bättre än ingen värmare alls. Men den är ju enkel att montera även för gör det självaren. | |
| Defas kontakt värmare till 330 (bensin) är en blockvärmare, inte trågvärmare. Blocket är av aluminium som leder värme bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.