AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.267

E46 Touring; 325 eller 330?

Visa användare
155
Arneby
F30 330e (plugin) 2016
F31 335ix Touring 2014
Hej!

Efter mycket dividerande har BMW 3-serie vunnit över MB C-klass som nästa bil i familjen. Självklart för alla i det här forumet men inte för mig som verkligen gillar MB skarpt.

Det blir en E46 touring med automatlåda, klima, läder, bra stolar och allt elektriskt. Taklucka, xenon, navigator osv är trevligt men inte nödvändigt.

Jag har nu två frågor;

1. Räcker det med en 325 eller vill jag gå upp till en 330 för ordentlig kraft? Jag kör idag en MB 190 på 2.6 liter och frun hade tidigare en E46 328. Finns det utrustningsmässiga skäl att välja den ena eller andra modellen?

2. Vilka stolar ska vi leta efter? Jag har ganska mycket ryggproblem och bra inställningar med ställbart svankstöd vore verkligen bra. Är det sportstolarna eller komfortstolarna vi vill ha? Eller något annat?

Vänligen,

--Gunnar
jag är inte säker men jag tror inte att komfortstolarna finns till e46:an eller har ja fel??? annars är sportstolarna väldigt sköna...provsitt så¨får du ju en egen bedömning..om du har råd så satsa på 330
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Sök på forumet, finns en del liknande trådar.

Jag själv valde en 325. dels för att slippa 17" vinterhjul och för 3000/år billigare försäkring än 330 däremot om jag måste ha automat så skulle jag valt den större motorn alla dagar i veckan.
Jag kör en 330 med automat och tycker att den är lite seg i växlingarna. Det är ok i motorvägsfart där man inte behöver växla så mycket. Nu beror det givetvis på vad man menar med seg. Kör ofta en Lexus Gs 430 också, den är är ganska ordentligt mycket snabbare men växlar nog ännu segare.
Har svankstöd i min bil och jag tror det kommer automatiskt med M-paketet.
Vet inte vad du tycker, men jag tycker i alla fall att en bil skall hålla sig runt eller under 7 sek till 100 för att vara något att satsa på. En 325 med automat blir nog lite väl seg. Men som sagt, allting beror ju på personlig smak.
Du skall absolut välja en E46 med sportstolar med justerbart lårstöd! Undvik standardstolen, dessa är inte särskilt bekväma. Dessutom verkar 3-serie bilar utan sportstolar vara mer svårsålda.
Komfortstolar som dem till 5-serien finns tyvärr inte till 3-serien.

Tyvärr är svankstöd ett dyrt och därmed ovanligt tillbehör på BMW (2100kr extra). Det ingår inte heller i något av paketen. Men testa först sportstolen och se vad du tycker, jag är själv 190cm och bredaxlad men sitter utmärkt i dessa stolar.

Jag tror att automaten gör ett bra jobb även i en 325 med tanke på det utmärkta jobb den gör i den större och tyngre 525.

Jag hade nog haft både 325 och 330 som möjliga alternativ för att sedan välja det exemplar som verkar finast.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Provkör och känn efter vilken som känns mest angelägen. Vilken jag valde framgår av användarnamnet... Det som talar för 330 är en markant "fetare" karaktär trots att ägandekostnaderna inte är märkbart högre. Prestanda är bättre än för 325 men skillnaden är inte enorm.

Välj sportstolar framför original. Jag hade originalstolar och de är inte optimala. Sportstolarna är betydligt bättre. Annars kan man göra som jag och byta till Chesterfieldsoffa med Formel 1-motor (Jaguar XJR) ;-)

Lycka till!

Don't dream it, drive it
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hade valt 325 för ekonomin med 330 med hjärtat. Skulle som någon skrev vara öppen för båda och prova flera för att sedan välja den som har bäst utrustning, färg, skick, pris osv. Sen skall du nog satsa på sportstolarna. Glöm inte att 330 måste ha 17" pga bromsarnas storlek, så räkna med högre däckskostnader.
Jag tycker det låter som om ni egentligen behöver en 530d eller en 540 med komfortstolar :) Har själv svankstöd i min 328 (med sportstolar), men tycker inte det tillför så mycket. Komfortstolarna i 5-serien är defintivt ett strå vassare. Å andra sidan har jag inget problem med komforten i 3-serie sportstolarna, med eller utan svankstöd.

Som redan konstaterats är varken 325 eller 330 någon raket ifall man har automatlåda. 330 med automat känns subjektivt ungefär lika snabb som 325 med manuell låda. Jämfört med en MB190 2.6 torde den stå sig rätt bra. Har inte provkört 325 med automat, men 525 med automat var faktiskt en positiv överraskning (tänkte att den skulle vara dödsslö, men den var helt ok).

Ett enkelt råd: provkör båda :)
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hehe, vid vissa varvtal påminner 330:ns motorljud lite lite om en 911. Provkör i en tunnel med rutorna nere, växla ner och trampa pjäxan i botten. Livsglädje!

Jag har ingen erfarenhet av bilhandlaren du nämner men rent generellt gäller att man ska kolla bakgrunden på bilen mycket noga. Här på forumet kan du läsa allt om mätarfusk, hoplappade krockbilar och annat fuffens som förekommer.

Själv är jag en varm förespråkare för att man ska åka till Tyskland själv och importera. Inte mycket svårare än att köpa hemma, urvalet är enormt och bilarna hos den auktoriserade BMW-handeln fånigt fina. Som bonus får man klämma lite Autobahn med sitt nyförvärv.

Don't dream it, drive it
JK
6
JKO
325i Touring -02
Som sagt, sportstolar skall det vara! Och 325 är helt ok med manuell låda. Automat blir kanske segt...
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kolla denna länk: Länk
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Några har varit skeptiska till 325 med automat - något som jag absolut inte håller med om. Jag har en 328:a med i princip samma motor som 325:an, och här fungerar automatlådan perfekt. Jag har sällan varit med om en bättre kombination, och då kan jag jämföra med en manuell 328 samt en automatväxlad 528 (som jag har haft tidigare). Karaktären skiljer förstås mellan en automat och manuell, men kombinationen är det inget fel på.
Köp en 330 om du har råd .. det är klart värt det
Svankstödet är väl extra utöver sportstol eller har jag fel. Hursom helst jäkligt bra svankstöd enl.mig kan justera ut-in och även höjden på var det ska bli hårdare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.