|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag såg att indikeringslampan för bromsbelägg börjat lysa. I instruktionsboken står det "åk SNARAST till närmaste bmw-verkstad".!!!?? gulp. kan man inte köra alls efter det att lampan börjat lysa? behövs något specialverktyg? byter man en slitagevarnare , vänster fram eller? är det svårt att byta? vad kostar belägg och slitagevarnare? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" | |
|
Tjena, Har lampan börjat lysa e det nog dags för byte snarast , men du behöver inte oroa dig du kan typ köra i 2-3 mån till efter lampan har tänds, men det beror på hur du använder bromsarna slitage varnare kostar kanske runt 100 lappen o bromsbelägg får du nog pröjsa runt 800:- för bägge (men det e bara ca priser du kan hitta billigare eller dyrare beror på vart du handlar) Byta själv är inte så svårt men jag skulle nog hellre åka in till nisses bilverkstad runt hörnet o få det gjort för runt 300-400 spänn + att du får vara med o kolla hur dem byter , så du kan byta själv nästa gång om du inte vill bli rånad av bmw's fantasi priser såklart Lycka till BMW M-POWER |
|
|
Tackar för det uttömmande svaret //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Jag är inte vidare mekkunnig men till och med jag kan byta belägg på e46 (och jag var skitnöjd när jag hade gjort det ;-)) Det du behöver är en sjuans insexnyckel och resten ger sig själv. På baksidan oket sitter det två gummihattar som du tar bort och därinne finns insexbultarna som du gängar ur för att få loss oket, det är det svåraste om man inte vet vart dom sitter, resten klarar du lätt av. Lycka till |
|
|
Thankx pro! Då gör jag ett försök själv då. Ska man skruva av locket till bromsvätskebehållaren vid byte? //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Udo du missade en länk :DDD. Länk Är nog lika som E39 ///MVH Hasso Länk |
|
Bytte beläggen runt om i helgen. Skippade dock slitagevarnare eftersom jag trodde dessa kunda användas igen. Det kan dem men bara en gång till. Verkar om Bmw gjort dem så att de bara kan monteras en gång. Iof var detta första gången beläggen byttes så det kanske har något med saken att göra. Enkelt att byta, jo det klara nog de flesta. Men att tro att man skall hitta belägg för 800 kr det vet jag inte riktigt. För just sådana viktiga saker som bromsar som i alla fall inte jag vill kompromissa om köpte jag originaldelar. 2000 kronor till en 330 tycker jag var ok. Slitagevarnare vilket jag skippade kostade 244 original. Ha det! |
|
| 2000 kronor runt om alltså, såg inte att du bara ville byta fram. Fram original kostade runt 1200. | |
|
Här kommer en som beskriver din modell exakt :) Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Var det original Textar el. Jurid belägg du köpte på BMW ?? :) Alla delar som är tillverkade enligt biltillverkarens specar eller bättre är idag (sedan okt 2003) originaldel oavsett var du köper dom. Varken Textar eller Juridbelägg blir bättre bara för att dom har en extra stämpel. ///MVH Hasso Länk |
|
utlandsfantomenno1: 330 : delar kostar mer än övriga 3 serien BMW M-POWER |
|
|
Man tackar för alla vänliga tips! Ringde till bmw här i Örebro igår och de skulle ha 1090 för beläggen fram samt en slitagevarnare. Det får bli mitt helgprojekt, hoppas det går vägen. //JOnas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Hejs igen! Jag frågade vad bmw-verkstan skulle ha för jobbet och de svarade runt 1000-lappen för byte av bromsbelägg, GULP, GULP.!! Men Carlson Bil här i Örebro är ju mer eller mindre kända för sina ockerpriser ;( //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
|
|
Hejsan! Böt belägg och slitagevarnare idag. Det var bland de enklaste bilarna som jag bytt belägg på i mitt liv ;) Jag böt även ut slitagevarnaren mot en ny men lampan ville inte slockna. Måste man släcka lampan på verkstad eller ? Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
Sätt på tändningen i minst 30 sekunder, därefter stäng av tändningen. Sedan startar du bilen då ska lampan vara släckt ///MVH Hasso Länk |
|
Hejsan! Jag hittade info om detta Hasso, men tack ändå? Man skulle sätta nyckeln i tändningsläge-1 i minst 30 sek. Gjorde det och då slocknade lampan. //Tack "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Tack så mycket för tipset angående de 30 sekunderna, förstod inte vad jag hade gjort för fel. Tac!k |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.