AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.030

Bränsle och reläfråga (elfel?)

Okej, nu kommer en lång och krånglig fråga, men om någon kunde förbarma sig över min stackars bil.. :)

Bilen (325 93:A) vägrade starta efter en natt i varmgarage. Aldrig varit något problem med gången tidigare, så jag blev helt paff när den vägrade. Efter att ha gissat på bränslepumpen gav jag denna lite behandling (läs: stryk) och fick på så sätt igång bilen nån dag till. Nu funkar dock ingenting längre.

Referensbilder: Länk
Länk

Min felsökning har resulterat i följande:

# Med relät i hållaren har jag 12v på den VITA kontakten vid bensinpumpen, inte på den svarta.
# Med relät borta och "fulkopplat", trådstump i sockeln från stift 30 till 87 (vill jag minnas) har jag 12v på BÅDA kontakterna vid pumpen. Det blåa relät utanför säkringsboxen på bilden.
# Lägger jag ström (från batteri) på stiften under den svarta kontakten händer absolut ingenting. Tyder på att pumpen är kass?
# Lägger jag ström direkt på relät så sluter det.

Det är ju iallafall minst en sak som inte stämmer här; om relät sluter så borde det bli ström på kontakten vid pumpen, och om relät var kass borde pumpen funka med separat strömmatning eller bygling i reläsockeln.

Konkreta frågor: Ska det vara ström på båda kontakterna vid pumpen, och vartifrån styrs detta?

Och vad är det jag missar, kan t.ex. ett kass bränslefilter hindra bilen att starta bara sådär "pang bom", helt utan förvarning?
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
jepp det ska vara ström på båda kontakterna, ena går till nivågivaren den andra går till bränslepumpen.. men det ska ju inte va späning till pumpen om inte bilen är igång eller du vrider på startnyckeln... be nån vrida på nyckeln samtidigt som du mäter...

Min förra pärla :-)
Länk
Men tjena vad enkelt. (och lätt att missa uppenbarligen)

Lustigt dock att man alltid hör att bränslepumpen ska köra nån sekund när nyckeln är i läge 2. Det har jag även varit med om själv.

Nu ger kontakten som sagt endast ström när startmotorn går.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Pumpen gör så för att bygga upp trycket igen, trycket sjunker alltid en aning när den är avslagen, då startar den mycket lättare, skulle den inte göra så skulle den gå runt några varv och SEN starta - vilket är onödigt.

Går pumpen en stund när du är på läge 2 fungerar pumpen & allt sån't tjoller. Då är det något annat..

Prova dra runt motorn OCH spreja in startgas i insuget / bensindimma. Tänder den till då , jadu, då är det ju soppan som inte kommer dit, gör den inte det då är det ju tändningen /styrfel.

Metodiskt! metodiskt!

Mekaniker i Umeå, skrik till om ni behöver hjälp :)
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
lyfter tråden..Kom du fram till vad felet var?? skulle vara intressant att veta då jag har liknade problem!!
Ja nu är det ju hundra år för sent, men det var pumpen som var kass.

Kul att biltema började sälja såna tokbilliga veckan efter.. X-)
Ja
63
Jampman
325i coupe -93
jo jag kom fram till samma sak efter lite mätande :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.