|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
BjörnB>>>Ja...Därför att "trådskaparen" ville diskutera just den jämförelsen...ev. ;) Mvh Janne. |
|
|
Visst vill han det, men jag tycker det är så helt olika bilar att en jämförelse blir ganska konstig. Varför köpa en ny Gant skjorta när du kan köpa en lika bekväm på Myrorna för 30:- ? Men ok då: -En S80 är nyare och förmodligen mer problemfri. Det är en säkrare bil. Du kan ha bilen i ca 15år innan den är lika gammal som e32 är redan idag. -BMW:n är billigare att köpa och äga. |
|
|
Hehe nej jag ville nog inte diskutera E32 vs S80. Däremot skrev jag det som ett hypotetiskt exempel att JAG inte kunde förstå varför man väljer en 10 ggr dyrare S80 framför en bättre beg E32. Var inte meningen att det skulle bli en diskussion om just det. Snarare varför E32 står så otroligt lågt i pris. Även om en E32 är dyrare än snittet så kan man ju använda pengarna man får över vid köp av en E32 till driftunderhållet istället för att finansiera värdeminskningen vid köp av en dyrare likvärdig bil. Men det är ju marknaden o efterfrågan som sätter priset. mvh |
|
|
Jabbal; Annat var det med ägaren av en 9 år gammal Volvo 940, som jag möte i min mors parkeringsgarage, där jag höll på att montera sidoblinkers på min nyimporterade 15tkr, 13,5 åringa 735i E32, han var mäkta imponerad över den då en generation gamla 7: an, jag tittade förvånat på honom, hans 940, var värd 3 gånger min 735: a, så jag tror inte det är garanterat att det är rädsla över att det är en kriminell som dyk upp i villaområdet, en 8 färgad Ford Transit, av modell 1 månad innan skroten, gör det men en fin E32, glöm det. Mvh Stephan |
|
| Ärligt talat så tycker jag inte att dom "skänks" bort i sverige i alla fall. Billiga vrak finns det gott om. Men hur billigt blir det när man har fixat felen? Fina bilar kostar "pengar": Länk | |
|
PowerMac, de som har fina e32 försöker iallafall få ut "pengar"...:) |
|
|
Stavros Du kan ju inte använda pengerna om du är förlamat efter en krock t.ex. eller efter en avåkning p.g.a avsaknaden av antisladd, därför väljar folk att lägga pengerna på en nyare säkrare bil alla är ju inte entusiaster som vi. Det har ju hänt oerhört mkt. dem senaste 15 åren inom säkerhet. Än idag har bara dem allra nyaste BMW 5* och dem flesta saknar otroligt nog fortfarande aktiva nackskydd. Missförstå mig inte jag gillar BMW som fan även dem gamla, men att gammel 7-serie från 80 talet skulle vara ett bra begagnat köp kan nog endast en händig BMW entusiast försvara. Det talar ju priserna sitt tydliga språk om. |
|
|
att välja bort E32 pga dålig säkerhet låter främmande för mig.. klart att allt är relativt, jämför man den med en ny E65a eller liknande är säkerheten kanske inte så hög, men jämfört med bilar som är lika gamla eller i samma prisklass skulle jag gissa att den är hög.. att de låga priserna på denna modell har att göra med dåligt krocksäkerhet verkar inte relevant.. |
|
|
e32 är säkert krocksäker om man jämför med medelbilen från 80-talet. Men jämfört med en medelstor bil från 2000-talet så saknar den som sagt ABS(?), antisladd, bältessträckare, en hel del airbags, karossen uppbyggnad är inte lika väl utvecklad mm mm. För mig är iallafall säkerheten det främsta skälet att inte åka allt för gammal bil. |
|
|
J.L Jämfört med Volvo o Saab från samma period tror jag inte den står sig så bra, men jämför man med mindre bilar är det förstås alltid bättre att sitta i stor tung bil självklart det håller jag med om. Jag skulle dock inte vilja köra min dotter till dagis i en 7-serie från 85 på vintern i alla fall. Därför sålde jag oxå min e30 och köpte en i alla fall lite nyare e36 med asc+t airbags mm. även om det fortfarande kan bli bättre kändes det ändå bättre för samvetet. Skulle jag köpa en e32 skulle det vara som en entusiast bil man körde ner till havet med på en söndag eller på BMW träff med inget annat för min del i alla fall. |
|
|
E32an har ofta 1 eller 2x airbag, ABS som standard, bältessträckare samt antispnn så de tillhör garanterat de säkraste man kan åka i från den tidsepoken. En lika gammal volvo eller saab är också relativt säker, men har förmodligen inte lika mkt säkerhetsutrustning... jag skulle absolut inte känna mig osäker i en E32, dessutom har den ett viktövertag jämfört med dom flesta bilar som rullat på svenska vägar.. Att äldre BMW skulle ha dålig krocksäkerhet gäller nog i första hand E30 och E36, dom större är bra i förhållande till åldern.. BMW CS #5139 |
|
|
Angående säkerheten på E32, den har alltid ABS-bromsar, oavsett marknad, oavsett version, krocksäkerheten är hög, även jämfört med Volvo och SAAB, när en E34 utan airbag gick in i muren i ca 50km/h, med halva fronten, så fick den mycket bättre resultat än för en Volvo 740 utan airbag, detta test gjordes av Auto Motor und Sport 1990, vid samma tillfälle, Opel Omega, Honda Legend, Nissan Maxima, Fiat Croma och MB W124 åkte också in i muren, med i bland mycket dåligt resultat, undvik Honda Legend 85-90, den är gjord i papp, detta var alltså långt före Euro N-Cap, dom var pionjärer, men tillbaka till E32, E32 och E34 är jämngamla, så att tro E32 är sämre än E34 är långsökt, köpa en E32 med airbag är ett mycket bra säkerhetsval i prisklassen 15-30tkr, om ni ä intresserade kan jag lägga upp, dom exakta resultaten från krocktesterna, finns även om SAAB 9000 CS och Volvo 850, som var bättre än 740, som var förvånandsvärt dålig, även om den var tillsammans med MB W124 och BMW E34 i topp tre. Mvh Stephan |
|
|
M34ever: Ja självklart har du helt rätt. Säkerheten är naturligtvis det viktigaste egentligen. Om inte annat säger man det när man ligger på sjukan svårt skadad. Men jag skulle tro att E32 ligger på medelsäkerhet i dagens rullande vagnpark. Tack vare vikten. Stephan735i: Länka gärna lite krocksäkerhetsstatistik. Sånt är alltid intressant! mvh |
|
|
E32, liksom E34 och E36, klarade sig ypperligt i AM&S tidiga krocktester från 90-talets början när bilar frontal/offset krockades mot en betongmur. Bilarna kontruerades säkerhetsmässigt för att enbart klara dessa prover. Tyvärr lades det inte ned särskilt mycket energi på att få dem säkra vid kollision gentemot andra bilar eftersom det inte fanns några sådana krav förrän Euro N-cap började i mitten av 90-talet. Som bilist har man sällan möjligheten att välja vad man vill krocka med, men E32 styrka är som tidigare nämnts dess vikt. Men jag sitter likt förbannat hellre i en S80 med tygklädsel utan taklucka om olyckan är framme :-) |
|
|
Kristoffer; Auto Motor und Sport krocktestade MB W140 mot Opel Corsa B, Audi A8 D2 mot VW Polo 6N, men allra först MB W124-MB W124, dom sistnämnda var ett test för att se vilken skillnaden airbag gjorde, jag minns inte exakt, men W124: orna bör ha varit innan airbag blev standard på MB modellår 1993, hösten 1992, skulle gissa på 91, eller något sådant, W140-Corsa B, runt 1994, så jag kan inte hålla med dig om att krock bil mot bil, uppmärksammades med Euro N-cap, Folksam var också mycket tidiga, med bil mot bil, dom krockade en Volvo 745-86 mot en VW T3 Transporter/Caravelle, detta var nog till och med, ett bra tag innan AMS, skulle gissa runt 89-90. Vilken bil hade ni valt att sitta i vid en frontkrasch i ca 50km/h? Volvo 745 eller VW T3? Resultatet var oväntat för Folksam, dom hade satt sin sämsta krockdocka i den bil dom trodde skulle kollapsa helt, den dockan var utan skador, när röken skingrades. Ska jag välja personbil att sitta i vid en krasch, blir det utan tvekan MB S-klass W/V221, hade alla en sådan i Sverige, med bältet på, skulle dödsfallen i bilar, vara mycket nära nollvisionen mål. Mvh Stephan |
|
|
Stavros; Här är resultatet på E34, fanns på e34.de... Länk dom övriga får jag fram från mina Auto Motor und Sport, tyvärr något spridda, så det kan ta lite tid. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.