|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
M34ever; Sant, så sant. Dessutom bjuder ju en S80 eller annan nyare bil, tex E60 på hyfsat förutsägbara kostnader och bra driftsäkerhet, något ingen e32 för 20 lakan kan ståta med. |
|
|
Jag tycker Volvo S80 är ett skämt :) Visst,säkerheten är viktig,men aldrig att jag köper en S80 för x-antal hundraprocent mer pengar än en E32:a.Hur trist bil som helst.. Framhjulsdrift,klossigare(fulare) former trots "ny" konstruktion osv. Livsfarligt med framhjulsdrift om man tänker på "aktiv säkerhet" anser jag dessutom.. Bilar med framhjulsdrift är bara det en felkonstruktion som borde förbjudas idag,enbart till för att få billigare montering för biltillverkarna anser jag :) Vill man bara ha super säkerhet som "ledstjärna" så fattar jag inte ;) varför inte "vi" alla kör en Hummer eller nå't liknande isf ;) Allt här i livet handlar om kompromisser,också i bilvalet(för de flesta). Men visst kan man tycka att jämförelsen med S80 är lite att ta i om man tar in "bäst möjliga passiva säkerhet" i valkriterierna och låter köpet helt styras av det och struntar i resten.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T Alla priotera vi olika jag pritotera min familjs liv högre än att sladda runt med en sunkig 7-serie i alla fall, om jag måste välja mellan de två. Jag tycker oxå man får mkt. bil för pengerna men jag är inte lika oförstående över att folk väljar något annat mer (drift)säkert som trådskaparen är. Att du anser S80 för ett skämt förstår jag inte tycker man får mkt. bil för pengarna om man inte enbart räknar in bakvagnsladdar? |
|
|
Men nu får man ju ingen S80 för 20 000 kr heller så jämförelsen haltar. Mvh Johan |
|
|
M34ever>>>Tja...Vem har pratat om "sunkig" 7-serie? Angående "bakvagnssladdar">>>Nä,men räknar man in "framhjulskas" så är det betydligt mera oroande på en S80,vilket medför lika fullt trist o tråkigt uppträdande mht säkerheten ute på vägarna. Sedan så fanns det förnämliga antisladdsystemet på många av 80-talets E32:or benämnt ASC,vilket jag t.ex har på min "sunkiga" 7-serie...Så för min del så kan du glömma bakvagnssladdar, OM jag nu inte kopplar bort detta system,vilket går med en knapptryckning :) Sedan så har jag också ett system som "Volvoägare" börjat skryta om på sistone>>>Drive by wire,dvs "elektronisk gaspedalsåterföring till gasspjället"...M.a.o. jag har ingen gaswire till gasspjället. Bara som exempel att man får en "hel del" intressanta "grejor" om man köper "rätt" E32:a. Så vill man ha elektroniska finesser som en modern bil har så letar man upp en fin E32.a med "lite extra" och åker vidare i den "kungligt billigt"..+ att säkerheten ju inte är "allt för dålig" dels pga tyngden i en 7-serie E32:a Men att folk prioriterar olika är ju naturligtvis sanning. Mvh Janne. |
|
|
På vilket sätt gör Drive by wire en e32 en säkrare bil än en volvo s80? Och var exakt skryter Volvo om att de använder detta? På E46 introducerades inte detta förrän from M54 motorn 2000-2001. Dvs ingen gaswire alls utan elektronisk trottelöverföring från gaspedal till gasspjäll. Det är den definitionen på drive by wire som finns. På E32 sitter det bara ett elektroniskt styrt gasspjäll vilket för mig inte är drive by wire. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Janne Som sagt jag tycker oxå det är en prisvärd bil men jämförelsen med en S80 tycker jag haltar rejält. Dessutomen är ju alla dina "fantastiska" finesser snart 20år gamla det är väl därför värdet på begagnade e32or är som det är och folk väljer en mer driftsäker bil. |
|
|
M34ever>>>Visst finns alltid en "risk" att diverse elektroniska finesser "trilskas" efter så lång tid men faktum är att alla finesserna på min E32.a fungerar fortfarande trots snart 30000mil...Kvalité. wendtan>>>Har sett det i någon Volvo reklam ang. "drive by-wire",kommer inte ihåg exakt var det var jag såg det,men jag reagerade iaf :) Sedan så har det ju inget direkt med säkerhet att göra ,men iom att min e32.an har ASC så blev det automatiskt "drive-by wire" på denna E32. Jo...Jag har ingen gaswire alls vilket kanske framgick dåligt i det tidigare svaret av mig.Dvs>> Drive by wire anser jag att det benämns som det som är monterat i min vagn. Mvh Janne. |
|
|
Janne Men risken är större att det ska börja strula p ådin bi län en S80 därför väljar folk INTE en e32or. Mn pappa har precis såld sin 735i -89 och den var långt i från felfri nu har han köpt en NY Citroen Picasso HDI Snacka om annorlunda byte:-) men han åker snålt o problemt fritt numera. |
|
|
Hmm...Vete tusan om det är större risk med strul på grejor som fabrikanten la lite möda på att det skulle hålla, och det har BMW gjort på 7-serien under 80-talet iaf,vet om en hel del S80 som har problem med sina "moderna" "elektroniska gasspjäll" idag hur som helst... Men visst finns risken... Den finns alltid ,oavsett "ny" bil eller inte.. Visst finns problem på gamla E32:or, men dit hör vad jag vet inte så "fruktansvärt"mycket el-problem... Mvh Janne. |
|
|
När jag refererar till E32 menar jag M30 bestyckade E32..Främst. Mvh Janne. |
|
|
Det är klart att det inte finns något annat "objektivt" svar på frågan om billiga e32:or än att det inte är en eftertraktad bil. Om det sedan bygger på fakta eller missuppfattningar från marknadens sida det kan var och en ha sin egen uppfattning om. Rent generellt kostar gamla lyxbilar mycket pengar i soppa och reparationer och därför är de oftast billiga att köpa. För BMW tycks gälla att statusvärdet hålls uppe fram tills att bilen är 5-6 år gammal, sedan avtar det snabbt. Det här har förstärkts kraftigt på senare år pga. den höga direktimporten, det har helt enkelt importerats fler bilar än vad marknaden är beredd att svälja. Sedan verkar 7-serien ha hamnat i en konstig "mellanställning" mellan vanliga bilar och lyxbilar. Tillräckligt dyr i drift för att avskräcka många begköpare, men inte tillräckligt fin för att hålla ett högt pris. Gamla Jaguar XJ40 kostar i allmänhet mer trots att kvaliteten var sopig fram till 1992/93. Detsamma gäller för gamla MB S-klass som tycks hålla värdet bäst. Synd för ägarna, men vill mman ha en fin entusiastbil med mycket bruksvärde går de ju att köpa för två ruttna lingon. Och som det brukar vara med BMW är det de små prestandamodellerna som håller värdet bäst. Gamla E30 (M3 och 325) annonseras ju ibland ut till sinnesslöa priser. Don't dream it, drive it |
|
|
Precis som "tretretti" beskriver det så vill marknaden inte ha E32:or, därför skänker folk bort dessa vagnar...Naturligtvis är det så. Men som jag sagt tidigare så är t.ex. "statusjakt" för många viktigare än att köpa en bra bil :) Återigen>>>Man får mycket bil för pengarna i dagsläget om man handlar rätt E32:a. Mvh Janne. |
|
|
Om man nu vill vara petig så är inte ASC ett antisladdsystem. Sedan är min erfarenhet från min tid som E32 ägare (2002-2005) att det finns vääldigt få fina E32:or. vill man ha en fin och fräsch E32 köper man inte den för 15 lappar. Håller med om att rätt ex är mkt bil för pengen. Salesman |
|
|
Salesman>>Antispinn skulle jag naturligtvis skrivit :) Mvh Janne. |
|
|
Jag tycker det är helt ok att e32an är billig i inköp så man kan åka första klass för en struntsumma.Och allt snack om s80 är en bättre bil?bättre på vad?Falla i pris eller.Hällre 10st 740 på gården än 1 s80:) min åsikt. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
| En S80 fraktas man i, en BMW kör man o njuter.Länk | |
|
WAN>>>Du utklassar ju S80 ca 70 000ggr med din vagn :) Jämför man med åttiotalslyxlimon E32 så kanske en del kan tycka att en "modern" S80 "ger mer" av t.ex tillförlitlighet o säkerhet+status och prioriterar därefter. Mvh Janne. |
|
| De flesta exemplaren har ju rätt många mil bakom sig vid det här laget. Det är väl ganska mång som känner viss tvekan inför bilar med över 20 000 mil bakom sig. | |
|
Varför jämförs e32 hela tiden med S80? En relevantare jämförelse borde väl vara Volvo 960? Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.