AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.639

Varför varför skänks E32:orna bort?

Sida 1 av 3
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Länk

Kan någon förklara för mig varför E32:orna står så otroligt lågt i pris. Jag begriper det bara inte. Enligt mig kan man inte få mer bil för pengarna! Är folk så dumsnåla att de hellre köper en Volvo S80 för 150 000kr när de kan få samma komfort till 1/10 av priset. Ja, jag begriper det bara inte.

Å det var därför jag köpte en E32:a i julklapp till mig själv. Å herrej-vlar vad det ska åkas med den i sommar. ;)

mvh
Efterfrågan styr priset. De är helt enkelt inte en eftertraktad bil, Gemene man ser den väl som törstig, dyr att serva, dyr att försäkra. 7 seriens andrahandsvärde hör ju till Bmw famlijens absolut sämsta.

Var glad åt att de går att fynda gamla 7:or istället :)

De är inte dumsnålt att köpa en S80 om du frågar mig, inte alls faktiskt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
E32:

-Drar en herrans massa bensin (skrämmer spekulanter som letar bilar för 20kkr)
-Hutlösa försäkringskostnader (skrämmer spekulanter som letar bilar för 20kkr)
-Hutlösa underhållskostnader, desutom frekventa (skrämmer spekulanter som letar bilar för 20kkr)

Dessutom ser den rejält daterad ut vid jämförelse med E38 (som inte heller ser särskilt modern ut idag).
Mycket är förutfattade meningar;

Törstig? 1600kg Manuell 735i drar 1,2-1, 25l/mil 95okt, jämför det med 1300kg 520i E28 som drar 1,1-1, 2l/mil 98okt, 900kg VW Scirocco GTi 1800 drar 0,85-0, 95l/mil 98okt, 1600kg 540i E34 6vxl drar 1,2-1, 3l/mil under liknande förhållanden, jag tror en 13-1400kg Volvo 240/740 skulle dra något liknande, alltså inga nämnvärt ökade bränslekostnader vid val av 6 eller 8 cyl E32, åtminstone inte tillsammans med manuell växel, jag kan säga att jag är mycket besviken över bränsletörsten på min 520i E28, hur kan det vara möjligt att den drar nästan lika mycket som en 161hk starkare V8 E34? Dessutom vill den ha 98oktan!

Höga försäkringskostnader? Ja vid val av halv eller helförsäkring, köper man en 10-25tkrs E32, kan man kalkylera med riskerna för total frånvaro av försäkringskostnad, om nu inte 6-8tkr i halvförsäkring är okej.

Höga underhållskostnader? Ja vid köp av fel exemplar, är chassi, drivlina, A/C i okej skick är inte dom övriga servicekostnaderna speciellt höga.

Utseendet visar sin ålder, men det är fortfarande en vacker bil, personligen har jag svårt för Volvos "nya" utseende, så den som matchen vinner E32 lätt, även om S80 är snyggast av S60 och V70N, men det kanske är fel att låta mig jämföra i och med att jag tycker både 850 och 740 slår nya Volvos i utseende, tacka vet jag Flamröd 850 R och Ljusblåmet 740 Turbo 16V-90, där är några Volvos som jag inte skulle skämmas att äga.

Svårigheten är att hitta en bra E32: a, helst manuell, så det är inte alls konstigt att dom flesta köper en yngre bil oavsett märke, för det är inte roligt, när ens bil behöver verkstadsbesök varje månad, som ändå risken är med äldre bilar.

Som vanligt är detta mina åsikter, och jag HAR lätt fobi för Volvo, kanske är det delvis på grund av spenderat 8år ”inte i sträck;)” i en Mörkbrun 244GL-79, den slutande sina dagar i ett träd ”stulen”, körd av en rattfull tonåring, så någon rättvisa finns det;)

Mvh Stephan
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Inte utan att man blir lite sugen på att göra sig av med E30in och komma upp en storlek.

Stavros:
Du som kör både E30 och E32 tycker du det är något som låter vettigt eller kommer jag sakna E30in? :)

Enligt modellguiden fanns det 2 st varianter av 730 1993, en med 6a och en med 8a. Någon som vet vilken denna är?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Kollade upp lite om ägaren.
Verkar lite konstigt det här, Annonsören uppger sig heta Fredrik, Telefonnr i annonsen går till en Peter i Älvsjö. Smsar man VV så står någon vid namn Ferenc kis Balazs i skärholmen som ägare. Jag förstår inte riktigt...

/Fredrik

hehe

Den är reggad med 138kW = 188hk.
Stephan: Du har helt rätt i att E32 dåliga andrahandsvärde baseras på förutfattade meningar men hur man än vänder och vrider på saken så är det ju den sk. marknaden med sina förutfattade meningar som sätter priset.

För de flesta av 20kkr bilspekulanterna är ekonomi A och O, dessutom saknar många av dem intresset av motorer eller bilar (de lägger ju bara 20kkr på bilköpet!). Väldigt många av dem resonerar istället: desto mindre lyx eller cylindrar ju bättre. Därför är en VW Golf II mer eftertraktad än en rostfri 735 med manuell låda och skinnklädsel.
Sen om de har roligare bakom ratten är en annan femma :-)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ILiveToRide:
Tackar, då tror jag att jag inget ska ha:)

/Fredrik

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Andersson_CSI: Nu ska det sägas att jag bara kört 735:an 5 mil än så länge. Men de 5 milen var underbara. Å jag behåller E30:in parallellt med E32:an. Just bara för att E30:in e så förbannat kul att köra och att jag vet att jag skulle sakna den om jag sålde den. Det är inte mycket som mäter sig med E30 i ren körglädje!

Jag kan inte rekommendera dig att sälja E30:in till förmån för en E32. hehe
De är så pass olika att man måste ha dem båda! :)

Har du plats o lite pengar till övers så köp en E32 till sommaren. Skynda fynda!

mvh
Då är det alltså den "gamla" 730:in med 6:a. Jag noterade att den har den smala grillen vilket väl tyder på det också. Jag trodde alla 93:or var med V8 men den gamla kanske tillverkades parallellt det året?

Mvh Johan
Skapligt pris ändå om det mesta fungerar får man väl säga.

Mvh Johan
E32 fanns som årsmodell 1992-94 med 2st 3 liters motorer "inte hela modellåret för M60” jag har inte någondera, det närmaste jag kommit var en manuell 730i M60 med lös upplyftningsbar passagerarairbag, den hade även ytterligare några anmärkningar, så jag avstod från att köra den, jag var mer än nöjd med kraften i min 735i, och tror därför att 730i M30 5vxl bör vara okej eller är M30 B30 så pass mycket svagare/sämre?

Kristoffer; Visst är det marknaden som sätter priset, och det är inget konstigt annat än i Nord-Korea, men marknaden är ju du och jag och vi går att påverka, om jag hade fortsatt vara insnöad VW/Audi fantast hade jag inte fått reda på vad det innebär att vara BMWägare, att många delar i ägandet inte är dyrt, till exempel tror jag att ägande kostnaderna för en Golf III VR6 inte är speciellt mycket lägre än för 540i E34 V8, trots mer än dubbla nypriset, jag är förvånad över hur liten skillnad i förbrukning det är mellan en V8 och 6 eller 4,5 cylindriga bilar, så jag tror att det är en kvalificerad gissning att många är ovetande över totalkostnaderna för BMW jämfört med andra bilar, med upplysning går det att förändra världen;)

Mvh Stephan
Ytterligare en faktor är nog också att bilarna ser ganska gamla ut, är inte så många svensson som vill ha en sådan ståendes på gården. De har helt enkelt en dålig stämpel, den skicker förort och pizzeria.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
För mig stinker E32 tyska stressade feta direktörer från det glada 80-talet forserandes i 200+ km/h på Autobahn.

Det var tider det

Jabbal; Det tror och hoppas jag är en kraftigt överdriven fördom, funderar folk så mycket över en så liten detalj som en bil, tänkt om jag har vita skor, eller en illgrön hatt, undra hur mycket grannskapet pratar då? Jag tror folk om bättre, det gör jag verkligen.

Mvh Stephan
Inte så konstigt att e32 är billig att köpa. Den är

- dyr att serva och reparera i förhållande till majoriteten av alla fyrcylindriga svenssonbilar typ Volvo 940, Saab 900, Golf III och dyl
- den drar markant mer bensin än en typisk svenssonbil. Kör man 200mil/månad och jämför en bil som drar 0,9 i snitt mot en som 1,25 gör det (0,35*200*bensinpriset) varje månad
- den är dyrare att försäkra än en svenssonbil

Köper man bil för 20KSEK är driftskostnaderna viktiga helt klart. Att e32 skulle ha likvärdiga ägandekostnader som svenssonbilar köper jag inte även om jag håller med om att skillnaderna och skräckhistorierna ofta är överdrivna.

Logiken att gamla lyxbilar är billiga i inköp gäller fö inte bara BMW även om det kanske är det märke där det är mest tydligt.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja...Grabbar nu får vi nog "besinna" oss en smula ;)..Dyr att serva???...Ähh,lägger till ett frågetecken till>>>? :)

Servicekostnaden är endast en bråkdel av vad det kostar att serva en S80 eller V70 eller en Audi eller "vad som helst" annat anser jag..

Gör du servicen själv dessutom(vilket jag förmodar att de flesta E32 ägare gör) så kostar den "löjligt lite" anser jag..Inga märkvärdigheter alls enligt mig.¨

Klarar man av?!? att bilen "stinker förort o pizzeria" som någon skrev, så åker du kungligt för en liten peng.

Mvh Janne.
simon_en; Som jag skrev E32 drar inte speciellt mycket mer om man jämför med andra stora bilar, typ Volvo 740, min 520i E28 som ändå måste betraktas som en svenssonbil drar 0-1dl mindre, på samma körning, alltså inga pengar att spara, vill man ha en stor och bränslesnål bil i prisklassen finns det inte mycket att välja bland, Audi 100 90hk är en av få, men då har den som sagt 90hk, Opel Omega A 2,0i är en annan, men gamla Volvos är inte snåla, yngre Volvos är mycket bättre, mitt jobbs V70N 2,4aut drar ca 2-3dl mindre än våra tidigare 245 aut, så det har hänt en del.

Att jämföra med Golf är fel, det är en helt annan biltyp, som självklart är billigare i drift än en stor 7: a, så mot småbilar som Corsa, Polo, Golf, Corolla, Civic förlorar 7: an stort i ekonomironden, inget snack, men mot 240/740 står jag fortfarande för att skillnaden är liten, om vi jämför "head on" manuell 6 eller 8cyl E32 med a/c mot Volvo 740 manuell med a/c.

Mvh Stephan
Helt klart åker man kungligt, helt klart är det en snygg bil, men det flesta vill nog undvike den betonggetto-look en gammal sjua medför, jag har många gånger varit med om att medelsvensson i förorterna pekar på en gammal sjua och undrar "vad gör den där i mitt fina grannskap, nu är det någon som planerar inbrott". Trist men sant.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Hur säker är en e32 jämfört med en S80 märkligt det aldrig är någon som nämnar det hur priotera ni? Ska du skjutsa små barn till dagis varje dag eller kör du drygt 2500mil om året kanske inte valet är så svårt. Klart man hellre krockar i en 7-serie än en micra men jämförelsen med s80n tycker jag är ett skämt. Volvon är ju en förebild i säkerhet vilket knappast BMW är kända för

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.