|
|
|
|---|---|
|
Satt och läste era inlägg ang Masintvätt med borste. Aldrig!! tycks majoriteten säga här. Men min fråga är då. vad är det som förstör lacken mer än borstarna? Rengörningsmedlen oxå? Vilken typ av borsttvätthallar har ni erfarenhet av, då det inte tycks vara någon som tvättar sin bil en en hall med bostar. Hur kan ni då veta att dessa förstör lacken? Själv tvättar jag min bil hos Statoil, och i en tvätt med "mjukborstar" Dvs en typ av väldigt mjuka gummiflärpar. Hur dessa gummiremsor kan repa en lack det är för mig en ja..... Att de hårda fiberborstarna gör skada det förstår jag. men mjukt gummi???? //Micke | |
|
När någon kör in en Land Rover lerig ända upp på taket i biltvätten, var hamnar all grus o lera? Jag vågar garantera dig att oavsett hur mjuka dom där fiberborstarna/gummiremsorna är så är dom inte 100% rena när du kör in din bil där. Iregel har de dessutom återanvändning/rening av vattnet på sådana anläggningar, dvs högre salthalt i vattnet. En form av maskintvätt är förhållandevis ofarlig, de är den med bara högtryck, då blir de o andra sidan inte rent heller. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Arnold Braunschweiger |
Här står en del man kan läsa: Länk It's not the fart that kills, it's the smell. |
| Fast i ärlighetens namn så gör nog amatör självtvättarna lika stor eller större skada när dom/vi vevar loss med den smutsiga svampen på lacken. Jag tror att dom flesta slarvar, eller helt enkelt inte lyckas spola rent varken bil eller svamp ordentligt innan tvätt. Som jag ser det så är självtvättens största fördel priset. Samt bilterapin och motionen... ;) | |
|
Powermac: De skonsammaste är att inte tvätta bilen alls/inte köra på vintern, men hur kul är det? :) De finns säkert personer som kan skapa mer skada än en maskintvätt med sina tvättsvampar som inte blivit utbytta sen tidigt 80 tal. De har dock sig själv att skylla. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Länk Dessa borstar har tvätten där jag tvättar min bil. Carlite! /7Micke |
|
| Vintertid så tvättar jag bilen utan svamp eller borst. Bara kem-gojs och högtryck. Det blir oftast acceptabelt och med tanke på att bilen blir smutsig så snabbt igen så fär det duga för mig. | |
|
Självklart är jag lika rädd om min bil som ni andra! Tjejen och jag svor inför.. till tidigare ägare att vi aldrig skulle tvätta i maskin, då bilen endast har varit handtvättad sen ny. Men när jag räknade på priset för en GDS och en hall med föravfettning och allt man behöver för att få väck Saltet, så valde vi en Maskinhall med just Carlite borstar i. Tidigare ägare har gått mycket hårdare åt lacken med handtvätt än vad maskinen har gjort under Fyra tvättar på två månader. Huven har rejäla "tvättsvamps" repor eller har hon sluntit med polermaskinen och gett klarlacken en rejäl omgång. Suck! Så det blir Maskintvätt för min del. Trots allas rop om att man skall undvika det. 200:- för Allt. En GDS kostar 70-80:-/tim Plus Avfettning m.m Det Blir nästan 200:- det med. /Micke |
|
| Jag betalar 35kr för en tvätt vintertid med kem och högtryck. Betydligt billigare än något annat. OK GDS (FDS) är ofta smutsiga och dyra i alla fall här i GBG. Dom har jag lärt mig att undvika vid tvätt. Billigaste maskintvätt är nog hos Shell efter 21:00. Då har dom halva priset på tvätt. | |
|
Shell här i Halmstad har oxå halva priset efter 21, men de har en gammal maskintvätt med hemska borst!. Deras högtryck har jag testat där. Värdelös. Det är på Preem de tar en 70-80:- tim. 35:- är ju ett gott pris! :o) |
|
|
...japps Shell efter 21 är det billigare -vs- bästa alternativet. Dock är extra avfettning, en stund innan, att rekommendera. Jag kör iofs alltid GDS, men lägger olika mkt tid beroende på vilken bil samt vilken väderlek det är ute (vardagsbilen Opel Astra 1,6 16 V eller Z3:an) Sist vi skulle tvätta Opeln i maskintvätt slets båda sidospeglarna av... sh*t!!! Detta vara i somras och besannade bara mina förutfattade sura karameller kring borsttvättar: - Aldrig mer!! Rent tvättekonomiskt bryr jag mig inte det minsta. /Putsnissen :-) ______ Joel - Länk |
|
porta |
Här i stan(Piteå) kostar det inte mer än 150kr att lämna in bilen hos en rekondfirma för att få den handtvättad. Bilen kan vara hur skitig som helst när du lämnar in den och är alltid ren när man hämtar den. Hur enkelt som helst. |
|
Det finns lite högtrycks tvätt hallar i Sthlm eller utanför... Glädjens biltvätt har även maskin tvätt.. Med hög trycks tvätt tar man själv i högtryck slangen och spolar rent. det finns 4 olika högtrycks allternativ 1. med lösningsmedel 2. rent vatten 3. med varm vax (vatten av visande) 4. med varm glans medel (vatten av visande) kostar en 10:- per 1,5 minut. för mig kostar en ordentlig tvätt ca 40-50 kr. tot. men denna tvätt hall gör sig bäst på sommarhalvåret dock!, På vintern är det värt att notera Kvaliteten på avfettningen är inte den besta och lämnar en hel del kvar att önska sig. tar man med sig en tvätt svamp och svabbar av bilen en omg så kan man få riktigt bra resultat, men det motverkar syftet med denna tvätt, SNABBT och BILLIGT... finns i Nacka och i Upplandsväspy avfarten bredvid en jet mack. De har även kontant korts betalformer som laddas upp med pengar och sedan kan man anv korten efter behov (mycket smidigt samt att dem då även är rabatterade) // rop the cleaner |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.