AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
792

325 -89 går ojämt, vaför?

325 -89 Går ojämt/rycker innan den når arbetstemp. Vad kan det bero på?

Lite närmare förklaring.
Går som den ska på tomgång.
Går bättre desto varmare den blir. (Full arbetstemp och problemet försvinner)

Bilen är nyservad med bla fördelarlock, rotor, tändstift. (Felen fanns även innan service)

Några förslag?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Kan inte ge någon definitiv lösning på problemet, men en orsak som verkar ganska vanlig är tomgångsmotorn som pajar, den ger extra bränsle vid kall motor och sitter på insugsslangen, ser ut som en svart tub med elektrisk anslutning på och innehåller en extra bränslespridare. Fungerar denna inte korrekt så kan denna vara källan till problemet.

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Sitter det en spridare i tomgångsmotorn? Är det inte styrboxen som ger mer bränsle när motorn är kall?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag skulle nog gissa på att den blå Tempgivaren strax bakom termostathuset lämnat in. och ger då signal till boxen att motorn har full temp hela tiden.
mät på den vid kall resp.varm motor och se om resistansen ändras,eller om den helt enkelt är totaltrasig.

Sittter det förresten spridare i tomgångsmotorn?!

jag fattade det som att den styr extra luft och därmed höjer varvet något vid kall motor? och att elektroniken styr kallstartstillsatsbränsle via spridarna?
Ska testa tempgivaren har funderat på den jag också.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Äh, skit också! Givetvis sitter det ingen bränslespridare i tomgångsmotorn, fick bara det för mig men efter att ha kollat på bilen så.... Pinsamt för mig men den får jag väl bjuda på.
I alla fall, tomgångsmotorn är en vanlig felkälla, men det är tempgivare också. Men brukar inte bilarna totalstrejka när tempgivarna pajat?

------
BMW CS #04839

Min bil: Länk
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
jag böt tempgivare på 944:an i somras , och bilen gick märkbart bätre även när den hade uppnåt arbetstemp , och den var inte död utan visade tror det var ungefär 100-200 ohm fel

inte bara bmw är bakjulsdrivet
Vilka värden ska det vara på tempgivaren?
Mina värden blev 4,85 kall och 0,32 varm.
Någon som har koll på värdena?
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
på 944:an så tror jag det var typ 1500-2000 ohm någonstans , men en kall motor kan ju va alt mellan 30- till 30+ , det bror ju på om det är varmt eller kalt där bilen står , och det jag menade med bilen gick märkbart bätre även när den hade uppnåt arbetstemp var , att den inte ryckte som den hade gjort tidigare

inte bara bmw är bakjulsdrivet
Visa användare
153
husse24
MB 500E
Behöver oxå veta vad värderna på tempgivaren till motorstyrningen ska ligga på kall och varm, tycker han tar lite mkt soppa i stan. Har läst det under ngt inlägg men hittar ej det!

NF
440
NFd
325im -87
Gissar mer på tjuvluft än tomgångsmotorn.

Nisse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.