AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.985

BMW 120i vs Golf GTI

Sida 5 av 6
Jaja kära vänner, her kommer avgörande domen i nesta Automobil.. Duell!

Blir kul! :)

Nummer 1 i butik 17 januari!
A-test: Mercedes SLK350 / Provkörning: Audi A4 2.0T DTM Edition / Provkörning: Subaru Impreza WRX STi / Provkörning: Citroën C6 / Provkörning: Chrysler 300C Touring 5.7 AWD / Provkörning: Audi S8 / Duell: Golf R32 mot BMW 130i / Köplust: BMW Z3 / Klassiker: Ferrari Testarossa
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fantastiskt! :)

Automobils test ska bli spännande, deras A-tester och dueller brukar hålla hög kvalitet.

Mvh,
/Wille
Automobil i lådan idag.. då har man lest duellen.. et bra reportage! Dom er kunniga på Automobil!

Vill inte skriva nån spoilers her ännu for ni som vil läsa själv..
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Man måste komma ihåg en sak
Efter köpet vem vill man ha kontakt med

BMW service m.m.

El

VW sverige?
Man betalar inte 300k för en golf tyvärr ;-), dessutom så presenteras nya civic type-r om ett par månader och det ryktas om en 250hk sug 4:a. Den lär ju sopa mattan ännu värre med golfen när det gäller körglädje och prestanda än nuvarande modell + att den sannolikt kommer att vara ganska mycket billigare.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fan min automobil har inte dykt upp ännu?

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Och R32:an plockar relativt enkelt hem duellen mot 130i. Jag har nog inte blivit helt galen trots allt :)
ro
44
roxxs
BMW 130i -06 Saphirsvart
Jo, jag tycker det acey... ;-)

Näe, R32'an är säkert en kanonbil, vilket även 130'n är (jag vet, har ju en själv)

Nu har jag varken ens sett en R32'a än mindre provkört den, men är verkligen skillnaderna så påtagliga som alla vill göra dom? Är det inte risk att skillnaderna blir högst subjektiva när det kommer till kritan?

Självklart kan jag inte vara helt opartisk då jag står på BMW's halva i frågan, men jag kan inte annat än förstå vissa när dom säger att det känns fel att betala 300k+ för en golf, men detta utan att jag kännt och klämt på nya golfen.
Jag kanske ska palla mig iväg till VW och se vad det är dom erbjuder :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
roxxs: Man kan säkert diskutera vansinnet i att betala 300++ för en Golf, och även närmare 400 (med automobil utrustning i testet) för en BMW i golfklassen (som inte ens är bättre än Golfen) ;) Ingen av dessa bilar lär köpas med insidan. Jag tänkte faktiskt åka iväg och prova 130 nu när jag har golfen över helgen. Hoppas det finns en demo någonstans i sthlms-området. Kanske kan jag bli övertalad?

Det mest anmärkningsvärda i detta test var inte att golfen vann, utan att växellådan hos bmwn blev sågad, och "lever på gamla meriter".
Coupén
Instämmer med roxxs, men jag är ju precis lika opartisk :-)

För det första så får man väl konstatera att R32 måste (?) vara en bra bil då både Automobile och Top Gear hissat den (AMS test vanns dock av 130).

Men..., jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en Golf. R32 är nästan 200kg tyngre än 130i (som är långt ifrån lätt). Den drar rejält mycket mer soppa, ca 15%, och har en (även enligt automobile) otidsenlig interiör av dålig kvalité (och fyrkantig ratt!?). Vilken bil man tycker är bäst beror nog väldigt mycket på vilka krav man ställer...

Blir säkert en provkörning av R32 framöver och då får man väl se om man skall äta upp hatten, men tills dess... 130 rules :-)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
coupén. Den "fyrkantiga"-ratten är väldigt skön och är så som de flesta racingrattar ser ut. Egentligen är den inte fyrkantig, utan bara kapad i nederkant. Otisenlig interiör? Jag minns bara att automobil klankade ner på ettans start-button (vilke även mera motor gjorde på 3-serien...). Dålig kvalité interiört måste vara första gången jag har hört/läst, VAG har väl sedan länge gått om BMW just där?

Jag blev lite besviken att det inte var ett komplett A-test på bägge bilarna. Det hade gjort testet något roligare. Verkar som om en ett-serie coupé kommer att dröja, medans en tre-dörrars kommer snart. Synd, tycker tyvärr att 5-dörrars ser lite för tam ut, även i "M"-utförande.

Ska bli intressant att testa lite head-to-head till helgen. Hoppas 130in är välutrustad, för 120in kändes väldigt snik, trots hyffsat med utrustning.

Coupén
Acey, du får läsa på igen vad automobile tyckte om den i deras tycke konstiga ratten och relativt priset sunkiga inredningen. Att VAG har gått om BMW på interiör menar du väl ändå inte. Ronden för interiör och komfort vanns ju på knockout av 130. Du menar möjligen Audi som ingår i VAG med det gäller väl inte folka, seat mfl som ligger utanför premiumsegmentet?

Håller med ang. A-test. Tyvärr får man intrycket av att testerna som görs är ganska subjektiva och tyvärr med en del faktafel. Man borde kunna göra dem mycket mer "vetenskapliga" så att det blir enklare för en läsare att utifrån sin egen utgångspunkt göra sitt val.
Jag tycker BMW burde erbjuda lite mera rendyrkade sportiga modeller, istället för bara sportkomfort.. Iallafall ställa inn bilar med M paket åt det mera sportiga hållet, t.ex. chassis, avgas och styrning. Och inte bara en massa M märken.. Så den som medvetet vill ha en ordentlig sportig bil väljer m-paket, mens dom som vil ha sportkomfort väljer utan.

Z4 ble jo också sågad av 350z i Automobil, och nu 130.. :)

Tycker jag ser det samma hända med Z4 M Coupe och Cayman S...
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Undrar lite om de som köper bil efter bara tidnings tester så skulle det va
ett stort ??? Verkar muskot det här .. Jag köpte min för jag gillade den o läste inga tester.. Gick genom många bilar o tom golf som jag inte tycker va nått specielt.. Kan bara säga att de är inget fel på inredningen på ETTAN, som spöar många bilar ..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Speed68: Tror det är få som enbart köper en bil pga biltest. Men, personligen så går jag igenom allt material, registrerar mig på "alla" forum, läser alla tester, provkör innan jag bestämmer mig. Ska man lägga 300.000+ på en bil så impulsköper iaf inte jag något :) Men alla är vi olika. Och det roliga är att det inte finns ett rätt svar här. Du är säkert supernöjd med din 118, medans någon annan absolut inte kan tänka sig en sådan bil, och tycker att A3 är världens absolut bästa bil!

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ser inte R32:an mesigare ut än GTI:n?... F.ö. ser jag fram emot en M1, där man (förhoppningsvis) tagit ut svängarna lite mera!
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Lite OT...

Är det någon som provkört Golfen med mindre motor tex 1,6 fsi?

Isf hur står den sig mot 116i?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har haft förmånen att köra både en 116i och en Golf 1.6 och personligen tycker jag att Golfen vinner rejält. Delvis beror det nog på att jag inte gillar designen på BMW:n, men även för att Golfen har i mitt tycke en så mycket bättre kvalitetskänsla, inte alls lika plastig som bmw:n

Körmässigt tycker jag att Golfen inte ligger långt efter BMW, men nog är det trevligare med bakhjulsdrivet. Men Golfen är mycket trevlig och stabil, sitter bekvämt som tusan gör man, iag jag. I BMW, som förmodligen hade standardstolar, fick jag ont i ryggen. Efter en tio dagar hade tjusningen att ratta en liten etta lagt sig. Har kört Golfen i tre veckor nu och tycker den fortfarande är rolig. Skulle gärna behålla den, som andrabil allltså! Har inte fördjupat mig i priser och prestanda så mycket men jag skulle i dagsläget faktiskt välja Golfen. Kanske för att jag redan har en bra BMW i stallet.

Niklas

Fransosen
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
För mig är Golf alltid en folka och BMW en bmw

Dessutom tycker jag att e87 är snyggare i mitt tycke

Min BMW 116i
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.