AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.982

BMW 120i vs Golf GTI

Sida 4 av 6
Coupén
Tycker också att C70 cab är lyckad. Skulle vara kul om BMW kunde kopiera lösningen till 3-serie cab. Men jag skulle inte köpa C70 om det är motor eller vägegenskaper jag är ute efter. Att jämföra C70 cab med 130 är väl en äppel och päron jämförelse? C70 220hk 5-cyl Turbo, med grundpriset 80kkr mer än 130. På vägen uppför sig väl C70 cab som en S40 (samma bil förutom taket och färre dörrar)?

Skojja gärna bort 3-liters sexans överlägsenhet men jag kan lova dig att det gör man inte på Volvo.

Det går bra att snacka om olika "drömbilar" hur mycket som helst. Men om man är intressad av att verkligen köpa en så ser ofta verkligheten lite annorlunda ut. Det är väl ofta först då som man väger samman helheten.

Acey, är det Golf GTi som lockar mest? Vad kör du nu?

PS. Inte alls BMW i "nöd och lust" för min del.
Apropå äpplen och päron....
Volvo försöker ju inte ens att tillverka en liknande motor som BMWs 3 liters sexa, dom har ju valt att gå en annan väg med överladdning.

Flåklypa
Coupén
Precis...

När tror ni första volvon med ford-sexa kommer (har ju funnits sexor för länge sedan bl a från renault men det är ju historia...).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men herregud coupén, den här tråden handlar inte primärt om 130. Och jag har väl aldrig jämfört C70 med 130? Lugna ner dig lite. Jag tror säkert att du är väldigt nöjd med din 130, och det är en väldigt bra bil, och ingen har väl sagt något annat? (förutom Clarksson kanske ;)

Just nu inget, ursprungligen så lockade Cayman, men jag blev besviken på ett par punkter där. Bla avsaknade av diffspärr. Dessutom får jag nu chansen att provköra bilar i jobbet, vilket gör vikten av en bil av den opraktiska typen nödvändigt. Kravet är nu helst 4:a dörrar, eller "hatchback"-karaktär. Eftersom jag åker en hel del skidor så hade 4wd varit önskbart, men inget krav. Jag har kikat på följande bilar; BMW 1-serien, Audi A3/A3 Sportback, Volvo V50 T5 AWD. Golfen kom in som en darkhourse av en slump. Av dessa bilar så rangordnar jag dem enligt följande (på någon slags totalupplevelse) Golf GTI, Volvo V50 T5, A3 Sportback, 1-serien, Audi A3. Just nu ligger Golfen bäst till, jag ska ge den en helg innan jag beslutar mig. Jag körde tidigare 330Ci, och innan dess en MINI Cooper S.

Angående C70, grymt snygg! Bakifrån tycker jag att man får endel Aston Martin vibbar. Interiören gillar jag, även om jag tycker att själva växelspaken, och området där omkring kunde ha varit snyggare. Det spöregnar här i Göteborg så någon körning med taket av blev det inte. Dock är bilen fantastiskt snygg med taket uppe. Betydligt mer maskulin än endel av volvobilarna som släppts nyligen.

T5-motorn gör sig bra, jobbar mycket bra ihop med den automatiska växellådan. Stolarna håller, som vanligt, världsklass. Styrningen är den bästa jag upplevet i en Volvo, och faktiskt riktigt, riktigt bra.

Ska ut en sväng i eftermiddag, men just nu så skapade den en ha-begär! Helt klart. Kommer bli roligt att ställa den emot en 3-serie coupé i höst.

Ser fram emot att testa nya Miatan snart, jag har bara hört riktigt bra om den. Även om jag personligen inte tycker den är speciellt snygg, varken invändigt eller utvändigt.

Coupén
Å andra sidan kanske det dröjer. Ford's bästa sexa (eller?) sitter i Mondeo ST220 och levererar ur 3liter 226hk med en förbrukning blandad körning på 10.4 l/mil och 0-100 på 7.6. Skulle gissa att detta är ett ganska stort dilemma för Volvo. Man vill vara premium, premiumköpare vill ha sexor men de sexor man har är bland de sämsta på marknaden. Volvos våta dröm är att ha en motsvarighet till BMW's 3-liters sexa...
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Coupén: Gå in på Länk och klicka på senaste avsnittet av topgear.

Lyssna sedan på R32:an, riktigt mäktigt ljud. BMWn låter som en fis i rymden om man jämför. Hoppas det finns bra sportavgassystem. M20 låter fortfarande bäst.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coupén: Volvo håller själva på att utveckla nya 6or som förmodligen debuterar i nya S80.
Volvo är det procentuellt sett mest vinstgivande företaget inom Fordkoncernen så jag misstänker att man har ganska fria tyglar. I övrigt är det åttor som gäller för högsta status i USA.

För min egen del tar jag Volvos turbofemma före BMWs 3L sexa alla dagar om året men smaken är som baken. Jag gillar kraft, andra föredrar respons.

Flåklypa
Coupén
Kul att höra om C70, man blir sugen på att prova.

Jag vet, men det är inte enkelt att bygga premiumsexa... och vilken sexa mäter de sig mot tror du? Hoppas verkligen att de lyckas, det skulle innebära ett jättelyft för Volvo.

Du ville ha en Cayman men det saknade diff. spärr så nu blir det GTi alltså... f'låt inte meningen men jag kunde inte låta bli. Skulle också gärna ha en Cayman, det är dock inte diff.spärren. som stoppar mig.

Coupen: Jag har ägt 330 i 2 år har kört en del E90 330. Du får de o låta som motorn är guds gåva till alla bilfabrikanter.
Jag ser inte alls hur den skulle vara Volvos våta dröm?
Ja de är en trevlig 6 cyl motor som är förhållandevis snål.
Tar man S60/V70 T5 motorn med 260 hk som ligger närmst effektmässigt så gör den inte bort sig varken ur tillförlitlighets synpunkt eller förbrukningsmässigt.

Tittar man tex på S60R motorn och jämför den med S54 motorn i M3E46 under de första 2 åren så kan vi lätt konstatera att Bmw ofta har några svåra år med sin högpresterande sugmotorer.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Coupén
Problemet för Volvo är att marknadsföra 5-cyl turbo, den är lite av en udda fågel åtminstone på andra marknader än i Sverige. Annars är det säkert en jättebra motor även om en turbomotor får en annan karaktär än motsvarande sexa. Detta är anledningen att man vill ha en sexa och den bästa sexan i världen är BMW's treliterssexa, då är det naturligt att man jämför sig med den. Jag pratar alltså om den vanliga 3-liters sexan inte något annat.
Volvo har inga markadsförings problem vad jag vet. Volvo säljer som sagt bäst i fordkoncernen och inte minst i Usa.

Udda fågel vet jag inte om jag kan hålla med om. Både Audi och Volkswagen har använt sig av 5 cyl motorer.

M54 är en väldigt lyckad motor, om än något törstig kanske vid ren stadskörning.
Om N52 är lika lyckad tillförlitlighetsmässigt och dessutom håller nere förbrukningen så är det säkert en motor som kommer vinna många priser framöver likt M54.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coupén: Jämförelsen haltar väl lite mellan GTI:n och Cayman haltar väl lite (men jag tror säkert att 130in både är snabbare, billigare och mindre törstig). Men tillslut så låg en 996 GT3, alternativt en 993 bättre till i vilket fall. Dock är det lite väl högt förmånsvärde på dessa...

Frågan är varför en 5-cyl turbo skulle vara svår att marknadsföra? Inte ens bmw trycker fram N52, utan det är snarare prestandan som är intressant. Dessutom tror jag att BMW inte skulle ha något emot att ha en flexifuel i programmet som Volvo har.
Coupén
Grattis! Man blir lite avundsjuk, vilket blir det 996 GT3 eller 993?

Ja, svårare än motsvarande 6-cylindrig bil.

Det är kass att BMW inte har något "miljöalternativ" även om man kan ifrågasätta den totala miljö-"vinsten" vad gäller Bi-fuel och "flexi-fuel" bilar men det är en helt annan diskussion (etanolimport från regnskogsskövlade Brasilien.... etc.). De flesta biltillverkare (även Volvo) är överrens om att det på kort sikt är hybridbilar som kan ge de största miljövinsterna och på längre sikt bränslecellsbilar. BMW är ju på gång med hybrid-motor (nya X5) så det ser ljusare ut framöver.
acey: Jag har kört GTI:n och jag kan bara instämma i det du skriver. Den var väldigt rolig att köra och med skinnklädsel känns den också lite "lyxig" och inte så plastig och "golf-aktig". Det är väldigt bra klipp i motorn för att vara 200hk men den kändes lite matt och tunn i farter runt 150+. Jag hade klart roligare i Gti:n än den ca 160' kr dyrare A3 3,2 dsg quattro som jag körde en stund senare...

Det gäller bara att komma över den mentala spärren som blockerar tanken på att en Golf kan kosta uppemot 300'...

T4 -99
Njuren
Coupen: Men de var nära du gav folkan chansen här ;-) -------->Länk

BMW - i nöd och lust?
Coupén
Ja, som tur var kom jag på bättre tankar :-)
Acey, tyckte jag såg dina post på GTI forum!
Nya GTI-n är helt rätt och kan bara instämma med dig ang jämförelse med 1-serien. Enligt min mening så spelar dessa vagnar inte ens i samma liga faktiskt. Är man någorlunda objektiv så inser man detta snabbt.
Coupén:
"Jag vet att AMS fick snabbare varvtid på en specifik bansträckning (med DSG?)"
Hockenheim heter banan, R32'an i testet var manuell 6-växlad, är tyngre och har mindre effekt. Ändå vinner den i BMW's paradgren bland standardvagnar, svänga på torr asfalt? Inte med mycket men...

Mvh,
/Wille
Coupén
Hockenheim hit och dit j-la skit. Jag ger upp. Får helt enkelt sälja skiten och köpa folka istället :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.