|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Flåklypa: När Bmw börjar överladda bensinmotorer kommer du kunna jämföra på det viset, inte innan, iaf inte här :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jag antar att det är på det viset. Å andra sidan är det ju fusk redan med överladdning original. :-) Flåklypa |
|
|
Usch ja, om de inte är en diesel förståss :) Sen är ju en överladdad hästkraft mindre "värd" en en sughäst :) eller hur var de nu? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Coupén |
Acey, vad anser du är nödvändig utrustning på en 130i? Jag har alla paket (utom M-sport) + skinn, 18", metallic, stora klimat, professional stereo och säkert lite till men bilen kostade MYCKET närmare 300 än 400kr (med rabatt). Lite osäker på vad du menar med "aktivt val" kontra "vem som helst". Håller med om konkurrensen. Finns mycket större valfrihet numera både vad gäller tillverkare samt modeller och klasser. Håller med ang. 7-serien men inte ang. 1-serien. 130 är väl inte dyrast? 130 är billigare (och bättre?) än R32 eller har jag missat något? |
Coupén |
kkr alltså :-) |
|
coupén: alla paket (inkl) m-sport, skinn, 18", navi, stora klimat, hifi, comfort access. Men det största problemet för mig är att ettan inte är tillräckligt snygg. Men det är subjektivt så klart. Bra pris om det låg på "rätt" sida 350,000. Men i listpris skiljer GTIn Jag menar att en 118i, Golf 2,0T FSI, Audi A3 1,6, Honda Civic osv är bilar som vem som helst kan kliva in att köra. Vad som avgör exakt vilken bil det blir kan vara slumpen, priset, säljaren. Att gå upp till en 130, eller en GTI, eller en Type R kräver att man gör ett aktivt val. Oftast kan man motivera valet på ett annat sätt än köparna av en "vanlig" modell. Att svärmor köper en Golf eller en Etta är lika "random" som om hon handlar på ICA eller Hemköp. En person som däremot köpt en 130, GTI, Type-R, S, osv vet mycket väl varför. R32 vs 130 - Har du missat senaste Top Gear? :) Priset beror väl på utrustning, i utgångsläget kostar de lika mycket 319,000. |
|
Coupén |
Fel igen. 130 kostar 314kkr och R32 319kkr dvs., 130 är billigare. Ingen stor skillnad men eftersom du påstod att det enda 130 är bättre på är att vara dyrast så är det väl på sin plats med lite fakta. Sen är det ju R32 DSG som alla jämför med och då är det alltså 333 600kr som gäller för R32, en skillnad på nästan 20kkr jfrt med 130. Det får väl räknas som ganska anmärkningsvärt med tanke på att du påstod att 130 var dyrast!? Såg tyvärr inte avsnittet (någon som har länk?) men Top Gear-snubbarna är väl mer komedi än seriös motortest, eller? Att sen inhemsk industri (inkl VW) gynnas är ett känt faktum. Kul TV, men jag skulle inte låta deras omdöme påverka mitt val av bil. Personligen skulle jag aldrig köpa R32 men det innebär inte nödvändigtvis att jag tycker det är en dålig bil. |
Coupén |
En fråga ang. R32, drar den inte anmärkningsvärt mycket soppa? Vad beror det på? |
|
Hur kan VW räknas till Brittisk inhemsk industri?? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Coupén |
Det hittade jag bara på. Men det spelar ingen roll, det hade varit kul om det hade varit sant :-) |
Coupén |
Vad kör du för bil acey? Och vad blir nästa bil? |
|
Coupén: Priset var visst dyrare (ett par tusen) men R32 är bättre utrustad, snabbare och har 4wd. Misstänker att 4wd bidrar till att den är något törstigare. Sen kan du lägga till DSG, likväl som du kan lägga till automat på 130. Men egentligen känns R32 onödig. En GTI med chip är förmodligen både snabbare och roligare. Och framförallt - betydligt billigare än både 130i och R32 :o) Jag är mest förvånad över hur bra Golfen var, snarare än hur "dålig" BMW:n är. Det är den absolut inte. |
|
| Dessutom menar jag inte specifikt att 130 skulle vara dyrast, utan ettan generellt. 116i kostar 198,000, motsvarande Golf 1,6 FSI ligger på 174,600. | |
|
Liten notis bara, sen jag köpte min 130 så har dom höjt priset från 308kkr till 314kkr, varför vet jag inte... Kanske sneglade dom på R32 och tyckte dom kunde ta ut lite mer i grundpris :-) |
|
Coupén |
R32 manuell drar 0.15 mer per mil blandad körning, dvs., 16% mer än 130. GTi med chip...., nej tack. Ungefär lika intressant som att byta M5 mot trimmad Volvo-traktor. Du skriver att R32 är snabbare än 130. Hur menar du då? Jag vet att AMS fick snabbare varvtid på en specifik bansträckning (med DSG?) men att den rent generellt är snabbare stämmer väl inte? 130 gör 0-100 på 6.1s, R32 gör 0-100 på 6.5 (6.2 med DSG). AMS-testet vanns för övrigt av 130 (trots felaktiga fakta till 130's nackdel). BMW har gjort en liten bil med mycket bra prestanda (bäst i klassen) och med mycket låg bensinförbrukning. Bilen är mycket bekväm som långfärdsbil och har mycket hög kvalité genomgående. Motorn är erkänt bra och ALLA andra bilfabrikanters våta dröm (detta är fakta) är att göra en lika kompetent motor men de kommer inte ens i närheten. Bilen är heller inte dyrast i klassen. Ärligt talat har jag lite svårt att förstå den negativa kritiken. Roxxs: Ja 308kkr var priset innan årsskiftet. Bra för andrahandsvärdet :-) |
|
Coupén: Jaja, visst, Top Gear hejar på den brittiska industrin, the Stig bromsade istället för gasade med 130 när de körde mot R32an och 130i är billig, bensinsnål och bäst. Att argumentera med någon som redan bestämt sig, och äger bilen, är ungefär lika enkelt att få en muslim att äta julskinka. För er andra så är lite mer klarögda, det kan löna sig att inte stirra sig blind på märket. Nu ska jag ut och köra nya C70. Ska fråga volvo-personalen om de ligger och drömmer om en viss 3-liters maskin från munchen om nätterna också, eftersom det är fakta att alla gör det. |
|
|
Acey: Volvo är säkert avundsjuka på Bmws plåtcab med, eller hur var de nu? :) C70 T5 är enormt lyckad designmässigt, får se hur den uppför sig på vägen framöver. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Acey. När lägger du beställning på GTIn? :-) Även om ettan är en bra bil så tycker jag den diskvalivicerar sig själv med hängbuken från sidovyn och dess uppdragna och rådjursaktiga front. Kanske att sambon skulle kunna tänka sig den som shoppingbil. Flåklypa |
|
|
Wendtan: Jag tycker det börjar låta lite som att du blivit Volvofräst, på senare dagar... Vända kappan efter vinden kanske... hutz1975 |
|
|
Hutz: Ingen risk :) Jag försöker bara visa att det finns 2 sidor på myntet. Att vända kappan efter vinden är inte min stil, däremot att hålla öppna sinnen är inte alla förunnat härinne. Jag letar tysk 2 sitsig leksak, och kan vara tillbaka fortare än du tror. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.