|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Efter att ha avnjutit ännu ett Top Gear avsnitt där Golf R32 slaktat BMW 130i i precis allt så började jag fundera; snackar Jeremey Clarksson skit? Beslutade mig för att provköra Golf GTI DSG mot BMW 120i. Kanske något haltande, Golfen är starkare, har DSG. Men det fick gå ändå. Bör inte vara någon match för BMWn oavsett. Rond 1: Utseende/kvalité: Utseendet kanske inte har så mycket med själva totalbetyget att göra, men faktum är att av oss som närvarade var alla överens; Golfen var snyggare framifrån och från sidan. BMWn hade ett övertag när man såg den bakifrån. Även inredingen kändes bättre i Golfen. Skönare material, skönare ratt (coolt med kapad ratt i nederkant på Golfen). BMWn kändes som "hemma", men Golfen var snyggare och kändes bättre ihopskruvad. Vilket också märktes när vi begav oss ut att köra. Rond 2: Körglädje. I Golfen sitter man bättre än i standardstolarna i ettan. Skönt låg körposition, paddlarna till DSG följer med ratten när man svänger. Lådan jobbar fantastiskt bra, och är en värdig utmanare till SMG II! Dock tycker jag att SMG II klarar av att växla ner något bättre (något snabbare). Men ljudet av mellangas i Golfen fick nackhåren att resa sig. Ettan gjorde oss mycket besvikna här. Bakhjulsdrift visst, men sävlig och kändes tillskillnad från den 28 år gamla Golfen som mycket mer "vuxen". Personligen tyckte jag att styrningen var något bättre på BMW:n, men denna uppfattning delades inte av alla. Ingen antydan till torquesteer i Golfen, och det märks att Golfen har 50 hästkrafter mer. Än så länge så var vi alla imponerade/förvånade över hur bra Golfen var. Rond 3: Ekonomi: En välutrustad Golf GTI Kostar ungefär 300,000 kr, En 120i med ADVANTAGE + COMFORT + M SPORTPAKET = 291,000. Golfen är då fortfarande bättre utrustad, har 50 hästkrafter mer och DSG växellåda. Totalt: Golfen överraskar stort, och om jag skulle välja bil idag skulle valet vara en "no brainer" På något sätt så blir känslan av dessa bilar den motsatta mot vad jag trott när jag gick dit. BMW:n kändes oinspirerande och tråkig. Intredningen kändes onödigt plastig, de vanliga stolarna är verkligen dåliga. Och karaktären på 4:an är inte speciellt sportig. Lägg där till att Golfen för 6-7000 får 248hk och 350 nm. Faktum är att jag satt kvar länge hos VW säljaren. Jag funderar faktiskt fortfarande. Bilen är snabbare, bättre ihopskruvad och roligare än min Mini Cooper S. Det säger väl allt? Någon annan som testat GTI:n? | |
|
Nix, inte testat GTIn men de flesta som gjort det säger ju att den nya Golf GTI har återfunnit den körglädje som gått förlorad i Golf 3 och 4. Hur mycket skiljer i pris mot en A3 sportback med samma maskin. Flåklypa |
|
| Jag valde själv mellan dessa bilar innan jag köpte min nya bil. (Min jämförelse var mellan Golf 2,0 FSI, som måste anses vara den som 120i:n bör jämföras med.) Måste säga att valet var mycket enkelt. BMW slog Golfen i alla delar. | |
|
Flåklypa: Jag var själv inne på en A3 Sportback 2.0TQ. Dock föll den på att av någon anledning kan man inte få DSG med Quattro och det motoralternativet. Utan DSG så är priserna, med snarlik utrustning ganska lika. Dock gillade jag inredningen i GTIn bättre. Plus att jag fick en känsla av att man någon gång bör äga en GTI :) Sköll12: Jag tycker vanliga Golf är för anonym, vilket iof är "ettans" problem delvis också. Men GTIn är något helt annat. Efter att ha nerdat mig på diverse forum så verkar också GTIn mer populär än R32. R32an har 4wd och en tung V6:a fram. En lätt trimmad GTI är mer lättfotad. Det jag gillade med Golfen var att det kändes skottsäker. Mer så än vanliga A3. Bättre fjädring, trots 18"-fälgar, vs 17" på A3an. När ska vi få en lika rolig BMW igen? |
|
|
Jag var ganska imponerad när jag körde R32 för några veckor sedan. En god vän har beställt en sådan på din bil syd. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Acey - Jag håller med dig. GTI:n är en fantastiskt underhållande och kompetent bil. Var väldigt nära att köpa en sån i höstas. 130i är säkert BETYDLIGT roligare, men GTI:n är verkligen den roligaste och mest följsamma framhjulsdrivna bil jag kört. Slingriga småvägar ute på landet, gärna lite kuperat - då mår man som en prins i GTI:n, vill jag lova. :) :) | |
|
Både Golf 5 R32 och GTI är roliga bilar med trevlig prestanda, väghållning, transmission och imponerande (i prissegmentet) motorljud. Jag har själv haft en A3 SB 2.0TFSIQ. Motorn är mycket lyckad, speciellt med ett chip. Mvh, /Wille |
|
|
Då har jag inte fått en släng av fågelinfluensan. Golfen är rolig igen ;) Jag är faktiskt väldigt nära att beställa en. Måste nog ha en 24h cooling off period. Minst. :) |
|
|
Acey: Du borde testa focus med T5 motorn med :) Det har jag själv inte hunnit göra. Ja vet faktiskt inte om den hunnit ut i bilhallarna än, men jag såg när Clarksson satte tänderna i den för ett tag sedan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: Ja, jag såg den. Kanske inte i tok-orange dock :) |
|
|
Hehe, Flickvännen kanske skulle ha en sån, hon tappar alltid bort sin bil på parkeringen :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Focus ST ser verkligen plastig ut med all eftermonterad fabriksstyling. Jason testade den i Fifth Gear, och gillade den, men tykte alltjämt att Golf GTi var det bästa valet. Jag har dessvärre inte provat vare sig 120i eller Golf GTi, men det räcker att kolla på specarna och på bilarna... och jag måste beklaga... jag hade köpt Golfen utan tvekan! 120i lockar mig inte alls. Hade det funnits en 120si hade jag dock hellre valt den... mumma! I relationen 130i kontra R32 så är förhållandet motsatt. Jag hade utan att ens fundera köpt 130i. R32 är ful och känns inte alls busig eller sportig utan bara klumpig (att kika på då). Men jag måste erkänna att mina åsikter är väldigt haltande, då jag inte provat någon av de nämnda bilarna, vilket jag skäms för... får väl ta en räd i helgen :) Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Kalle: Jag kan rekommendera GTI med DSG. Personligen har jag specatt up en i vitt (fanns en sådan i hallen). Fantastiskt vackert med 18"arna. Personligen faller både R32 (lite för tung över framhjulen, dyr) och 130i (dyr utan diffspärr). Det var längesen jag blev så glad av att göra en bil... |
|
|
På tal om GTI-bilar, varför har ingen nämnt Honda civic Type-r? Slår ju GTI.n på fingrarna rejält när det gäller körglädje, dessutom är den även betydligt billigare än golfen! Och att komma med förklaringen "jo, för det är ju bara en sketen japps", duger inte, eftersom den bilen faktiskt är väldigt rolig att köra, om det nu är ute efter en liten körglad bil. |
|
|
Jag har kört en del type-r. Den är lite för spartansk för mig. Den är snabb och förhållandevis lätt, kul på kurviga vägar men Bullrig och stötig som enda in i norden. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Håller med wendtan där. Type-R är så mycket race det bara går, men blir slagen på allt annat av Golfen. Lite samma problem som S2000 hade. Men VTEC är väldigt kul. Jag hade en Mini Cooper S, men den var för mycket småbil (högt vägljud, surrande motorljud trots en sjätteväxel och något tveksam detaljkvalité i inredningen). GTI:n klarar dessa krav på komfort på ett sätt som de riktiga busbilarna inte gör, medans BMW och Audi helt enkelt är för tråkiga i jämförelse. |
|
| Acey - Vitt är *slurp*, men är du säker på att du ska ha 18-tummarna? Jag hade inte betalt merkostnaden jämfört med 17-tummarna. Kanske är det bara jag, men linjerna blir väldigt harmoniska med de mindre hjulen och med de större blir utseendet betydligt mer vulgärt. Beror förstås på vad man är ute efter, men jag kan intyga att det är en ren fröjd att vakna på morgonen, gå ut på balkongen och titta ner på en daggdränkt GTI med 17-tummarna. :) | |
|
Anders N: Merkostnaden är inte så farlig, 5100. 17"arna får duga på vintern ;) 18":arna är så sjukt snygga att jag nog måste ha dom. Fyller ut hjulhusen bra, samt att bilen är relativt hög så tyckte jag att det passade bra. Dessutom blir det lite bredare däck, och det är bra eftersom hjulspinn i FWD inte är lika kul som med RWD :) |
|
|
Acey: Så resonerar jag kring kommande 18" fälgarna till min bil med :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Great minds... :) Jag tror säljaren läser här på forumet, jag fick precis ett mail med ett mycket bra pris... Send på leveranstiden 10-12 veckor. |
|
Njuren |
Jag förstår pecis vad du menar acey, vet att jag en dag kommer köpa GTIn! BMW - i nöd och lust? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.