|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat lite på att skaffa mig ett släp att hänga bak på bilen vid behov. Några frågor smög sig på när jag började kolla efter släp. Kan det löna sig att importera? Vet någon här vad som gäller vid släpimport. Är det samma skyltprocedur som för bilar (om man handlar i Tyskland)? Vad kräver bilprovningen i Sverige vid reg-besiktningen? Lägger de sig i om man vill behålla den 13-poliga kopplingskontakten (för el), eller måste man byta till en svensk 7-polig? Jag är i vanliga fall en ivrig anhängare av att använda röda riktiga exportskyltar och inte de utanför Tyskland otillåtna gula. Men det kanske man skulle kunna på släp? Jag menar: bilens trafikförsäkring täcker väl släpet också, så länge de är kopplade? Iaf i Sverige - tyskarna kräver väl trafikförsäkring även på släp, men det skulle ju isf en gul skylt ta hand om... Eller? Tankar, åsikter, erfarenheter. Allt mottages med stort intresse. | |
|
Vad är det för typ av släp du ska köpa? Ett "vanligt" släp av enklare typ lönar sig knappast. Dessa köper du ju på typ Rusta för några tusenlappar eller nått sånt... Är det däremot ett biltransportsläp så kan det ju löna sig. /M.A. Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Större släp med påskjutsbroms, kan löna sig att hämta utomlands. Till exempel så ligger priserna mycket lägre i Norge! Otroligt nog rund halva priset, att jämföra med bilpriserna som är nästan det dubbla i vissa fall. Vad reg-besiktning kostar i sverige har jag inte koll på, men hör med bilprovningen. kolla på zett.no |
|
|
Du behöver intyg på årsmodell ( ej på briefet) intyg på på skjutsbroms (bromsanpassnings intyg) Samt är det ett öppet släp så ska det vara eg godkänd belysning (vita fram samt gula markeringar och reflexer) Även intyg på lastöglor måste finnas om det inte är monterat måste det moteras. Länk |
|
| Ok, men ingen som vet om 13-polig kontakt godkänns, eller måste man byta till svensk sjupolig? | |
| Du behöver inte byta kontakt.Det finns adapers för en liten slant att tillgå. | |
|
adapter = 70 euro i tyskland. Vi fick vår bytad på plats köp + montering = 25 euro. Alla eu länder börjar köra med 13 polig är väl bara en tidsfråga innan det kommer till swe. Länk |
|
| Du köper nog en adapter betydligt billigare i Sverige,jag köpte en till bilen som kostade max en hundring.Den till släpet kostade några 10or mer. | |
|
Eftersom jag har trettonpolig kontakt på bilen, så har jag inget behov av adapter om jag kan ha densamma standarden på släpet. En adapter för att kunna köra "övriga" svenska släp har jag redan - den kostade 149kr på Biltema tror jag. Huvudanledningen till att jag vill behålla 13-polig på släpet (om jag kommer att importera ett) är att jag ska slippa just adapter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.