AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.540

Bakaxeln rasade på min 528i -96

Var och hälsade på min Mamma uppe i Västerbotten och när jag var på väg hem, så körde jag på en enslig grusväg och plötsligt kommer det ett fruktansvärt ljud och sekunden senare låser bakhjulen sig. och det rinner olja under bakaxeln . Haveriet var ett faktum .Nu när jag revisär klumpen så ser jag att ett diffdrev har delat sig på mitten sett till att kronhjulet och pinjonglagret och drivaxel lager med repektive tätningar är "fucked up" så nu blir det till att beställa en ny .. bilen i sig är en E39 528 - 96a med 15500 mil på mätaren .. tycker att det är knepigt att det ska bli så på 15500 mil. jag kollade oljenivån för 2 veckor sedan och då var den perfekt.. fan fan fan .. ingen som har en klump liggandes.. eller någon som är intreserad av att köpa min för renovering ev aga diffning .. mvh // Alexander
Hur kan detta hända på en bil med 15500 mil?

Antingen dålig kvalite elelr hård körning.

Är det import?
Jao det kan man ju fundera på. det är en importbil som är handlat av en privat ägare i tyskland en äldre härre som är ända ägaren på den i tyskland .och jag är ända ägaren på den i sverige. Och jag har inte kört speciellt hårt klart att jag har sladdat lite på snön å så men det är inte några idiotkörningar som ska vara nått speciellt.. undrar vad det kostar att skaffa en beg på skroten .
Jag har hört att detta kan hända när "packningen" tar slut. Oljepåyllningsskruven skruvar upp sig som följd och oljan rinner ut! Min mek har i alla fall bytt detta i samband med oljebyte i bakaxel på hans inrådan då detta var ett förekommande fel på just e39. Det var inte mycket kvar av min packning enligt honom och det var tur att vi såg över det hela.
zupra1
Hmm...nu börjada man undra lite här.Sablar...har också en 528i-96:a!
Bytte diff-oljan 03 sist...behövdes iofs inte göras då vid tillfället enligt mecken men...jag bytade alla möjliga oljor och tänkte...whatta h*ll...jag bytar det också!Mecken sa något att om diff-oljan hade en fränare lukt ( typ - vitlök ) så skulle man byta.Men någon packning har jag inget minne av att jag bytade? *gulp*
Min kärra har rullat nästan 17 000 mil nu.Är inte så hemma på meckeriet...men...var kollar man oljenivån för detta olyckliga intermezzot?Undertill eller?
(Lämnar alltid in min bil hos en Bmw-meck som moonlightar lite vid sidan om...därav min digra kunskap om meckeriet!) :)

Måste byta det omedelbart i sådana fall.Låter väldigt allvarligt med tanke på mina långa bilsemestrar utomlands!Inte kul att råka ut för det på autobahn med mätaren över 200.
Så...imorgon när jag klampar in på Bmw...hur skall jag formulera mig?Vad skall jag inhandla?En packning till...???En ny oljepåyllningsskruv till...???Bakaxelolja-behöver jag köpa till det?

*blir ingen sömn nu*
zupra1
PowerMac...

Hur många liter av Castrol SAF XO 75W90 går det åt till bakaxeln då?Hur ofta skall man byta oljan?

Sorry...blev en himla massa frågor nu...:)
det går 1 liter i bakaxeln enligt ETK!

zupra1: vad du vill ha på bmw är ju isf packningen till pluggen på diffen, köp till båda pluggarna när du ändå är där...lär inte kosta många kronor!

olja får du ju också ha då den gamla inte är något att spara...plugg kan du ju köpa om din nuvarande är sliten, t.ex. risk att man rundar skallen...

MVH
Johan K
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Instämmer i det faktum att packningarna till bottenplugg och påfyllning äts upp. Då jag kontrollerade min (som förra ägaren bytt olja i) så såg bottenpluggens packning uppäten ut, som om någon tuggat på den.

Tänk vilken lätt sak att kontrollera och byta.

6a - för det är du värd
zupra1
Bmwfreaken...

...tack för dom goda råden...skall kolla med min meck omgående idag eller om han kan ta en titt på den under veckan.
Har faktiskt aldrig hört om detta fenomen på E39:an...visst...har haft en massa strul med värmen som skjuter i höjden under 2,5 år...med byte av kylare 2 ggr...vattenpump 2ggr...slangar/kärl och termostat 2 ggr...avluftats minst 50 ggr av 2 olika Bmwmeckar under 2 års tid...komptestad på Bmw,provtryckning- planing/slipning av topp till slut.Men...eftersom inte ens det hjälpte (det återkom igen)så blev det till slut en utbytesmotor (Svensk) från ett försäkringsbolag (via en kontakt).Har nu kört nästan 3 000 mil utan ett enda problem - ta i trä! Drar mindre soppa...ingen olja alls...motorn är tystare...snabbare...ja...nu är den en fröjd att köra-så som den var i början...bara fördelar med andra ord.Så skall en riktig Bmw vara.
Efter allt klydd som jag haft så vääääägrar jag sälja den nu!!!;)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En passande kopparpackning kan ju vara att föredra, då original i aluminium äts upp av vägsaltet.

///MVH Hasso
Länk
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Gäller det alla e-39:or,eller det har blivit förbättringar med åren?
Har själv en svensksåld -00:a med automat.

/Whalle.

det var inge fel på min packning och skruven sitter åt som den ska.
zupra1
hasso...

...var köper man den "kopparpackningen"?
Finns den rakt över disk på Bmw eller?Mekonomen?
Har kollat lite på nätet men kammat noll...
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Kan man ha en kopparpackning på en klump av aluminium om den är av det?

Galvaniskt kunnig person bör svara =)

6a - för det är du värd
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Det bör väl fungera ihop,du har ju en kopparpackning på oljepluggen
på de flesta bilar ny som gammla.Oljetråget är ju i aluminium.

/Wahlle.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.