|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Herr Gaspedal: Ja jag hoppas det men säljaren verkar så dålig på engelska så det börjar se lite mörkt ut. Han svarade på mitt första mail. Det var ett kort mail där han berättade att bilen fortfarande var till salu, kom i deras ägo i oktober 2004 och att vinterdäck inte var inkluderat i priset. I mitt andra mail ville jag veta lite mer om bilens historik och skick. Jag förklarade för honom att jag åker ner nästa vecka och köper bilen om vi kommer överens. Jag har bifogat mitt telnr och begärt hans nummer för att på så sätt visa att jag verkligen menar allvar. Det mailet skickade jag till honom förra torsdagen. Jag har ännu inte fått något svar. Det har förvisso varit helg men han borde varit tillbaka på jobbet i måndags. Jag skickade samma mail till honom i dag igen kl 10 men fortfarande inte ett knyst. Så där står jag nu. Problemet är att om dom inte har någon i sin organisation som pratar engelska blir det svårt att göra affärer. Ingen i min bektantskapskrets pratar tyska annat än på dålig gymnasienivå. Ska testa ringa till dom på fredag om jag inte hört något innan dess. |
|
|
Jag tycker du ska ringa dem. De måste ha en säljare som pratar engelska. När jag har ringt till stora tyska företag så har jag alltid fått tag i en säljare som pratar perfekt engelska. Annars brukar jag klara mig på min tyska. Ska till Tyskland imorgon och köpa en bil privat och den säljaren pratar inte ett ord engelska, så ev. så kan jag ställa upp på att ringa åt dig... Schnelle fahrt, Härliche fahrt. |
|
|
Herr Gaspedlal: Tack för erbjudandet! Jag blir lite konfunderad av sätttet dom hanterar detta på. Om det är så att ingen kan engelska så är det bara att skriva det till mig. Känns märkligt att dom har en bil till salu som jag vill köpa men att dom inte kan ta sig tid att maila eller ringa mig. Sen är problemet att även om t ex du skulle ringa åt mig så hjälper det föga den dagen jag står där nere och ingen av dom pratar engelska och jag knappt kan beställa en öl på tyska. Vi får se var det slutar, ev kanske svärfar kan övertalas att följa med om han kan vara borta från jobbet i några dagar. Han har bott nere i Tyskland så då är språket inget problem. Däremot så får man höra att man ska köpa volvo och inget annat hela tiden ;) |
|
|
Som Tysk så har jag av egen erfarenhet att Tyskar är usla på att maila speciellt om det inte är på ett språk som dom inte behärskar till 100%. Jag tror det är en rädsla av att inte kunna svara helt korrekt, som Tyskar brukar ha i ryggmärgen,korrektheten alltså:) |
|
| Bayer munchen: Eftersom du är tysk så säger jag inte emot dig, det skulle ju kunna vara en möjlig förklaring. Jag gör väl som så att jag ringer på fredag om jag inte hört något då. | |
| Ärligt talat så tror jag inte att dom förstår att du menar allvar via mejl. Språkförbistring, kulturkrockar och ny teknik blir nog lite för mycket för Herrr Helmut. ;) Om du verkligen vill ha bilen så får du ringa. | |
|
När jag såg annonsen på min svarta 540iM, så skickade jag ett mail, efter två dagars väntan, så ringde jag upp dom, jag frågade om mailet, det hade dom fått, bra tyckte jag, men trist att dom inte svarade, sedan dess ringer jag alltid på annonser hos Tyska handlare, så ring. Stort prutläge, har den stått sedan okt-04? Det är lång tid det, du kan vara mycket hård i förhandligen. Mvh Stephan |
|
| Kolla med din tyskkunniga svärfar om inte han kan ringa istället. Du bör se bilen med egna ögon eller be om en detaljerad beskrivning av skick (avseende optisk och teknisk) innan du lägger handpenning eller liknande. Be även om högupplösta bilder om möjligt. Ibland så finns det en anledning till att en bil har blivit ståendes, men absolut inte alltid. Manuella V8:or verkar inte springa iväg i tyskland, så det kan vara anledningen. | |
|
Har också upplevt tyska handlare som dåliga på att svara på mail så nästa gång så kommer jag också att ringa för att inte gå miste om bilen om den är intressant. ___ //Ulf |
|
|
Stephan: Angående prutning så hade jag tänkt fösöka få med vinterdäck och en inspektion 2 i priset. Lägger jag mig för lågt då? Har fått uppfattningen att det är svårt att pruta i tyskland av vad jag har kunnat läsa mig till. Powermac: Jag kommer försöka få en så bra beskrivning av bilen som möjligt. Jag kommer inte betala handpenning innan jag sett bilen. Jag reser på personalbiljetter med flyget så resan blir inte så dyr om det inte blir ett köp men däremot blir det slöseri med tid. |
|
|
Prutning är inte alltid så lätt men du har ju fördelen att bilen har stått ett tag. Jag lyckades pruta 400€ + röda skyltar (= 200€) så ungefär 600€ på en bil som kostade aningen mer än den du tittar på. Skillnaden var ju att min bil precis kommit och inte hunnit stå och samla damm än. Tycker nog du kan testa med v-hjul + insp 2 för det är ju saker som inte kostar handlaren i närheten av vad det skulle kosta dig att fixa i efterhand. ___ //Ulf |
|
|
Dessutom så skall du försöka pruta till dig EuroPlus garanti. Det kan vara guld värt om oturen är framme. Att pruta via telefon från sverige kan kanske vara vettigt. När du väl är på plats så blir det oftast svårare att pruta ordentligt. |
|
|
Jag skulle säga deta är färgen som är den största anledningen den blivit stående, solid röd är mycket impopulär i Tyskland, ägaren till en Hellrot 540i/6 E34 gav upp efter att försökt sälja i ett par månader, nu gör han ett nytt försök, jag som inte har några som helst problem att köpa bilar med intensiva färger "även om jag tycker Hellrot är mycket mild på den punkten, jämfört med många andra" två 540i/6 E34, en Dakargelb, till salu just nu, med annons så är det risk jag köper den, dock saknas annons ännu, och den Neongrünmetallic 540i/6 som var till salu i 9månader, den sistnämnda ångrar jag lite att jag inte köpte, båda med M Sportpaket och M speglar, så läckra, men smal kundkrets, på gott och ont. Pruta gick alldeles utmärkt i juli-05, när jag köpte en 530iA E39-01 åt min far, säljaren prutade först ner till €19000, från €19750, sedan fick jag ner den ytterligare till €18500, då hade den stått en knapp månad, och hade populär färg "Carbonschwarz". Mvh Stephan |
|
|
Prutningen skedde på plats hos handlaren, en BMW auktoriserad handlare, bilen fick utan extrakostnad "det var helt självklart, jag tror det varit svårt att få dom att inte göra det" ny bromsvätska, kylarvätska, komplett genomgången, har för mig nya bromsarklotsar, eller kanske ännu mer, samt ny 2årig TÜV/AU, BMW Premium Selection kräver nog detta, bilens bensinvärmare visade sig vara trasig, när det blev höst, så den byttes mot ny "17tkr" som far fick ligga ute med, efter 1 månad så fick han 18tkr tillbaka från Europlus garantin, som ingår i Premium Selection, blir ni förvånade om jag skriver, far är en mycket nöjd BMWägare? Imolaröd II är inte alls lika impopulär i Sverige, åtminstone får jag inte det intrycket, alltså en perfekt bil att köpa i Tyskland, och sälja här. Mvh Stephan |
|
|
Som en lite jämförelse prutade jag 10% på en 540iT 96:a på aukt BMWhandlare för drygt fem år sedan. Har den stått i 16 månader skulle jag iallafall försöka att pruta minst 10%! Man kan inte mer än misslyckas. Att tyskar är helt omöjliga på att pruta stämmer inte med min erfarenhet. Pruta på telefon går fint. Förstår de inte att man vill ha priset färdigförhandlar och att förhandlingspositionen som köpare är betydligt sämre när man väl åkt ned är det bara att strunta i det hela. Lycka till!!! |
|
| En fråga till: heter det inspektion 2 även i Tyskland? | |
|
JA /Bo-Erik Länk |
|
|
Är bilen kvar? Hittar inte annonsen ser ni. För övrigt så är Imolaröd bil görsnyggt! På en 540 tror jag faktiskt att en udda/stark färg ökar andrahandsvärdet medan på en svenssonbil minskar värdet med en stark färg. Ang. emblemet så ta bort det, men för guds skull sätt inte på ett 520-emblem eller liknande! Rensa bilen på emblem i så fall. Det är mycket snyggare! /Bo-Erik Länk |
|
|
Visst finns annonsen kvar Länk ___ //Ulf |
|
|
Förtjust i valnötspanel? Jag har själv det i min bil, men har på önskelistan att byta ut detta till "vit kolfiber". I övrigt en riktigt läcker bil! /Bo-Erik Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.