AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.016

Är jag från vettet om jag köper denna 540i -00?

Sida 1 av 5
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
Har suttit och blivit duktigt sugen på en bil som står nere i Tyskland. I brist på konstruktiva åsikter från mina nära och kära så ber jag nu er om råd.
Bilen:
BMW 540i sedan E39 -00 Imolaröd II som gått 8800 mil.
Utrustning: DSC III, 6 vxl manuell, automatisk aircondition, navi/tv, xenon, pdc, multifunktionsratt, sportsäten, cdväxlare, m-sportpaket, business paket, webasto, automatisk avbländbara backspeglar, elhissar runtom, airbags förare och passagerare, shadowline, alcantara klädsel, 18" fälgar och 1 års europlusgaranti.

Det som jag tycker saknas är sätesvärme, larm och farthållare. Skinn kan jag leva utan men det hade såklart varit positivt.
Begärt pris är 18.700 € till det tillkommer mina kostnader för att ta hem bilen, vinterdäck och larm.

Mina farhågor är att denna bil kommer vara iskall då den saknar farthållare och sätesvärme om jag vill sälja den om några år. Att den har manuell låda ser jag som positivt och det är så jag vill ha min 540.
Tyvärr har jag drabbats av "ha begäret" så jag behöver lite konstruktiva åsikter som motvikt.
Tack på förhand.
Några kommentarer; Den har farthållare; se multiratt, är av modellår 2001, tillverkad sep-2000, det är för den saknar läderklädsel, den inte har värmesitsar, så då är dom inte lika nödvändiga, fråga om dom kan eftermontera värme, eller byte säten, jag tror inte dom har så lätt att bli av med den, solid röd är impopulärt i Tyskland, så viss prutmån finns, däremot är jag övertygad att bilen kommer att bli populär i Sverige "inom rimliga gränser förstås" Om jag vore ute efter en sen 540i E39, hade jag sannolikt köpt denna, trots att jag inte riktigt gillar Imolaröd.

Mvh Stephan
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Priset har låter jag bli att säga något om. Bilen har ju en massa trevliga saker som tex navi och bensinvärmare, m-pkt, snygga fälgar, snygg färg enligt mig. Jag tror att imola röda bilar kommer vara poppis så länge dom ser fräscha ut i lacken.

Tror inte bilen blir helt iskall för att skinn fattas, de andra i utrustningslistan väger helt klart upp med råge om du frågar mig.

Enda jag saknar är stolsvärme, men du har ju bensinvärmaren som tröst. Jag hade hellre tagit den än sätesvärme!

Lycka till med köpet!
Kan du länka bilden på bilen?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Länk

Som Stephan skriver så är den av modellår 2001 vilket är ett stort plus när du ska sälja i och med faceliften. Bilen ser fräsch ut och det enda som saknas är ju stolsvärme och larm. Som Jaken skriver så väger bensinvärmare upp en hel del där, en mycket trevligt utrustningsdetalj den här tiden på året. När det gäller larm så finns ju modeller från både DEFA och Cargard som går att installera där man använder den vanliga nyckeln för att låsa/låsa upp. Kostar ca. 3500kr monterat och klart. Går även att eftermontera BMW originallarm men då hamnar man nog på 12-15'.

En 540 är kanske inte den mest lättsålda bilen men denna vagn har gott om positiva egenskaper som bör göra den relativt lätt att sälja något eller några år fram i tiden. Blev nästan själv lite sugen på bilen ;)

___
//Ulf
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Nu blev jag ännu mer köpsugen, jag hade hoppats att någon skulle stoppa mig men ett bmwforum kanske är fel ställe för det ;)

Stephan: Tack för att du påvisade att den hade farthållare. Har kollat på bilderna hur många gånger som helst men tydligen inte så noga som man kan tro.

Programmer: Att larmet kostar apa på bmw visste jag redan. Jag läste en annan tråd där du hade ringt och hört med bmw och fått deras "humana" pris ;) Jag ska ringa imorgon och höra vilka försäkringsbolaget godkänner.

Jag har som sagt suttit och blivit grymt sugen på den här bilen men allt är inte riktigt klart än dvs chefen ska säga sitt.
Tack för era synpunkter!
/Andreas
Skinn kommer du inte att sakna då alcantara tyg kombinationen är optimal för våran klimat och i mitt tycke snyggare och hållbarare än slitet kallt skinn. Imolarot II är en mycket fin färg som väcker uppsende. Jag vet för jag har en själv. ;) Däremot så tycker jag att trälisterna är anskrämliga. Men smaken är som b***. Sexväxlad manuell gör den till en optimal budget M5:a, vilket gör den enligt mig rätt så åtråvärd på begagnatmarknaden. Tycker dock att priset är högt för en 00. Fast denna ser ut att vara en 01 med tanke på navi och facelift. Personligen så saknar jag taklucka, men det verkar som om jag är ensam i sverige att tycka det är ett måste. ;)
PowerMac; Du är inte ensam "Herr Gaspedal" har taklucka som absolut krav, på sin blivande E39 Sedan med M-paket, personligen gillar jag taklucka, men många andra utrustningsdetaljer kommer före, denna bil har en nivå på utrustningen som är helt okej för min del, jag kan i viss del hålla med dig om trälisterna, men då bara i jämförelse med, svart lackade lister, mörkt trä eller kolfiber, alulisterna är mycket värre och hade inte fått sitta många timmar i en bil ägd av mig, men smaken är olika.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tycker också att taklucka är trevligt men det är ingen avgörande detalj och denna bil har mycket annat som faller mig i smaken så hade jag varit på jakt efter en manuell 540 så hade denna varit mycket intressant fast trälisterna hade nog fått rött kort ;)

___
//Ulf
Snygg bil med trevlig utrustning. Precis som "jaken" så har jag inte så bra koll på priset men jag tycker inte att avsaknaden av Schiinn är något problem, alcantara/tyg kombinationen är både bekvämare och slitstarkt och är ju dessutom "default" klädseln till M-sport paketet.

Stolsvärme är nog en av de utrustningsdetaljer som används mest frekvent på min bil så här års, inte av mig men av min fru. Vad jag hört av andra så kan det vara svårt att sälja en bil utan stolsvärme i Sverige i och med att det är standard på alla svensksålda bilar.

Trälisterna är inte särskilt vackra, dessa var dock väldigt populära i mitten på 90-talet när E39 presenterades. Men det kan väl knappast kosta någon större förmögenhet att byta ut dessa mot t ex aluminium?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan bara hålla med snygg vagn !!.
För försäkringens skull så räcker det med startspärren för att få bilen godkänd och helförsäkrad den är originalmonterat, samt nyckelkontroll med intyg från BMW
Ett cargaurd 950 alt T70C eller Defa är väl de som gäller, men undvika att installera larmets startspärr så du får dubbla, skulle det strula så blir det nog dubbelt strul.

///MVH Hasso
Länk
Nu verkar annonsen vara borta... Har herr Persson slagit till? :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag ser den fortfarande :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Cargard T70C och DEFA 400 är speciellt anpassade för bilar som redan har fjärrmanövrerat c-lås och startspärr.

Som Hasso säger så bryr sig inte försäkringsbolaget om du har larm eller inte utan det är godkänd startspärr som är intressant för dom när du tecknar försäkringen. Sen är det möjligt att ett godkänt larm reducerar eller tar bort självrisken vid ett inbrott eller stöld. Personligen så installerade jag larmet i första hand för att något i bilen ska blinka och förhoppningsvis avskräcka en del slödder.

___
//Ulf
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Som många sagt. Snygg bil!
Borde inte vara speciellt svårsåld den dagen det är dags. Stolsvärme behövs inte, inte ens på schiiiin. Man får väl ha lite sittfläsk ;)

Det enda jag funderar på är DSC III... detta kom väl inte förrän en bit in på modellår 2001 om jag fattat rätt? Isf har den ju "bara vanlig ASC".

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har DSC III tillverkad 10/2000 enligt utrustningsspecen.

För övrigt så tycker jag att man alltid kikar lite extra när det kommer en Imolaröd E39, en välpolerad sådan är både ursnygg och sällsynt, i den svarta, silverliga och blåa BMW världen :)
(Jag har inte sett nån Imolaröd utan M.paket kanske ännu ovanligare)

///MVH Hasso
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Riktigt vacker bil!

Har du råd så slå till! Hade jag ett behov av en bil av den kalibern och hade råd med inköp och underhåll skulle jag inte tvekat.

Trälisterna var ju inte så heta men det går ju att byta, i helhet en väldigt fin bil och bra tänkt av dig att importera från BMW själva!
Programmer: Imolarot II kunde bara väljas ihop med M-sportpaket II därav ovanligheten.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Snygg! Köp. En sådan här bil köper man inte med förnuftet, utan känslan av habegär avgör.

Don't dream it, drive it
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Snygg bil och Stefan735 har försökt sälja på mig den bilen flertalet gånger, men jag kan inte köpa en bil utan taklucka. Det är en tvångstanke jag har att jag måste ha taklucka =)

Imolaröd E39 med M-sport II och 18" Parallelspeiche är min våta dröm och det sista jag tänker på innan jag somnar och det första som dyker upp i mitt huvud när jag vaknat.

Skulle det vara så att du stör dig på trälisterna och jag hittar en E39 med alulister så byter jag mer än gärna lister med dig. Jag föredrar trä, metall har man på utsidan av bilen =)

Vågar man låna A_Perssons tråd för att fråga panelen samt berika världen med ett svar om vad herrarna tycker om silvriga bilar med M-sport II ??

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
Go
750
Goldcom
328iA M-Sport -13
911 Carrera 4 GTS -18
Tycker bilen verkar vara ett fin fint köp. Grymt snygg i rött och radial 32 fälgar. Kan du dessutom pruta lite på den tycker jag priset är riktigt bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.