|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funkar det med 8,5 breda runt om från en e39 var är det skon klämmer i et !? vad e max och min bak och fram på e36. vill gärna ha lite tyskstuk. Har sett e36:or med 10" samt 9 " bak. Länk | |
| E39 har ET 20 på fälgarna medans E36:an har ET42. | |
|
vad e max min et e36 med tyskstuk !? Länk |
|
|
Ska du ha bredare än 235:or bak på din E36:a, måste du ha rätt ET (läs någonstans mellan 47 och 51mm), eller göra bearbetning av skärmkanterna. Det är trångt i hjulhusen på E36 och de är inte konstruerade för bredare än 245mm (det är max originalbredd bak). Fram brukar medföra problem om du har bredare än 215mm och inte har styrbegränsningssatsen. 10" fälgbredd bak måste vara med hjulhusbearbetning... E39:ans fälgar kan du glömma direkt om du vill ha lite bredare hjul de får inte plats utan omfattande modifieringar i karossen - inpressningen blir helt fel och kommer inte att göra din bil rolig att köra pga extrem spårkänslighet (dessutom blir den olaglig). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ErikNilsson |
Johan B: Du skriver "inte att göra din bil rolig att köra pga extrem spårkänslighet ". Har du provat detta själv och kan därför göra detta uttalande? Jag kör nämligen med E34ans 10" bak på min E36 och har då inte märkt av någon extrem spårkänslighet jämfört med mina M3 fälgar -97 jag hade tidigare (8,5" bak). Detta har diskuterats i trådar tidigare och många med dessa åsikter hävdar detta på ren teoretisk basis, utan någon verklig erfarenhet. Visst är det inte optimalt men går gör det visst. Valsa skärmarna bak och kräng på 235/10-17 på 10" bakfälgarna så har du tyskstuk. |
|
hallåååååååååååååååååå. ni har fel....... ja har E39 Y ekrade fälgar på min E36.. o d tar inte i nånstans.... går bra hur som helst |
|
|
Johan B: Jag har 225 fram utan problem så gränsen går definitivt inte vid 215 Bilen: Länk |
|
|
Erik, det är framfälgarna som är mest kritiska för spårkänslighet! Tänk också på att det oftast är vid gränsen för vad greppet mäktar med som man får mest otrevliga reaktioner när du förstör styrgeometrin på detta sätt! Flubber, om du har så breda däck som 255 bak och 225 fram måste skärmarna vara valsade eller annan kraftig modifiering gjord! När du säger att det inte tar i förusätter jag att du menar vid fullt rattutslag och full nerfjädring... Oavsett blir det olagligt med så stor spårviddsförändring.... Thorssa, vissa bilar har styrbegränsningssatsen monterad från fabriken och då kan man ha upp till 235:or fram om man har rätt inpressning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ErikNilsson |
Johan B: Återigen, har du praktisk erfarenhet av detta eller är det bara strikt teoretiskt ditt utlåtande????? |
|
Flubber: Bild på din bil och vilken bred samt et ha du på dem samt däckbredd !? Jag har oxå svårt att se att 215 är gränsen fram då jag haft schnitzer med 225 fram utan problem. Erik Nilsson: Jag skulle vilja tala mer med dig vad är din exakta uppsättning på fälgar ? Har du tagit e34:ans fälgarbåda bak och fram ? Och vilken bredd ligger du inne med ? Länk |
|
ErikNilsson |
Flayer: Jag har E34ans Contur kopior vilka är 8,5" fram och 10" bak. ET 15 bak och ET 13 fram. På framfälgarna har jag 215/40-17 och bakfälgarna har jag 235/40-17. Bakdäcken hade däremot min däckhandlare stora problem att tänja på fälgen men till sist så gick det. Det blir väldigt stor inåtlutning vilket också underlättare detta. Det är väldigt mycket tyskstuk och det hade nog även blivit snyggt med E34 framfälgar 8,5" monterat bak och använt M3 contur till E36 bakfälgen 8,5" fram. Alltså: -E36 M-contur bakfälg monterat fram -E34 M-contur kopia framfälg monterat bak |
|
bild tack !:D Länk |
|
|
Hade dessa gått på bilen !? Länk Länk |
|
ErikNilsson |
Är den sänkt 60/40 så kan det nog bli lite väl tajt med 18". Att du skulle sätta 8,5" bak gör det nog bara lite lättare. |
|
Tack för bilderna .. Det var nog lite väl brett kanske.. du har valsade skärmar bak med såg jag.. Men dessa e39 fälgar är 8,5 tum runt om eller e de 10" bak ? enligt annons med et13 Länk |
|
ErikNilsson |
Ska du ha 10" bak så måste du valsa skärmarna, no workaround available. Fälgarna i annonsen är nog säkerligen 8,5" runt om annars hade nog annonsören påpekat detta. ET 13 tyder även på detta. |
|
Så tror du att de går på min bil då utan modd !? Länk |
|
|
Erik, jag hade 225:or fram på min E36:a och då tog det i framskärmen när man svängde fullt även om det inte fjädrade ner...styrbegränsningssats är ett måste! Jag har testat 225:or med ET35 och redan då började det spåra otrevligt - men när jag gick tillbaka till BMW-originalfälgarna på ET46mm (style 30) blev det stabilt igen! Så JA jag har själv upplevt de negativa effekterna av felaktig styrgeometri och ökad hävstångseffekt på styrlederna! Har du funderat kring vad som händer om/när du kör i diket pga sladd och försäkringsbolaget börjar kinka sig med ersättningen pga att du har felaktig/olaglig spårviddsförändring? Vad har fälgstorleken (diametern) över huvud taget att göra med om det får plats i hjulhuset eller inte? Det är fälgbredden/däckbredden i kombination med inpressningen som avgör detta! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Flayer tyvärr så¨har ja ingen bild på fälgarna just nu... ja har 225 45 17fram o 235 45 17 bak... tar inte i alls fram o bak om man e 3 pers i bilen bak, men nee ja har inte fälgar från E34 utan från E39 den nyare 5 serien... har för mig att han som ja köppte fälgarna av sa att ET var 35.... PS alla som snackar om att försäkrings bolagen kollar detta med spårvidden, BULLSHIT.. dem konstaterar bara om bilen ska skrotas eller repareras... |
|
|
flubbber: Har du någon statistik som du kan visa oss angående detta uttalande?? Jag har nämligen en Teknikens Värld hemma som innehåller ett reportage om en familj som körde av vägen med sin SUV. Den hade M+S-däck eller något sådant som inte klassas som riktiga vinterdäck i Sverige. Eftersom det var mycket snö vid tillfället för deras krasch så fick de inte ut en enda spänn för skadorna (skador för 100.000sek...). Försäkringsbolaget har mycket strikta regler som är väl formulerade i deras villkorsbroschyrer, men om de vid varje skadetillfälle följer dem till pungt o pricka - det är en annan sak. Men har du "otur" så görs det en grundlig undersökning på just _din_ bil och har du fel spårvidd/ET osv på dina fälgar så kan man lugnt säga att du står med brallorna nere.... /M.A. Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
|
Rolex. ok ok... men d fattar man väll att försäkringsbolagen dem kryddar på lite xtra i tidningarna, just för att man kanske inte ska ändra spårvidden, för min egen del så skiter ja i de... men följer du allt till punkt o prickar så varsågod.. då håller du hastighet överallt då osså-. om vi nu ska gå så långt... och har man kört av vägen så har man kört för fort, hade dem kört 20 km/h lägre hade dem kanske inte kört i diket eller hur, d e hastigheten som gör nästan allt... nått o tänka på kanske... ja skit samma frågan var om E39 fälgar går på E36 ja de gör dem, alldeles utmärkt, men kankse sånna som inte kan köra bil kanske får hålla sig till rätt ET då . d e väll helt oki.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.