|
|
|
|---|---|
|
Funderar lite på att skaffa mig en E34 av årsmodell 93-94 (vanos) för att använda som dagligt nyttofordon. Hur är det med rosten på dessa, ska man räkna med att det börjat krypa i dörrarnas kanter mm eller finns det schysta ex som är riktigt bra fortfarande? Tänkte jag skulle skaffa en bil som inte direkt kräver jakt på det bruna guldet. //Magnus | |
FredricF |
Enligt min ringa erfarenhet (en E34 som gått ca 22tusen mil nu) så rostar E34 inte mycket. Kanske har jag haft tur, jag vet inte, men det enda som rostat sönder för mig var upphängningen av bakre ljuddämparen. På mina tidigare BMW (bl.a. en 2002 och 520-79a) så var den svagasre punkten bensintanken som rostade på ovansidan men på E34 är den av plast (i alla fall på min). När jag jagade bil såg jag många E34 men kan inte minnas att någon enda var speciellt rostig och såvitt jag förstår är E34 närmast rostfri jämfört med E39 som tydligen har en hel del svaga punkter (enligt en tidigare tråd Länk ) och I jämförelse med min förra bil, en Ford Sierra-90, så är BMWn helt rostfri. När jag köpte bilen hade den gått 18000 och jag monterade på en dragkrok på egen hand. Den skall sitta i bl.a. 4 (eller kanske var det 6) färdiggängade M10-hål under bilen. jag drog ur smutsen ur dom med en gängtapp och skruvade dit kroken och såg i princip ingen rost alls. Kanske lite ytrost på nån skruvskalle eller så men jämfört med Forden, som jag fick såga och borra i när nåt skulle uträttas under bilen, så var BMWn så gott som rostfri. Fast nu är ju rost ett synnerligen försåtligt fenomen så man kan aldrig vara för säker..... /Fredric Jag kör hellre en japansk motorcyckel än äter en burk mask. |
|
Min e34 -90 är 99% rostfri ändå rosten jag har är en liten fläck på tanklocket (tydligen vanligt) och lite på bakluckan så på -93 lr en -94 bör det inte finnas mkt rost.. //Fredde |
|
|
Tror att det där är väldigt varierande, man skall nog räkna med rost på alla i nån form. Mycket avgör nog om bilen varigt återkommande rostskyddsbehandlad. min e34 92:a 26500 mil har rost runt tanklocket och nedre delen av dörrarna samt bakluckan .....att kanten av bakluckan rostar är tydlen väldigt vanligt. Bäst är att nog hitta en svensk norrlandskörd bil, bilarna på gotland brukar också vara rätt rostfria. |
|
|
Jag har en e34 -94 med 27800 mil som endast har rost på två ställen. Höger framdörr längst ner vid hörnet mot framskärmen och samma dörr vid dörrhandtaget. Ingen rost vid tanklocket. Undertill ser den fin ut men den är också underredsbehandlad en gång de senaste åren. |
|
|
Min uppfattning är att E34 rostar på följande ställen: * På och kring tanklocket * Framdörrar i nederkant * Bakdörrar i bakkant, i höjd med sidolisten, samt i nederkant * Baklucka i nederkant, samt vid nummerskyltsbelysning. I övrigt klarar de sig bra! Mvh, Kalle Vagnparken: Länk |
|
|
Jag håller nog med Kalle. På min finns rosten i höger nedre hörn på samtliga fyra dörrar samt början till rost vid tanklocket. Annars finns det ingenting vad jag har hittat. Mathias. |
|
|
På mina två är det enligt följande: 525i-92: Vid nummerskyltsbelysning på bakluckan, dock åtgärdad nu. 530-88: Lite på huven efter stenskott. Har klarat mig från det klassiska tanklocksproblemet med mina e34or! |
|
Måsen |
På min 92:a var bakluckan rätt rostig, både nederkant och på 2 andra ställen orsakade av skador pga klumpig i och urlastning via bakrutan. Aningen nederkant förardörr också, för övrigt fin. Då hade bilen 33000 mil på mätaren, dessutom hade3 den gått på västkusten ett antal år. Helt ok, enl mig. /Mattias |
|
Och även på bakskärmen i hjulhuset eller vad man ska kalla det, mellan dörren och hjulhuset. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Ett ställe att se upp med på Touringar, är vänster bakskärm precis över stötfångaren, ta gärna av stötfångaren och kika. Mvh Stephan |
|
|
FredricF; Om du äger den 540iAT jag tror du gör, så är din en 95: a och inte en 94: a, se ett av Jesperados inlägg i denna tråd... Länk har inte din ett högre VINnummer än det första för 1995 årsmodell? Vägverket/bilprovningen ändrar uppgifterna kostnadsfritt, enligt ett annat inlägg av Jesperado, detta gäller när det finns uppgifter på årsmodellbyte från generalagent, ägarna till 1996 års 540iAT är inte lika lyckligt lottade, där finns det inga uppgifter från BMW. Mvh Stephan |
|
|
Tack för era svar! Då låter det som att den touring jag spana lite på var normalrostig. Det fanns lite här och där men inget som direkt kommer stoppa den från att rulla på bra länge. //Magnus |
|
| Jag har executivepaket (m5 kjolar??) och där samlas det en masssa skit i skarven plast plåt, slipade bort lite ytrost där i somras. Men beror på vad man jämför med, min gamla Opel Kadett var rostbrun med vita fläckar :-) | |
|
Limpur; Ett rätt känt? Fenomen, på grund av att M-listerna längst ner på dörrarna ligger emot för hårt mot bilen, det bör kontrolleras ofta, listerna sitter fabriksmonterade på bilar med M Sportpaket alla årsmodeller, M5 alla årsmodeller, Executive 1995-96, 530i/540i 1995-96 och på 525i av Nordamerikaversion 1995, samt några Individualbilar där i bland, 525i Sportlimousine årsmodell 1994. Mvh Stephan |
|
| Frågan är också hur rostfria bilarna är egentligen? Många kanske tror att de har en rostfri bil efter att granskat lacken och kollat lite under, men det är ju inte föränn man börjar leta med lupp som det verkligen visar sig. Om man plockar av stötfångaren så kan man hitta rost som börjat krypa fram på plåten som ligger an mot stötfångaren, speciellt där den möter bakskärmen. Den klassiska rosten i tanklocket t.ex kommer ju från insidan, och även om en inte syns än så är det bara en tidsfråga. Jag tror knappt det finns en e34 på nordliga breddgrader som är helt rostfri, i alla fall inte om den gått på vintrarna. Sen är det ju därmed inte sagt att det skulle behöva vara till några större problem för ägaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.